وزير جديد كشاورزي خبر داد

پول گندمكاران تا پايان شهريور تسويه مي‌شود

۱۴۰۳/۰۶/۰۳ - ۰۱:۱۱:۰۹
کد خبر: ۳۱۹۴۷۴

كشاورزان، دامداران و ديگر فعالان اين حوزه، اولويت‌هاي وزارت جهاد كشاورزي در دولت چهاردهم با تمركز بر برنامه توسعه هفتم، تشريح شد.

كشاورزان، دامداران و ديگر فعالان اين حوزه، اولويت‌هاي وزارت جهاد كشاورزي در دولت چهاردهم با تمركز بر برنامه توسعه هفتم، تشريح شد. وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه اكنون ۱۱ ميليون و ۷۰۰ هزار تن گندم خريداري شده، گفت: سالانه به ۶۵۰ همت اعتبار مالي براي تأمين كالاهاي اساسي نياز است تا خودكفايي ۹۰ درصدي در اين بخش محقق شود.
برنامه گفت‌وگو ويژه خبري پنجشنبه شب، با حضور غلامرضا نوري قزلجه به عنوان وزير جهاد كشاورزي در دولت چهاردهم اختصاص پيدا كرد.

نوري قزلجه در اين برنامه تصريح كرد: برآورد اوليه‌اي كه از حوزه كشاورزي و تكاليفي كه بر عهده بخش كشاورزي يا وزارت جهاد كشاورزي گذاشته شده، نشان مي‌دهد كه حدوداً ۱۰۷۰ همت منابع نياز است تا اهدافي نظير خودكفايي ۹۰ درصدي در كالاهاي اساسي يا ۴۰ درصدي در دانه‌هاي روغني يا ۲۰ ميليون هكتار عمليات آبخيزداري در سطح كشور و… عملياتي شود. طبق بررسي‌ها و برآورد دقيق اين منابع، مي‌توان گفت كه چه ميزان از اين اهداف، در اين برنامه دست يافتني هستند.  وي در رابطه با اينكه در بحث خودكفايي كالاهاي اساسي، هر ساله چه ميزان بايد اتفاق بيفتد تا در پايان پنج سال به ۹۰ درصد برسيم، اظهار كرد: به صورت تقريبي و بر اساس آنچه كه در دولت هم بررسي خواهد شد، حدود ۶۵۰ همت سالانه در مورد كالاهاي اساسي مورد نياز است كه ما به آن ۹۰ درصد مورد نظر برسيم. در حال حاضر در سال اول برنامه هستيم و تقريباً نيمي از سال هم گذشته است؛ نوري قزلجه در پاسخ به اينكه، بودجه ۱۴۰۳ چه ميزان يك برش از برنامه هفتم است و مي‌تواند آن ميزان تكليفي كه براي سال اول مشخص كرده را تا پايان امسال محقق كند؟ تصريح كرد: منابعي كه در بودجه ۱۴۰۳ پيش‌بيني شده است، قطعاً يك پنجم اهداف برنامه را كه بايستي امسال انجام شود را كفايت نخواهد كرد؛ بنابراين حتماً بايستي به دنبال روش‌هاي جديد براي تامين مالي و تزريق منابع به بخش باشيم تا بتوانيم به آن اهداف نزديك شويم. وي در خصوص پرداخت پول گندمكاران نيز تصريح كرد: دولت از زماني كه شكل گرفته است، به صورت نيمه رسمي اما به‌طور جدي اين بحث را دنبال كرد و به دنبال منابع بود؛ با عنايتي كه مقام معظم رهبري داشتند، اين مساله حل شد و گندم‌هاي تحويلي تا پايان مردادماه، قبل از پايان شهريور ماه تسويه مي‌شوند. خوشبختانه خريدي هم خواهيم داشت كه حدود ۱۱ ميليون و ۷۰۰ هزار تن است كه اميدواريم از ۱۲ ميليون تن رد شود و مابقي در مهرماه پرداخت شوند.