پاول دورف كيست و چرا بازداشت شد؟

خالق تلگرام در زندان

۱۴۰۳/۰۶/۰۵ - ۰۰:۳۰:۵۷
کد خبر: ۳۱۹۵۷۳
خالق تلگرام  در زندان

نام پاول دورف به پيام‌رسان تلگرام گره خورده است. پيام‌رساني با نزديك به يك ميليارد كاربر كه از قضا دليل اصلي بازداشت او در فرانسه در همين پيام رسان‌ نهفته است. پاول دورف در فرانسه بازداشت شد. مدير و از بنيان‌گذاران پيام‌رسان تلگرام كه به واسطه همين پيام‌رسان در ۳۹ سالگي از چهره‌هاي مطرح دنياي فناوري است.

نام پاول دورف به پيام‌رسان تلگرام گره خورده است. پيام‌رساني با نزديك به يك ميليارد كاربر كه از قضا دليل اصلي بازداشت او در فرانسه در همين پيام رسان‌ نهفته است. پاول دورف در فرانسه بازداشت شد. مدير و از بنيان‌گذاران پيام‌رسان تلگرام كه به واسطه همين پيام‌رسان در ۳۹ سالگي از چهره‌هاي مطرح دنياي فناوري است. مجله فوربز ثروت او را بيش از ۱۵ ميليارد دلار تخمين مي‌زند و با اين ثروت در رده‌بندي اين مجله در رتبه ۱۲۰ ثروتمندترين مردم جهان قرار گرفته است.

كانال تلويزيونيTF1 در وب‌سايت خود گزارش كرد پاول دورف، موسس و مديرعامل تلگرام با جت شخصي خود در حال سفر بود و افزود كه او در فرانسه به عنوان بخشي از تحقيقات اوليه پليس بازداشت شده است.

TF1 و BFM هر دو اعلام كردند، تحقيقات بر روي كمبود ناظر در تلگرام متمركز شده و پليس فكر مي‌كند كه اين وضعيت باعث مي‌شود كه فعاليت‌هاي مجرمانه در برنامه پيام‌رساني ادامه يابد. به نقل از خبرگزاري رويترز، دورف در ماه آوريل به تاكر كارلسون، روزنامه‌نگار امريكايي درباره خروجش از روسيه و جست‌وجوي محلي براي شركتش كه شامل فعاليت‌هايي در برلين، لندن، سنگاپور و سانفرانسيسكو مي‌شود، گفته بود: «ترجيح مي‌دهم آزاد باشم تا از كسي دستور بگيرم.» وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد سفارت اين كشور در پاريس در حال شفاف‌سازي وضعيت پيرامون دورف است و از سازمان‌هاي غير دولتي غربي خواست تا خواستار آزادي او شوند. شبكه تلويزيوني TF1 گزارش كرد، دورف از جمهوري آذربايجان در حال سفر بود و حدود ساعت ۸ بعد از ظهر (۱۸ به وقت گرينويچ) در فرودگاه «بورژ» دستگير شد. ولاديسلاو داوانكوف، معاون رييس دوماي دولتي روسيه گفت: «روسيه خواستار آزادي فوري پاول دورف، بنيانگذار تلگرام است كه بنا بر گزارش‌ها در فرانسه بازداشت شده است.» داوانكوف در ساعات اوليه روز يكشنبه در تلگرام از سوابق دورف دفاع كرد و گفت: «به ندرت شاهد هستيم كه كسي براي توسعه خدمات ديجيتال در روسيه و جهان كاري انجام داده باشد.» او افزود: «ما بايد او را از آنجا بيرون بياوريم. من از سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه خواسته‌ام كه از مقامات فرانسه براي آزادي پاول دورف از بازداشت درخواست كند. دستگيري او مي‌تواند انگيزه سياسي داشته باشد و براي دسترسي به اطلاعات شخصي كاربران تلگرام مورد استفاده قرار گيرد. ما نمي‌توانيم اين اجازه را بدهيم.» با اين حال بسياري از همقطاران او معتقدند بازداشت دورف نقض آشكار حق آزادي بيان است و منتقدان مساله سوءاستفاده از اين پلتفرم را براي مقاصد ضد انساني دليلي براي بازداشت او مي‌دانند. اين همان مرز باريك بين انسانيت - اخلاق و منافع شخصي است كه باعث مي‌شود افراد براي دستيابي به حقيقت دچار سرگرداني شوند. آيا آزادي بيان مي‌تواند دليل خوبي براي آزار ميليون‌ها انسان ديگر در سراسر جهان باشد. آيا آزادي بيان مي‌تواند بر اقدامات افرادي كه از اين آزادي براي سوءاستفاده و پيشبرد اهداف سياه خود بهره مي‌برند سرپوش بگذارد.

