ركورد اوج گرفتن فضانوردان زن در فضا شكسته مي‌شود

۱۴۰۳/۰۶/۰۵ - ۰۰:۳۴:۵۲
کد خبر: ۳۱۹۵۷۷

سارا گيليس (Sarah Gillis) و آنا منون (Anna Menon) قرار است بالاتر از ركوردي كه در سال ۱۹۹۰ در دوران شاتل‌هاي فضايي ثبت شده بود، پرواز كنند و اگر همه‌چيز طبق برنامه پيش برود، هفته آينده اين دو زن فضانورد ركورد جديدي از پرواز فضايي را ثبت خواهند كرد. ماموريت پولاريس داون قرار است در روز ۲۷ اوت بر فراز موشك فالكون ۹ اسپيس ايكس پرتاب شود.

سارا گيليس (Sarah Gillis) و آنا منون (Anna Menon) قرار است بالاتر از ركوردي كه در سال ۱۹۹۰ در دوران شاتل‌هاي فضايي ثبت شده بود، پرواز كنند و اگر همه‌چيز طبق برنامه پيش برود، هفته آينده اين دو زن فضانورد ركورد جديدي از پرواز فضايي را ثبت خواهند كرد. ماموريت پولاريس داون قرار است در روز ۲۷ اوت بر فراز موشك فالكون ۹ اسپيس ايكس پرتاب شود. هدف آن انجام اولين راهپيمايي فضايي خصوصي و پرواز در ارتفاع بالاتر از زمين نسبت به هر فضاپيماي سرنشين‌دار ديگري از زمان آپولو است و تا حدود ۸۷۰ مايل (۱۴۰۰ كيلومتر) اوج مي‌گيرد. اين ماموريت توسط ميلياردر جارد آيزاكمن (Jared Isaacman) تامين مالي و فرماندهي مي‌شود، كه ماموريت مداري خصوصي Inspiration4 را در سال ۲۰۲۱ تامين مالي و فرماندهي كرد.

به نقل از اسپيس، خدمه چهار نفره پولاريس داون شامل متخصصان زن ماموريت سارا گيليس و آنا منون است كه هر دو از مهندسان اسپيس‌ايكس هستند و همچنين خلبان مرد اسكات پوتيت (Scott Poteet) است. به گفته ناسا، زني كه پيش از گيليس و منون، بيشترين اوج را در فضا گرفته بود، فضانورد ناسا كاترين ساليوان بود كه در ماموريت STS-31 در طول برنامه شاتل فضايي به ارتفاع ۳۸۶ مايلي (۶۲۱ كيلومتر) رسيد. ارتفاع بسيار زياد STS-31 در نتيجه هدف اصلي آن رخ داد كه آن استقرار تلسكوپ فضايي هابل بود كه به لطف تلاش‌هاي فضانوردان در پنج ماموريت خدماتي مختلف هنوز فعال است. در ماموريت STS-31 پنج فضانورد از جمله ساليوان حضور داشتند. پنج ماموريت خدماتي هابل كه بين سال‌هاي ۱۹۹۳ و ۲۰۰۹ پرواز كردند، به ارتفاعات كمتري نسبت به STS-31 رسيدند. در حالي كه تعداد كمي از ماموريت‌هاي سرنشين‌دار در فضا دورتر از ارتفاع هابل رفتند، اما همه آنها توسط سرنشينان مرد انجام شدند. بالاترين ماموريت در مدار زمين توسط فضانوردان ناسا در ماه سپتامبر سال ۱۹۶۶ توسط ماموريت جميناي ۱۱ انجام شد. فضانوردان مرد اين ماموريت به ركورد ارتفاع ۸۵۰ مايلي (۱۳۶۸ كيلومتري) دست يافتند كه پولاريس داون قصد دارد آن را شكست دهد. ماموريت‌هاي تاريخي آپولو فقط فضانوردان مرد را حمل مي‌كردند. آپولو ۸ كه در دسامبر سال ۱۹۶۸ به فضا پرتاب شد، اولين پروازي بود كه به ماه رسيد. پس از آن آپولو ۱۰ تا ۱۷ پرواز كردند كه از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ ادامه داشت. دورترين سفر از اين گروه متعلق به آپولو ۱۳ بود كه در آوريل ۱۹۷۰ به فاصله ۴۰۰ هزار كيلومتري از سياره ما رسيد.