ارزبري آيفون دليل ديگر ممنوعيت واردات آن است

۱۴۰۳/۰۶/۰۵ - ۰۰:۳۱:۵۵
کد خبر: ۳۱۹۵۷۴

اين روز‌ها آيفون 14 و 15 در حصار تصميمات دولتي گرفتار شده‌اند. تصميماتي كه اين دو كالا را قاچاق اعلام كرده و حالا در فكر قطع آنتن آنهاست.

اين روز‌ها آيفون 14 و 15 در حصار تصميمات دولتي گرفتار شده‌اند. تصميماتي كه اين دو كالا را قاچاق اعلام كرده و حالا در فكر قطع آنتن آنهاست. دولت با توجيه تحريم امريكا و ارزبري اين تلفن همراه، اقدام به عدم ريجستري آيفون كرد در حالي كه گوشي‌هاي سامسونگ نيز چنين شرايطي دارند؛ يكي از نگراني‌هاي بزرگ هواداران تلفن‌هاي همراه اين است كه مجموعه حاكميت بازار موبايل را هم به بازاري شبيه به خودرو تبديل كند و با توجيه خودكفايي، خلاقيت و انگيزه و كيفيت را از دارندگان تلفن همراه بگيرد.

مهدي عبقري، دبير اسبق انجمن واردات‌كنندگان موبايل، درباره قطع آنتن آيفون 14 و 15 به «انتخاب» گفت: آيفون 14 و 15 از روز اول به صورت رسمي وارد كشور نشده و از زمان رونمايي آن هم ستاد مبارزه با قاچاق اعلام كرده كه اين كالا، قاچاق است و اجازه ورود رسمي به كشور را ندارد. به همين جهت برخورد با اين گوشي‌ها تداوم يافته است. قطع كردن اين گوشي‌ها هم بخشي از آن برخورد است. آيفون 14 و 15 كاملاً به صورت قاچاق وارد شده و هيچ ثبت سفارشي در آن نداريم. ما هيچ كالا ی قاچاقي نداريم كه اينقدر در ديد باشد. مسلماً تمام خريداران آيفون 14 و 15 هم خودشان اطلاع دارند كه اين كالا از نگاه دولت، غيرقانوني است.

 

منع واردات محصولات آيفون از 13 به بالا

او در ادامه در رابطه با علت برخورد با آيفون 14 و 15 بيان كرد: تا يكسال و نيم گذشته كه ما پيگيري كرديم، بحث دولت اين بود كه با توجه به تحريم‌هاي امريكا براي كالا‌هاي ايراني، تحريم آيفون هم يك رفتار متقابلانه است. ارزبري اين كالا هم يك دليل ديگر ممنوعيت 14 و 15 بود. ما آمار رسمي از 14 و 15 نداريم اما زمانيكه آيفون 13 وارد مي‌شد، 600 ميليون دلار ارزبري داشت. كلاً محصولات آيفون از 13 به بالا منع واردات دارد. آيفون 13 هم خيلي وقت است كه در بازار تمام شده است. دبير اسبق انجمن واردات‌كنندگان موبايل، درباره ميزان فروش سامسونگ بالاي هزار دلار گفت: ميزان مصرف سامسونگ يا گوشي‌هاي بالاي هزار دلاري در كشور، اصلاً با آيفون قابل مقايسه نيست. شما چند نفر را سراغ داريد كه اس. 24 سامسونگ در دست بگيرد؟ آيفون چندين برابر سامسونگ طرفدار دارد. او افزود: يك نفر وقتي آگاهانه يك كالايي را مي‌خرد و مي‌داند كه نمي‌تواند آنتن داشته باشد، چندان نبايد در رابطه با اين اتفاق تعجب كند. قانون در رابطه با كالا‌هاي قاچاق تكليف را مشخص كرده است. اگر اين گوشي‌ها از هر طريق آنتن بگيرند، سامانه رجیستري متوجه مي‌شود.

 

وفاداران به اپل اما ادامه مي‌دهند

با وجود تمام اين محدوديت‌ها با اين حال همچنان افرادي هستند كه با دور زدن اين قانون عجيب، به استفاده از سري جديد گوشي اپل وفادار مانده‌اند. البته همچنان آنتن سيم‌كارت يكي از اپراتورها بدون نياز به رجيستري هم در اين گوشي‌ها قطع نمي‌شود و استفاده از اين موبايل‌ها را سهل مي‌كند. اين اتفاق باعث شده در روزهاي اخير بار ديگر قطع آنتن آيفون 14 و 15 به اهرمي براي فشار به دولت و به‌ويژه وزارتخانه‌هاي صمت و ارتباطات تبديل شود.

 

اقدامات براي قطع آنتن‌ها تكميل نيست

در همين زمينه حميدرضا دهقاني‌نيا، سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، درباره قطع آنتن آيفون‌هاي رجيسترنشده اعلام كرد: با توجه به پيگيري‌هاي انجام‌شده از اپراتور‌ها و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته است. البته اقدامات مورد نظر همچنان تكميل نشده است، اما پيگيري‌ها همچنان ادامه دارد تا موارد فوق به‌طور كامل اجرا شود.

اما آيا مسوولان اين وزارتخانه مربوطه در ابتداي شروع به كار خود تسليم چنين فشارهايي مي‌شوند؟ به‌ويژه كه در حال حاضر تنها برندهاي سامسونگ و شيائومي رقباي اصلي محصولات آيفون در ايران شناخته مي‌شوند. آيا در پس ايجاد محدوديت براي برند امريكايي، ذي‌نفعان دو رقيب آسيايي پنهان شده‌اند كه با تغيير دولت بلافاصله چنين موضوعي را سر زبان‌ها انداخته‌اند؟

اين شائبه زماني قوت مي‌گيرد كه چنين محدوديتي فقط براي گوشي‌هاي محبوب و پرطرفدار آيفون ايجاد شده و سري‌هاي جديد اين دو توليدكننده بدون هيچ محدوديتي وارد و رجيستري مي‌شوند.

 

كاسبان تحريم نگران رونمايي از آيفون 16

اكنون در حالي فشارها براي قطع آنتن آيفون 14 و 15 در خاك ايران افزايش يافته كه قرار است به زودي شركت اپل از آيفون 16 هم رونمايي كند. از اين رو طرفداران اين موبايل وارداتي خواهان آزادسازي واردات و استفاده از به‌روزترين تكنولوژي دنيا بدون هيچ محدوديتي هستند؛ اتفاقي كه گويا نگراني برخي از كاسبان تحريم و رانت‌جويان را در پي داشته است.

البته بايد اين نكته را هم يادآور شد كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان قطع آنتن اين گوشي‌ها به‌راحتي امكان‌پذير نيست و موانع خاص خود را دارد.

در همين زمينه روز گذشته آرين اقبال، كارشناس فناوري اطلاعات، به خبرآنلاين گفت: «از لحاظ تئوريتيكال چنين كاري امكان‌پذير است، اما نه در شبكه LTE؛ تنها در شبكه ۳G يا ۲G چنين اقدامي شدني است. پس اين گوشي‌ها با تكنيك‌ها و كلك‌ها مي‌توانند تماس بگيرند، ولي در استفاده از اينترنت آنها، اما و اگر وجود دارد..»