گسترش اعتراضات پرستاران به تهران، گيلان و كرمانشاه

۱۴۰۳/۰۶/۰۱ - ۰۲:۱۰:۵۳
کد خبر: ۳۱۹۳۸۷
گسترش اعتراضات پرستاران به تهران، گيلان و كرمانشاه

به گزارش تجارت نيوز، اعتصابات و اعتراضات پرستاران همچنان ادامه دارد هرچند در شيراز مسوولان توانستند با صدور بيانه و دادن وعده‌هايي مبني بر رفع مشكلات پرستاران تا آبان‌ماه آنها را به سر كار بازگردانند اما به گفته بسياري از اين پرستاران، اولين عامل بازگشت به كار آنها نگراني‌اي بود كه براي بيماران و سلامت آنها داشتند.

به گزارش تجارت نيوز، اعتصابات و اعتراضات پرستاران همچنان ادامه دارد هرچند در شيراز مسوولان توانستند با صدور بيانه و دادن وعده‌هايي مبني بر رفع مشكلات پرستاران تا آبان‌ماه آنها را به سر كار بازگردانند اما به گفته بسياري از اين پرستاران، اولين عامل بازگشت به كار آنها نگراني‌اي بود كه براي بيماران و سلامت آنها داشتند. همانطور كه بسياري از اعتراضات پرستاران و خواسته‌هايشان به‌نوعي بهبود بخشيدن به وضعيت خدمات درماني و ارايه بهترين خدمات به بيماران است. همان مساله‌اي كه عموماً براي مسوولان بيمارستاني تنها به شكل انجام وظيفه و پر كردن فرم‌هاي نظارتي بيماران اهميت دارد اما براي پرستاران انجام تمامي وظايف و البته رسيدگي به وضعيت بيماران از اهميت برخوردار است، به‌طوري كه راه‌هاي بهبود آنها هموارتر شود.

گسترش دامنه اعتراضات به شهرهاي ديگر

اما برخلاف شيراز كه پرستاران بالاخره بعد از روزها اعتصاب و اعتراض به سر شيفت‌هاي خود بازگشته‌اند، دامنه اين اعتراضات به شهرهاي ديگر هم كشيده شده است؛ چنان‌كه طي روزهاي گذشته شهرها و استان‌هاي البرز، مشهد، اراك، اصفهان، ياسوج، خوزستان و جهرم شاهد اين اعتراضات بودند امروز پرستاران تهران، كرمانشاه و گيلان نيز به اين تجمع‌هاي اعتراضي پيوستند.

 

اعتراضات پرستاران شيراز از 1401 شروع شد

فرشيد زارعي پرستار و يكي ديگر از فعالان صنفي در اين باره به تجارت‌نيوز مي‌گويد: اعتراضات جدي ما از آذر 1401 آغاز شد، قبل از آن هم بود اما هميشه با تهديد و ارعاب پرستاران را به كار بازمي‌گرداندند. در آن تاريخ ما بيانيه‌اي صادر كرديم و مطالبات خود را به مسوولان گفتيم. از ما زمان خواستند و قرار بود تا بهمن‌ماه همان سال به مشكلات رسيدگي شود اما از آن تاريخ تاكنون هيچ اقدام عملي‌اي كه صورت نگرفته هيچ، قوانين سخت‌گيرانه‌تر بيشتري وضع كرده‌اند. او مي‌افزايد: بعد از اين مساله حق تاخير ما كه 15 دقيقه بود حذف شد و اگر كسي تاخير داشت، از حقوقش كم مي‌شد. از طرف ديگر اگر كسي فراموش مي‌كرد ساعت بزند تا 2 بار در ماه بخشوده مي‌شد اما بعد از اعتراضات ما در سال 1401 اين حق را برداشتند و اگر پرستاري فراموش مي‌كرد ساعت بزند، از حقوقش كم مي‌شد.

