«كد ۱۹» اسم رمز رد‌شدگان گزينش

۱۴۰۳/۰۶/۰۵ - ۰۰:۵۱:۵۴
کد خبر: ۳۱۹۵۹۱
«كد ۱۹»  اسم  رمز   رد‌شدگان  گزينش

داغ‌شدن بحث «كد ۱۹» گزينش در كارنامه برخي از داوطلبان آزمون استخدامي آموزش و پرورش، از آن‌دست خبرهايي است كه اين روزها با اعلام نتايج نهايي آزمون، در فضاي مجازي دست‌به دست مي‌شود.

داغ‌شدن بحث «كد ۱۹» گزينش در كارنامه برخي از داوطلبان آزمون استخدامي آموزش و پرورش، از آن‌دست خبرهايي است كه اين روزها با اعلام نتايج نهايي آزمون، در فضاي مجازي دست‌به دست مي‌شود. افرادي كه در كارنامه آنها كد ۱۹ درج شده است، صلاحيت علمي را كسب كرده‌اند اما صلاحيت‌هاي عمومي (گزينش) اين داوطلبان مورد تأييد قرار نگرفته است و مجددا مورد گزينش و ارزيابي قرار خواهند گرفت. چند مورد از مهم‌ترين موارد مربوط به علت درج كد ۱۹ در كارنامه عبارتند از: تتو و آرايش نامناسب، پوشش نامتعارف، عدم مشاركت در مراسم مذهبي و نماز جمعه، عدم حضور در مناسبات سياسي و ملي (انتخابات و تظاهرات)

در همين راستا محمدرضا نيك‌نژاد، كارشناس آموزش و معلم بازنشسته، به خبرآنلاين مي‌‎گويد: رد صلاحيت داوطلبان آزمون استخدامي آموزش و پرورش، تحت تأثير كد ۱۹، آدم را ياد گزينش‌هاي دهه‌هاي قبل مي‌اندازد كه با سختگيري‌هاي بيش از حد، منجر به سلب انگيزه متقاضيان مي‌شد. گزينش در اين قبيل آزمون‌ها جزو بديهيات است و اتفاقا لازم است اما بايد عقلانيت و اعتدال در آن رعايت شود؛ زيرا فردي كه تمايل به خدمت در اين زمينه دارد، بايد از حداقل‌هاي اخلاقي، رفتاري، پوششي برخوردار بوده و مطابق با ايده‌آل اجتماعي باشد.

اين كارشناس آموزش بر اين باور است كه اجراي كد ۱۹ در يكي دو سال گذشته و رد صلاحيت داوطلباني كه ذيل آن قرار گرفته‌اند، يادآور گزينش‌هاي سفت‌وسخت سال‌هاي قبل است. او اضافه مي‌كند: «البته اگر اين مورد را كنار ديگر رفتارها و سختگيري‌هاي دولت سيزدهم بگذاريد، ديگر جاي تعجب نخواهد ماند؛ چرا كه شما در برخورد با معلمان ما در هيچ دولتي پس از انقلاب - صرف‌نظر از دهه شصت - به اندازه دولت قبل چنين سختگيري‌هايي را نمي‌بينيد.» او ادامه مي‌دهد: «از دولت آقاي رفسنجاني به بعد با وجود اينكه سختگيري‌ها پا بر جا بود، اما از شدت آن كاسته شد و دولت‌ها در برخورد با معلمان صنفي و معترض و حتي در مواجهه با دانش‌آموزاني كه نگاه و پوشش متفاوتي داشتند، رويكردي معقولانه‌تر و پذيرفتني‌تر داشتند. ولي امروزه كد ۱۹ دارد به مثابه همان گزينش‌هاي سخت سال‌هاي دور عمل مي‌كند؛ كه البته اين كار از دولت سيزدهم قابل انتظار بود. دولتي كه در گستره‌هاي مختلف در آموزش‌وپرورش فشار وارد ‌كرد و معلمان صنفي را با انواع و اقسام روش‌ها، از اخراج گرفته تا كسر رتبه يا حذف رتبه‌بندي، تحت فشار قرار داد.

 

دنبال كردن صفحه  يا لايك يك پست ممنوع!

