تا پايان مردادماه 1403 چه كالاهايي وارد كشور شده است؟

محتويات سبد وارداتي ايران

۱۴۰۳/۰۶/۰۳ - ۰۱:۱۰:۲۱
کد خبر: ۳۱۹۴۷۳
محتويات سبد وارداتي ايران

داده‌هاي گمرك نشان مي‌دهد، تا پايان مردادماه سال جاري، ۱۰ ميليون و ۳۰۰ هزار تن كالاي اساسي به ارزش ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار وارد و از گمركات ترخيص شده است. تحليل داده‌ها حكايت از رشد 14 درصدي واردات در اين مدت دارد.

تعادل | گروه تجارت |

داده‌هاي گمرك نشان مي‌دهد، تا پايان مردادماه سال جاري، ۱۰ ميليون و ۳۰۰ هزار تن كالاي اساسي به ارزش ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار وارد و از گمركات ترخيص شده است. تحليل داده‌ها حكايت از رشد 14 درصدي واردات در اين مدت دارد. جزييات سبد وارداتي ايران در اين بازه زماني نيز حاكي از اين است كه بيشترين افزايش وزني و ارزشي واردات كالاهاي اساسي به «كنجاله سويا و گوشت قرمز گرم» و بيشترين كاهش وزني و ارزشي مربوط به «گندم و روغن‌خوراكي» بوده است. همچنين در اين مدت، بيش از ۴ ميليون و ۲۲۷ هزار دستگاه گوشي تلفن همراه به ارزش ۹۶۶ ميليون دلار به كشور است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش 10 درصدي از نظر ارزش داشته است. از ديگر اقلام وارداتي مورد توجه در اين مدت، ترخيص ۱۵ هزار و ۵۰۴ دستگاه خودرو سواري به ارزش ۳۱۷ ميليون و ۴۷۶ هزار دلار از گمركات كشور بوده است. همچنين طبق اعلام گمرك، واردات شمش طلاي استاندارد هم با ثبت ركورد ۳۰ تن و ۶۳۳ كيلوگرم به ۱.۶ ميليارد دلار رسيده است. در همين حال، روند تخصيص ارز از ابتداي سال جاري تا 26 مرداد ماه سال جاري نشان مي‌دهد، ۲7 ميليارد و 263 ميليون دلار ارز براي واردات «كالاهاي اساسي»، «دارو»، «كالاهاي تجاري و بازرگاني»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» تامين شده است.

 

ورود 10.3 ميليون تن كالاي اساسي

براساس تازه‌ترين اعلام گمرك ايران، در ۵ ماهه سال جاري ۱۰ ميليون و ۳۰۰ هزار تن كالاي اساسي به ارزش ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار وارد و از گمركات ترخيص شده و اين ميزان كالاي اساسي وارد شده به كشور در ۵ ماهه سال جاري از لحاظ وزن ۱۴.۴ درصد و از لحاظ ارزش ۱.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش نشان مي‌دهد. بر اساس اين گزارش، بيشترين افزايش وزني و ارزشي واردات كالاهاي اساسي در اين مدت مربوط به كنجاله سويا و گوشت قرمز گرم و بيشترين كاهش وزني و ارزشي مربوط به گندم و روغن‌خوراكي بوده است. همچنين در مدت زمان ذكر شده، واردات كنجاله سويا به لحاظ ارزش ۷۵۶ درصد و از حيث وزن ۹۲۹ درصد، گوشت قرمز گرم ارزشي ۶۹۰ و وزني ۶۸۵ درصد با افزايش و گندم ارزشي ۸۰ درصد و وزني ۷۲ درصد و روغن خوراكي به لحاظ ارزش ۴۶ درصد و از حيث وزن ۱۷ با كاهش روبرو بود. آمارها نشان مي‌دهد، ذرت با ۴.۶ ميليون تن، كنجاله سويا با ۱.۳ ميليون تن، انواع دانه‌هاي روغني با ۱.۱ ميليون تن، جو با ۸۲۵ هزار تن و روغن خوراكي نيمه جامد، مايع و خام با ۶۰۸ هزار تن، ۵ قلم اول كالاهاي اساسي وارداتي در اين مدت بودند.

 

واردات ۹۶۶ ميليون دلار تلفن همراه

گمرك ايران در بخش ديگري از گزارش خود اعلام كرده كه در ۵ ماهه سال جاري ۴ ميليون و ۲۲۷ هزار و ۸۲ دستگاه گوشي تلفن همراه به شيوه تجاري و مسافري از گمركات كشور ترخيص و وارد كشور شد و ارزش اين تعداد گوشي تلفن همراه وارداتي به كشور در ۲ رويه تجاري و مسافري ۹۶۶ ميليون و ۴۹۱ هزار دلار بوده است. بر اساس اين گزارش، واردات گوشي تلفن همراه به كشور در دو رويه تجاري و مسافري در ۵ ماهه امسال از لحاظ تعداد ۱۵ درصد و از حيث ارزش ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش نشان مي‌دهد و از مجموع گوشي تلفن‌همراه وارداتي به كشور در اين مدت ۴ ميليون و ۹۳ هزار و ۷۷۴ دستگاه به ارزش ۸۹۴ ميليون دلار به شيوه تجاري و ۱۳۳ هزار و ۳۰۸ دستگاه به ارزش ۷۲ ميليون و ۴۹۲ هزار دلار به شيوه مسافري وارد كشور شده است. در اين مدت واردات گوشي تلفن همراه در رويه تجاري از لحاظ تعداد ۱۳ درصد و از حيث ارزش ۵ درصد كاهش و در رويه مسافري از لحاظ تعداد ۴۳ درصد و از حيث ارزش ۴۵ درصد كاهش داشته است. آمار واردات گوشي تلفن همراه در اين مدت شامل رديف تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند و كد تعرفه ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشي تلفن همراه با صفحه كليد غير لمسي است.