 

نابغه روس ساكن امارات متحده عربي

پاول دورف پاييز ۱۹۸۴ ميلادي (۱۳۶۳ شمسي) در سنت‌پترزبورگ روسيه به دنيا آمد و بيشتر كودكي را به دليل شغل پدرش در تورين ايتاليا گذراند.

دورف كه فارغ‌التحصل دانشگاه سن‌پترزبورگ است در سال ۲۰۰۶ با الهام از فيسبوك شبكه اجتماعي وي‌كي (VKontakte) را به همراه هم‌كلاسي سابقش يتزچاك ميريلاشويلي راه‌ انداخت. اين شبكه اجتماعي با رشدي سريع در اواخر سال ۲۰۰۸ تبديل به بزرگ‌ترين شبكه اجتماعي روسيه شد و ارزشي فراتر از ۳ ميليارد دلار پيدا كرد.

در طول دوران مديريت دورف در وي‌كي، بارها با درخواست پليس روسيه براي پاك كردن صفحه فعالان اپوزوسيون از جمله ناوالني و در اختيار گذاشتن اطلاعات آنها، مخالفت شد. او سرانجام در سال ۲۰۱۳ سهام خود در VKontakte ) VK) را فروخت و سال بعد روسيه را ترك كرد.

 

عصر تلگرام

سنت‌كيتس و نويس، جزيره‌اي در كاراييب اولين خانه دورف پس از ترك روسيه بود. او با دريافت شهروندي اين كشور كوچك و البته ۳۰۰ ميليون دلاري كه از تجارت موفق قبلي خود به دست آورده بود، تمركزش را روي تلگرام گذاشت.

دفتر اصلي شركت تلگرام ابتدا در برلين باز شد و سپس به امارات متحده عربي نقل مكان كرد. از مهم‌ترين محصول اين شركت مي‌توان به پيام‌رسان مشهور تلگرام و بستر شبكه باز تلگرام به اختصار «تون» و رمزارز گرام بر همين بستر اشاره كرد.

تلگرام پيام‌رساني متن‌باز كه نخستين‌بار در سال ۲۰۱۳ براي اندرويد، ويندوزفون و آي‌اواس در دسترس قرار گرفت و طي يكسال بعد به بيش از ۱۵ ميليون كاربر دست پيدا كرد و پس از آن با هر بروزرساني امكانات گوناگوني را به كاربران ارايه كرد. اوايل مرداد پاول دورف در كانال شخصي خود در تلگرام اعلام كرد كه اين پيام‌رسان در مرز رسيدن به يك ميليارد كاربر قرار دارد.

از امكانات اين پيام‌رسان مي‌توان به گروه‌، كانال، چت‌ محرمانه، تماس صوتي و تصويري، تلگراف و پوشه‌هاي سفارشي اشاره كرد.

 

انتقادها از تلگرام

ماهيت تلگرام در جايگاه پيام‌رساني كه ويژگي‌هاي يك شبكه اجتماعي (با گروه‌ها و كانال‌هاي انبوه) را در كنار هم دارد، بستري مناسب براي انتشار محتوا با حداقل محدوديت‌ و نظارت فراهم آورده است. منتقدان باور دارند كه تلگرام بستري براي انتشار محتواي پدوفيلي و كودك‌آزاري، ترويج خشونت و كلاهبرداري و فروش مواد و... همانند دارك وب شده است.

