افزايش ۳۱ درصدي ثبت‌نام سهامداران در سجام

۱۴۰۳/۰۶/۰۵ - ۰۰:۲۰:۵۳
کد خبر: ۳۱۹۵۶۶

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، در مردادماه امسال، تعداد ۷۲ هزار و ۶۹۰ سهامدار در سامانه «سجام» ثبت نام كرده‌اند و در عين حال در اين بازه زماني ۵۲ هزار و ۹۲۸ سهامدار نيز در اين سامانه احراز هويت شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، در مردادماه امسال، تعداد ۷۲ هزار و ۶۹۰ سهامدار در سامانه «سجام» ثبت نام كرده‌اند و در عين حال در اين بازه زماني ۵۲ هزار و ۹۲۸ سهامدار نيز در اين سامانه احراز هويت شده‌اند. جزييات اين اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه امسال تعداد ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتريان «سجام» در فروردين ماه ۱۰۲ هزار و ۵۰۲ نفر، ارديبهشت ماه ۹۶ هزار و ۵۱۹ نفر، خرداد ماه ۶۱ هزار و تير ماه ۵۵ هزار و ۲۰۷ نفر و تعداد احراز هويت در اين سامانه نيز، در فروردين ماه ۹۷ هزار و ۲۴۵ نفر، ارديبهشت ماه ۹۲ هزار و ۳۱۹ نفر، خرداد ماه ۵۸ هزار و ۷۸۱ نفر و تير ماه ماه ۴۷ هزار و ۴۵ نفر بوده است. بر پايه اين گزارش، اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتريان نشان مي‌دهد كه از آغاز ثبت نام و احراز هويت تا پايان مرداد ماه سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۶ ميليون و ۳۱۲ هزار و ۸۴۵ ثبت نام و ۳۹ ميليون و ۲۰۵ هزار و ۵۷۶ احراز هويت در سامانه سجام توسط سپرده‌گذاري مركزي انجام شده است.

همچنين، تعداد نفرات ثبت نام شده در سامانه «سجام» در دومين ماه تابستان سال ۱۴۰۳ به تفكيك هر استان حاكي از آن است كه ۵ استان «تهران با ۲۱ هزار و ۴۵۳، خراسان رضوي با ۴ هزار و ۶۸۷، اصفهان با ۴ هزار و ۵۷۹، خوزستان با ۳ هزار و ۸۳۸ و البرز با ۳ هزار و ۱۴۷ مورد» در صدر بيشترين ثبت‌نام شده‌ها در كل ايران قرار دارند. از سويي ديگر، بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه در دوره زماني فوق، ۵ استان «خراسان شمالي با ۳۵۸، خراسان جنوبي با ۳۵۹، ايلام با ۳۷۰، زنجان با ۳۸۱ و كهگيلويه و بويراحمد با ۳۹۹ مورد» در انتهاي ليست كمترين ثبت نام شده‌ها در سامانه سجام در بين ساير استان‌ها قرار دارند. لازم به ذكر است، سجام يك سامانه زير ساختي براي شناسايي مشتريان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمايه ايران است كه تمام فعالان اين بازار اعم از «سرمايه‌گذاران، مشتريان و مديران نهادها» در اين سامانه، فقط يك بار براي هميشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند كرد و پس از احراز هويت حضوري و غير حضوري قادر به دريافت خدمات مبتني بر داده‌هاي تاييد شده خواهند بود. بر اساس اين گزارش، از طريق اين سامانه اطلاعات هويتي، شماره حساب، شماره موبايل، آدرس الكترونيكي و اقامت دايمي فرد ثبت مي‌شود و از آن به بعد هيچ نهاد مالي نيازي به دريافت مجدد  اطلاعات آن سهامدار را  ندارد.