 

ترخيص هزار و ۵۰۴ خودرو از گمرك

محمد رضواني‌فر رييس كل گمرك ايران همچنين با اعلام اينكه در ۵ ماهه نخست سال جاري ۱۵ هزار و ۵۰۴ دستگاه خودرو سواري از گمركات ترخيص قطعي و وارد كشور شده است، گفت: ارزش اين تعداد خودرو وارداتي به كشور در مدت ياد شده ۳۱۷ ميليون و ۴۷۶ هزار دلار بوده است. رييس گمرك در خصوص واردات خودرو سواري در ۵ ماهه سال گذشته، افزود: در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۱۳۰۹ دستگاه خودرو سواري به ارزش ۲۸ ميليون و ۳۶۷ هزار دلار وارد كشور شد. وي گفت: در اين مدت شركت‌هاي معين خودرو ايرانيان با واردات ۴۵۱۸ دستگاه، سايپا با ۳۱۰۸ دستگاه، بهمن موتور با ۱۳۵۰ دستگاه و كرمان موتور با ۱۵۱۷ دستگاه به ترتيب بزرگ‌ترين واردكننده خودرو سواري به كشور بودند.

 

واردات ۳۱ تن شمش طلا در ۵ ماهه امسال

براساس اعلام گمرك ايران، واردات شمش طلاي استاندارد در ۵ ماهه ابتدايي امسال با ثبت ركورد ۳۰ تن و ۶۳۳ كيلوگرم به ۱.۶ ميليارد دلار رسيد كه ميزان واردات شمش طلا در ۵ ماهه سال گذشته به ميزان ۴ تن و ۲۳۳ كيلوگرم و به ارزش ۲۷۴ ميليون دلار بوده است. بنابر آمار داده شده، در اين مدت ۹۶ درصد از وزن شمش طلا وارداتي در سال ۱۴۰۳ از طريق گمرك فرودگاه امام خميني (ره) وارد و ترخيص شده و گمركات باشماق، تبريز، مشهد، فرودگاه اصفهان، پيرانشهر و يزد از ديگر گمركاتي بودند كه در ۵ ماهه سال جاري شمش‌طلا از اين گمركات وارد و ترخيص شده است. هيات دولت در آذرماه سال ۱۴۰۱ مصوب كرد تا تسهيلاتي جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از اين مصوبه، واردات شمش طلا به كشور آغاز شد.

 

سهم ارزي كالاهاي اساسي و «دارو»

بررسي روند تخصيص ارز در بازه زماني مورد بررسي نشان مي‌دهد «كالاهاي اساسي و دارو » 6 ميليارد و 151ميليون دلار، ‌براي «كالاهاي تجاري و بازرگاني» 14ميليارد و 639 ميليون دلار و براي بخش «خدمات» 659 ميليون دلار و براي «واردات در مقابل صادرات» 5 ميليارد 814 ميليون دلار تامين ارز صورت گرفت. گزارش منتشر شده از سوي بانك مركزي براي واردات كالاي اساسي كشاورزي شامل «گندم»، «دانه‌هاي روغني» و «نهاده‌هاي دامي» در مجموع چهار ميليارد و 850 ميليون دلار، براي «دارو»، «مواد اوليه دارويي» و «تجهيزات پزشكي» نيز يك ميليارد و 301 ميليون دلار پرداخت شده است. با اين شرايط مي‌توان گفت در مجموع 6 ميليارد و 151 ميليون دلار براي كالاي اساسي و دارو ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده است. با توجه به داده‌هاي اعلام شده اين سوال مطرح مي‌شود كه روند تامين ارز نيمايي براي بخش‌هاي صنعتي چگونه بوده است؟ داده‌هاي اعلام شده از سوي بانك مركزي نشان مي‌دهد، اين گزارش حاكي است تامين ارز نيمايي براي «صنايع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ ميليارد و ۳۱ ميليون دلار، «صنايع معدني» معادل يك ميليارد و ۵۲۰ ميليون دلار، «ماشين آلات و تجهيزات توليد» معادل يك ميليارد و ۲۰۶ ميليون دلار، «صنايع تجهيزات برق و الكترونيك» معادل يك ميليارد و ۷۶۰ ميليون دلار، «منسوجات و پوشاك» معادل ۷۵۴ ميليون دلار صورت گرفته است. اين گروه‌هاي صنايع همچنين به ترتيب يك ميليارد و ۲۹۱ ميليون دلار، يك ميليارد و ۳ ميليون دلار، ۹۶۵، ۲۰۳، ۴۲ ميليون دلار ارز توافقي يا واردات در مقابل صادرات تا پايان روز ۲۶ مرداد ماه سال جاري دريافت كرده‌اند. علاوه بر اين گروه‌ها، 7 ميليارد و 368 ميليون دلار ارز نيمايي و ۲ ميليارد و 310 ميليون دلار ارز «واردات در مقابل صادرات» به ساير صنايع اختصاص پرداخت شده است.