 

اضافه‌كاري پرستاران بايد 100 هزار تومان باشد

اين پرستار در ادامه به مبلغ اضافه‌كاري اجباري پرستاران اشاره مي‌كند و توضيح مي‌دهد: حداقل مبلغي كه بايد براي اضافه‌كاري اجباري پرستاران در نظر گرفته شود 100 هزار تومان است اما در شيراز اين مبلغ بين 16 تا 20 هزار تومان متغير است. مثلاً در تهران اين مبلغ 25 هزار تومان است. اين در حالي است كه ما با تورم روزافزون مواجه هستيم و پرستاران با اين دريافتي‌هاي ناچيز نمي‌توانند معيشت خود را تامين كنند.

 

پرستاران بايد از سيطره هيات امنا خارج شوند

فرشيد زارعي با اشاره به تاثير تصميمات هيات امنا بر درآمد پرستاران مي‌گويد: هيات امنا يعني جمع پزشكاني كه همه‌چيز را براي پرستاران زياد مي‌دانند. ما در اين هيات حتي يك نماينده هم نداريم. در هيات امنا تصميم مي‌گيرند حق مسكن 200 هزار توماني پرستاران را به 120 هزار تومان كاهش دهند. در هيات امنا تصميم مي‌گيرند مبلغ مصوبه دولت براي هديه روز پرستار را كه يك ميليون تومان است به 500 هزار تومان كاهش دهند و تازه از اين مبلغ ماليات هم كم مي‌كنند.

او ادامه مي‌دهد: هديه روز پرستار سال گذشته يك ميليون تومان بود اما به ما با احتساب ماليات كم‌شده تنها 420 هزار تومان پرداخت كردند و از سال گذشته تاكنون هم قول داده‌اند بقيه اين مبلغ را به حساب ما مي‌ريزند اما روز پرستار امسال در راه است و از پرداخت سال پيش هنوز خبري نيست.

 

رفتار خارج از عرف پزشكان و مترون‌هاي بيمارستان هم مشكل ديگري است

اين پرستار و فعال صنفي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به رفتار برخي از پزشكان و مترون‌هاي بيمارستان با پرستاران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: متاسفانه بارها در اين باره اعلام اعتراض كرده‌ايم اما هيچ‌كس پاسخ نمي‌دهد. متروني را كه به دليل رفتارهاي پرخاشگرانه و توهين‌آميز و اعتراض پرستاران از بيمارستان رجايي اخراج شده به بيمارستان نمازي آورده‌اند.زارعي اضافه مي‌كند: رفتارهاي بد اين مترون باعث شد دوتا از پرستاران جوان ما كه يكي از آنها به‌تازگي هم ازدواج كرده بود دست به خودكشي بزنند و جان خود را از دست بدهند. در تمام استان فارس هم پرستاران و هم مسوولان بهداشت و درمان از اين وضعيت باخبر هستند اما هرچه به رفتارهاي ناشايست اين فرد اعتراض مي‌كنيم كسي پيگيري نمي‌كند. جالب است كه از دو مركز اخراج شده و حالا در بيمارستان نمازي به كار گرفته شده و باعث مرگ پرستاران شده است.

 

تبعيض در پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران

اين فعال صنفي در ادامه به بحث فوق‌العاده خاص پرستاران كه قرار بود مانند ديگر كارمندان دولتي با ضريب ۳ حساب شود مي‌پردازد و توضيح مي‌دهد: ابتدا اين ضريب را به ۲ تقليل دادند بعد از آن گفتند چون اعتبار نداريم ضريب يك پرداخت مي‌كنيم و در نهايت قرار بر نيم درصد شد، اما به اين وعده هم عمل نكردند و آن را به ۰.۴ درصد كاهش دادند؛ مثلاً در اراك ضريب يك مي‌دهند اما در شيراز همين ۰.۴ درصد را مي‌دهند. چرا بايد چنين تبعيضي در بين بيمارستان‌ها جريان داشته باشد؟

 

كسر ماليات از حقوق زير 15 ميليون پرستاران

فرشيد زارعي در پايان به بحث كسر ماليات از حقوق پرستاران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: چرا برخلاف قانون كه در آن قيد شده دريافتي زير 15 ميليون تومان مشمول ماليات نمي‌شود از حقوق 13 تا 14 ميليوني پرستار ماليات كم مي‌كنند اما از دريافتي و كارانه و... پزشكان هيچ مالياتي كسر نمي‌شود و آنها معاف از ماليات هستند در حالي كه چندصد برابر ما دريافتي دارند.