خودروي سبز اميركبير در جايگاه دوم مسابقات جهاني كميكار قرار گرفت

۱۴۰۳/۰۶/۰۵ - ۰۰:۳۳:۴۴
کد خبر: ۳۱۹۵۷۵

تيم مهندسان دانشگاه صنعتي اميركبير خودرويي را براي شركت در مسابقات جهاني كميكار ۲۰۲۴ طراحي كردند و موفق به كسب رتبه دوم شدند. به گزارش دانشگاه صنعتي اميركبير، تيمي از دانشجويان مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اميركبير توانستند در مسابقات جهاني كميكار ۲۰۲۴ (Chem-E-Car) مقام دوم را كسب كنند.

تيم مهندسان دانشگاه صنعتي اميركبير خودرويي را براي شركت در مسابقات جهاني كميكار ۲۰۲۴ طراحي كردند و موفق به كسب رتبه دوم شدند. به گزارش دانشگاه صنعتي اميركبير، تيمي از دانشجويان مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اميركبير توانستند در مسابقات جهاني كميكار ۲۰۲۴ (Chem-E-Car) مقام دوم را كسب كنند. اين مسابقات از سوي انجمن علمي مهندسان شيمي امريكا (AIChE) در هندوستان برگزار شد و تيم پنج‌نفره دانشگاه صنعتي اميركبير متشكل از خانم‌ها سيده بهار اعلمي پور و صبا اميدي ارجنكي و آقايان اميرحسين باقري، عليرضا هوشمند و مهدي رحيمي با سرپرستي دكتر مصطفي كشاورز مروجي و مهندس حسين فاضليان در اين رقابت شركت كردند.

همچنين پشتيبان مالي اين تيم شركت سيتلكام بود كه با حمايت به موقع خود نقش پررنگي در آماده‌سازي ماشين داشت. كميكار مسابقه خلاقانه دانشجويي براي دانشجويان رشته مهندسي شيمي و رشته‌هاي مرتبط است كه سالانه توسط انجمن‌هاي مهندسان شيمي در جهان برگزار مي‌شود. انجمن مهندسان شيمي امريكا (AICHE) نيز اين مسابقات را هر ساله در همه مناطق جهان برگزار كرده كه در آن تيم‌هاي برتر فرصت حضور در مسابقه سالانه را به دست مي‌آورند. شركت‌كنندگان در مسابقات كميكار بايد خودروهايي را با سيستم و ابعاد مشخص بسازند تا بتواند مسير تعيين شده‌اي را طي كند. نيروهاي پيشران و ترمز اين خودروها بايد از واكنش‌هاي شيميايي تامين شود كه محيط زيست را آلوده نكند؛ به گونه‌اي كه هيچ گاز يا مايع خطرناكي را پديد نياورد و هيچ باتري تجاري در ساخت آنها به كار نرفته باشد. در اين دوره از مسابقات ۱۵ تيم ثبت نام كردند و تيم دانشگاه صنعتي اميركبير، تنها نماينده ايران در اين رقابت‌ها بود. اين تيم ماشيني را طراحي و توليد كرد كه توسط واكنشي الكتروشيميايي حركت مي‌كند و با واكنش شيميايي ديگري متوقف مي‌شود.همچنين شركت‌كنندگان بايد براي هر خودرو يك پوستر نيز ارايه دهند كه در آن بايد به مواردي همچون مكانيزها و واكنش‌هاي تامين نيروي خودرو، مواردي كه در طراحي ماشين ايمني آن را تامين مي‌كند و خلاقيت و نوآوري به‌كار رفته در طراحي خود را بيان كنند.