تلگرام به صورت پيش‌فرض از رمزگذاري سرتاسري استفاده نمي‌كند. به اين معنا كه تلگرام مي‌تواند محتواي چت‌هاي كاربران را نظارت كند. تلگرام از پروتكل رمزنگاري اختصاصي MTProto استفاده مي‌كند كه به اندازه پروتكل‌هاي رايج‌تر آزمايش نشده است. سازندگان تلگرام بر امنيت برنامه خود تأكيد بسياري دارند. در نوامبر سال ۲۰۱۴ براي يافتن باگ در تلگرام مسابقه‌اي با جايزه‌ ۳۰۰ هزار دلار برگزار شد كه اين مسابقه در فوريه ۲۰۱۵ بدون برنده پايان يافت.

 

حمايت چهره‌هاي معروف از دورف

ايلان ماسك مالك شبكه اجتماعي اكس (توييتر سابق) در توييت‌هاي به انتقاد از بازداشت دورف پرداخت. ماسك در اين توييت‌ها بازداشت دورف را عليه آزادي بيان دانسته است.

تاكر كارلسون چهره‌ مشهور رسانه‌اي و مجري سابق فاكس‌نيوز هم در واكنش به اين رويداد در توييتر نوشت: «پاول دورف زماني روسيه را ترك كرد كه دولت تلاش كرد شركت رسانه اجتماعي او، تلگرام را كنترل كند. اما در نهايت، اين پوتين نبود كه او را به خاطر اجازه دادن به مردم براي اعمال آزادي بيان دستگير كرد. اين يك كشور غربي، متحد دولت بايدن و يكي از اعضاي ناتو بود كه او را بازداشت كرد. پاول دورف امشب در يك زندان فرانسه نشسته است، هشداري زنده براي هر صاحب پلتفرمي كه از سانسور حقيقت به دستور دولت‌ها و آژانس‌هاي اطلاعاتي امتناع مي‌كند. تاريكي به سرعت جهان آزاد سابق را فرا مي‌گيرد.»

 

دوماي روسيه خواستار آزادي دورف شد

نايب‌رييس دوماي دولتي، ولاديسلاو داوانكوف درخواست آزادي دورف را براي سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه ارسال كرد.

داوانكوف نوشت: من از سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه خواستم تا از مقامات فرانسوي بخواهد كه پاول دورف را از بازداشت آزاد كنند. براي توسعه خدمات ديجيتال در روسيه و در جهان، به ندرت كسي بيش از او چنين خدماتي انجام داده است. حالا او بايد نجات پيدا كند. دستگيري دورف ممكن است دلايل سياسي داشته باشد و ابزاري براي دسترسي به اطلاعات شخصي كاربران تلگرام باشد.

 

واكنش‌ها به دستگيري دورف

- الكسي پوشكوف، رييس كميسيون سياست اطلاعات فدراسيون روسيه:

ديكتاتوران ليبرال كه ادعاي آزادي دارند، كساني كه طبق قوانين آن بازي نكنند را تحمل نمي‌كنند.

- تامي رابينسون، رهبر راست‌هاي افراطي بريتانيا:

پاول دورف، مالك تلگرام، اخيرا به تاكر كارلسن گفته بود كه FBI به يكي از مهندسين تلگرام نزديك شده و سعي كرده بود او را مخفيانه استخدام كند تا يك راه نفوذ باز كند و به آژانس‌هاي اطلاعاتي ايالات متحده اجازه دهد از كاربران تلگرام جاسوسي كنند.

- ايلان ماسك:

سال ۲۰۳۰ است و شما به خاطر پسنديدن يك ميم در اروپا اعدام مي‌شويد.

- مارجوري تيلور گرين، نماينده كنگره امريكا در واكنش به دستگيري پاول دورف نوشت:

به اروپا سفر نكنيد«آنها قطعا شما را به زندان خواهند انداخت.»

- كارين كنايسل، وزير خارجه اسبق اتريش:

بازداشت پاول دورف در فرانسه ديوانگي است.

- لري جانسون، تحليلگر سابق سيا:

آنها پاول دورف، بنيانگذار تلگرام را به اتهام تروريسم متهم خواهند كرد، زيرا او از سانسور برخي گروه‌ها خودداري كرده است. در اصل تلگرام يكي از معدود كانال‌هاي ارتباطي است كه اجازه مي‌دهد آزادانه به سياست‌هاي غرب انتقاد ‌شود، و اين انتقاد ادامه يابد. اتهامات عليه دورف «يك پرونده سياسي ساختگي» است كه براي ارعاب اين كارآفرين فناوري طراحي شده‌اند.