علیرضا بیرانوند، مجاز یا غیرمجاز؛ پرسپولیس - تراکتور ۳ - هیچ می‌شود؟

۱۴۰۳/۰۶/۰۴ - ۱۴:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۹۵۲۴
علیرضا بیرانوند، مجاز یا غیرمجاز؛ پرسپولیس - تراکتور ۳ - هیچ می‌شود؟

رویه‌ای که فدراسیون فوتبال و به طور مشخص کمیته تعیین وضعیت در خصوص پرونده علیرضا بیرانوند در پیش گرفته، عجیب و تأسف‌آور است.

تابناک: پرونده هفته دوم لیگ برتر بیست‌وچهارم در شرایطی بسته شد. یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی‌های فصل جاری مسابقات در این هفته برگزار شد و با تساوی یک - یک به اتمام رسید. در یک سمت این دیدار حساس، تراکتوری قرار داشت که در فصول گذشته با خرید‌های بزرگ و جذب مربیان مطرح خارجی یکی از مدعیان و تیم‌های مورد توجه لیگ بوده و این شرایط امسال تقویت هم شده است.

تراکتورِ زنوزی امسال فصل نقل‌وانتقالات پرسروصدایی را پشت سرگذاشت و با جذب دراگان اسکوچیچ سرمربی سابق تیم‌ملی نشان داد هدفی جز قهرمانی ندارد. در این بین جذب ستاره‌های پرسپولیس که مدافع عنوان قهرمانی محسوب می‌شود، تراکتور را بیش از پیش در کانون توجه قرار دارد. از همان موقع که انتقال بازیکنانی همچون علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر به تراکتور قطعی و رونمایی رسمی انجام شد، بسیاری از فوتبالدوستان در انتظار رویارویی دو تیم تراکتور و پرسپولیس بودند که پس از قرعه‌کشی مشخص شد این انتظار طولانی نیست و در هفته دوم شاهد یکی از مصاف‌های بزرگ لیگ خواهیم بود.

افزایش تعداد شاکیان در خصوص بیرانوند

در این بین آنچه مسائل فوتبالی این دیدار را تحت‌الشعاع قرار داد، بلاتکلیف بودن یکی از مهم‌ترین پرونده‌های فوتبالی چند سال اخیر بود. طولانی شدن صدور رأی پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از بیرانوند به دلیل آنچه باشگاه تهرانی آن را فسخ غیرقانونی می‌داند، حالا اوضاع را پیچیده کرده و طرف‌های دیگری را هم به ماجرا افزوده است. تا اینجای کار، باشگاه مس رفسنجان هم نسبت به بازی کردن بیرانوند در اولین هفته معترض شده و بلافاصله پس از دیدار هفته اول مقابل تراکتور شکایت خود را نسبت به حضور علیرضا بیرانوند در ترکیب تیم تبریزی اعلام کرد و به دنبال ۳ بر صفر کردن نتیجه این مسابقه است! از سویی باشگاه پرسپولیس به دلیل فسخ غیرقانونی قرارداد از سوی این بازیکن او را بازیکن غیرمجاز تلقی می‌کند و بلافاصله پس از پایان بازی هفته دوم لیگ شکایت خود را تقدیم فدراسیون فوتبال کرد.

باشگاه پرسپولیس پیش‌تر بابت فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی بیرانوند و اغوای بازیکن تحت قرارداد توسط تراکتور از او و باشگاه تبریزی شکایت کرده بود و حالا سومین شکایت خود در رابطه با این پرونده را ثبت کرده است. این در شرایطی است که بیرانوند بعد از بازی با قطعیت اعلام کرد که تبرئه خواهد شد.

رویه‌ای که فدراسیون فوتبال و به طور مشخص کمیته تعیین وضعیت در خصوص پرونده علیرضا بیرانوند در پیش گرفته، باعث سلب آرامش از ارکان مختلف فوتبال شده است. بدیهی است که در شرایط فعلی بازیکن مورد نظر از تمرکز لازم برخوردار نیست و از سویی دو باشگاه تهرانی و تبریزی و هواداران پرتعدادشان در آرامش صددرصدی قرار ندارند و در انتظار رأیی هستند که ممکن است به سود یا ضررشان باشد. رأیی که طبیعتاً دو حالت دارد و اگر یکی از حالات آن که محکومیت بازیکن است اتفاق بیفتد، شاهد اعتراض تیم‌هایی خواهیم بود که برابر تراکتور به میدان رفته و بازی کرده‌اند.

پیام تبریک زنوزی برای پزشکیان و تهدید فدراسیون

در شرایطی که برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این داشت که رأی پرونده تا قبل از دیدار تراکتور و پرسپولیس اعلام خواهد شد، اما همچنان خبری از رأی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون مربوط به شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند نیست. در این بین انتظار جامعه فوتبال از فدراسیون و کمیته تعیین وضعیت این است که براساس اساسنامه فدراسیون که تابع اساسنامه فیفاست، رسیدگی به تخلفات را تابع مقررات و قوانین انجام دهند و اقدام به صدور حکم کنند.

با تمام این اوصاف آنچه بر نگرانی‌ها افزوده و بیم از قربانی شدن عدالت را به وجود آورده، عدم شفافیت و البته برخی اتفاقات معنادار است. عدم انتشار رأی پیش از آغاز لیگ، باعث شد شایعات و حرف و حدیث زیادی در فضای مجازی درباره علت تأخیر در صدور رأی به وجود بیاید و گفته شد برخی دخالت‌های غیرفوتبالی مانع از انتشار رأی شده است. در این بین شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه بیرانوند در این پرونده محکوم و با ۴ ماه محرومیت مواجه شده است. گرچه صدور هر حکمی از سوی جمشید نورشرق، رئیس کمیته وضعیت فدراسیون تکذیب شد، اما محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور چند روز پیش صراحتاً فدراسیون فوتبال تحت ریاست مهدی تاج را تهدید کرد و گفت: «اگر رأی شما همین رأی‌ای است که برخی رسانه‌ها منتشر کردند واقعاً متأسفم و بعد از آن ناگفته‌ها را خواهم گفت.»

در این بین موضوع دیگری که با واکنش تعدادی از کاربران در فضای مجازی مواجه شد، پیام تبریک زنوزی به پزشکیان بود. مالک باشگاه تراکتور که یکبار پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان، با انتشار پیامی به او تبریک گفته بود، این بار پس از رأی اعتماد مجلس به کابینه مسعود پزشکیان، پیام نسبتاً مفصل دیگری منتشر و به او و وزرای انتخاب شده تبریک گفت. این در حالی است که جامعه ورزش و فوتبال شامل رؤسای فدراسیون‌ها یا باشگاه ها، به پیام تبریک برای احمد دنیامالی به عنوان وزیر جدید ورزش و جوانان، بسنده کردند.