خبرهايي هست از اينكه دانشجو - معلمان حتي اگر صفحه‌اي را دنبال كردند يا پستي را لايك كردند كه در تضاد با ارزش‌هاي استخدامي بوده، آنها را به‌شدت تحت فشار قرار دادند يا در برخي موارد تهديد به اخراج كردند. به‌طور نمونه، مثل روز روشن است كه در خصوص ماجراهاي سال ۱۴۰۱ يا پيش و پس از آن، افرادي كه در صفحات مجازي خودشان يا ديگران، واكنش و اظهارنظر سياسي داشتند، چقدر تحت فشار قرار گرفتند. اين طبيعتا يك روند اشتباه است. مسوولان در اين گزينش‌ها معلم را به‌لحاظ سياسي و اعتقادي پايش مي‌كنند، اما ابعاد روحي-رواني و آمادگي فردي را مدنظر قرار نمي‌دهند و به اينكه انگيزه افراد از انتخاب اين رشته و شغل چه بوده و آيا واقعا شايستگي معلم ‌شدن را به‌لحاظ سلامت روان دارند يا نه، بي‌توجه هستند.»

 

پذيرش داوطلبان كنكور با درصد منفي

اين معلم بازنشسته در ادامه صحبت‌هاي خود پيرامون روند نادرست گزينش داوطلبان استخدامي آموزش و پرورش، به مورد تازه‌اي اشاره مي‌كند: «در اين قبيل گزينش‌ها، چه علمي و چه صلاحيت‌هاي فردي، ايرادهاي خيلي مهم و قابل توجهي وجود دارد. مثلا در طي روزهاي گذشته، عكسي از نتيجه آزمون يك داوطلب در فضاي مجازي منتشر شد كه براي دبيري فيزيك پذيرفته شده، اما در كمال تعجب مي‌بينيم كه درصد درس فيزيك را منفي زده است. اين هم يك نوع باگ (ايراد) بزرگ در روند گزينش است.»

نيك‌نژاد علت اين اتفاق را اين‌طور بيان مي‌كند: «در چند سال‌ اخير، جاذبه شغل معلمي، به خصوص در ميان مردان، به‌شدت كاهش پيدا كرده است و از همين‌رو رقابتي در اين زمينه مطرح نيست. ما در بعضي آزمون‌هاي استخدامي، كه استخدام‌هاي ماده ۲۸ را به آن اطلاق مي‌كنند، در بعضي موارد تا ۲۰۰۰ نفر كمبود معلم داشتيم؛ يعني كسي داوطلب معلمي نبوده و ظرفيت‌ها خالي مانده است. علاوه بر اين، فردي كه مي‌خواهد دبير يك درس مشخص شود، بايد حداقل نمره متوسطي را از اين درس كسب كند تا برگزيده شود، ولي چون انگيزه براي معلم‌شدن در شرايط فعلي كاهش يافته و ظرفيت‌ خالي هم بسيار است، چاره‌اي نيست جز اينكه رتبه‌هاي پايين‌تر را گزينش كنند؛ درست شبيه همين تجربه اخير كه فردي با درصد منفي در درس فيزيك، دبيري همين درس را قبول شده است. اينها ايراداتي است كه در آينده هم در سيستم آموزشي و هم در حرفه‌ آن فرد مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد.»

 

اميد به اصلاح «كد ۱۹» در دولت چهاردهم

نيك‌نژاد در خصوص انتظار كاهش سختگيري‌هاي گزينشي و اصلاح كد ۱۹ در دولت جديد مي‌گويد: «با توجه به رفتار و عملكرد رييس‌جمهوري جديد، انتظار مي‌رود كه ما شاهد قدري تلطيف در اين زمينه باشيم. در مجموع مي‌توان اميد به اصلاح روند گزينش و حرفه‌اي‌تر شدن آن داشت.» او تصريح مي‌كند: «اگر يك دانشجو- معلم اظهارنظر سياسي كرده يا كنش سياسي داشته، نبايد با او برخورد بدي بشود. هرچند وزير قبلي در اين باره معتقد بود «كسي كه بورس نظام است و مي‌خواهد معلم اين نظام بشود حق ندارد كنش سياسي داشته باشد!» جامعه معلمان انتظار دارند دولت جديد از آسيب‌ديدگان اين روند، دلجويي كند و در صورت تمايل، آنها را به كار بازگرداند. اميدواريم هيات رسيدگي به تخلفات در دولت چهاردهم اين كار را به نحو احسن انجام بدهد.»