انتخاب رييس بهزيستي، پايان انتخاب‌هاي تكراري باشد

انتخاب رييس بهزيستي، پايان انتخاب‌هاي تكراري باشد

۱۴۰۳/۰۶/۰۶ - ۰۱:۰۳:۳۲
|
کد خبر: ۳۱۹۶۸۵

از وزير جديد رفاه كه پس از گرفتن راي اعتماد از مجلس بلافاصه از يكي از مراكز نگهداري معلولان بازديد كرد در حوزه بهزيستي انتظار تحولات اساسي مي‌رود. صحبت ميدري در حاشيه اين بازديد در خصوص مشخص نبودن تعداد معلولان كشور كه زيربناي همه مشكلات معلولان است و همچنين اشاره او به عدم تخصيص منابع لازم به اجراي قانون حمايت از معلولان، نشان داد شناخت خوبي از اين حوزه دارد.

از وزير جديد رفاه كه پس از گرفتن راي اعتماد از مجلس بلافاصه از يكي از مراكز نگهداري معلولان بازديد كرد در حوزه بهزيستي انتظار تحولات اساسي مي‌رود. صحبت ميدري در حاشيه اين بازديد در خصوص مشخص نبودن تعداد معلولان كشور كه زيربناي همه مشكلات معلولان است و همچنين اشاره او به عدم تخصيص منابع لازم به اجراي قانون حمايت از معلولان، نشان داد شناخت خوبي از اين حوزه دارد.

 

سيگنال تغيير در سازمان‌ بهزيستي

برعكس كلي‌گويي‌ها و صحبت‌هاي حاكي از ترحمي كه اغلب مسوولان‌ در بازديدهاي‌شان‌ از مراكز زيرمجموعه بهزيستي‌ ابراز مي‌كنند، صحبت‌هاي ميدري شناخت وي از بهزيستي‌ و گروه هدف آن را نشان داد تا نشاطي نسبي به جامعه‌ هدف تزريق شود.

اگر تاكيد او به برتري خانواده‌ها به مراكز در نگهداري از معلولان را هم به عدم كفايت اين مراكز در امانتداري از فرزندان مظلوم مردم بدانيم، مي‌توان نتيجه گرفت كه ميدري در سال‌هاي اخير ضمن داشتن رصد بر فعاليت‌هاي بهزيستي، اين سازمان را امانتدار صالحي در اين زمينه نمي‌داند و به اين ترتيب حالا شايد بتوان به فراهم آوردن بستر تغييرات زيربنايي در ساختار اين سازمان اميدوار بود و چه بسا بازديد وي از مركز نگهداري از معلولان در اولين روز كاري‌، سيگنالي‌ براي ايجاد تغييرات ريشه‌اي در سازمان‌ بهزيستي باشد.

 

ديدار وزير رفاه و مددجويان بهزيستي

حالا كه ميدري در اولين اقدام با حضور در مركز نگهداري از معلولان توجه خود به معلولان را نشان داده بر ماست تا صداي واضح جمعيت چند ميليوني اين افراد را به گوش وزير برسانيم‌ كه راه‌حل برون‌رفت آنها از وضعيت بغرنج‌ فعلي را از او مطالبه كنيم.

آقاي وزير، از آنجا كه در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مسبوق به سابقه هستيد پس حتما اطلاع داريد كه بهزيستي در سال‌هاي اخير از ريل اصلي وظايف خود منحرف شده و مسيري را در پيش گرفته كه به هر جا برسد به مقصد اصلي نخواهد رسيد.

روزي كه شهيد فياض‌بخش، بهزيستي را بنا نهاد، قرار بود دولت از آسيب‌ديدگان اجتماع علي‌الخصوص معلولان دستگيري كرده و انواع خدمات مورد نياز را به آنان عرضه كند، اما حالا بهزيستي همه خدمات‌ را تعطيل كرده و به نام پرداخت مستمري، خودش را قانع كرده كه پول خدمات را به معلول مي‌پردازد. در حالي كه ايجاد بستر به‌زيستن با عمل به همه اركان توان‌بخشي، مهم‌ترين وظيفه اين سازمان است اما تا كي بايد نام شهيد فياض‌بخش را با ذكر جاي خالي او ياد كرد؟

 

خبري از كرامت انساني نيست

آقاي وزير حتي اگر پرداخت مستمري تنها وظيفه بهزيستي باشد باز اين سازمان‌به وظيفه خود درست عمل نمي‌كند. در شرايطي كه تنگناي اقتصادي دست بر گلوي جامعه گذاشته، خانواده‌هاي يك نفره تا ۵ نفره تحت پوشش بهزيستي بين ۹۹۳ تا ۳ ميليون و ۱۲۳ هزار تومان مستمري دريافت مي‌كنند و آسيب‌ديدگان‌ نخاعي براي التيام زخم‌هايي كه بخشي از جسم‌هاي رنجورشان‌ شده ماهي ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان كمك هزينه پرستاري.

در توصيف مظلوميت اين افراد اين بس كه بدانيد امسال همين مستمري ناچيز را براي ۱۳هزار مددجوي بهزيستي‌ قطع كردند و اين يعني دولت نه تنها قائل تحقق حقوق شهروندي معلولان نيست، بلكه از پرداخت همين مبلغ ناچيز هم شانه خالي مي‌كند و در سيستم دولت خبري از كرامت انساني اين قشر نيست‌.

 

دولت چهاردهم چطور؟

آقاي وزير كار معلولان به برگزاري‌ تجمع مقابل ساختمان مجلس، سازمان برنامه و بودجه و بهزيستي‌ كشور رسيده و كار برخي از اين اركان هم به متفرق كردن معلولان با توسل به زور و پليس و نيروهاي انتظامي. آقاي وزير آيا اين رفتارها در دوران شما هم ادامه خواهد داشت؟

 

رييس بهزيستي را سياسي انتخاب نكنيد

اكنون در شرايطي كه تهيه نان خالي هم ديگر آسان نيست افراد داراي معلوليت تنها يك مطالبه‌ دارند و آن اجراي قانون كامل و عزتمندانه حمايت از معلولان است‌. وضعيت افراد داراي معلوليت خوب نيست، سازمان بهزيستي نياز به تغييرات بنيادين دارد و انتخاب رييس سازمان بهزيستي كشور با الگوبرداري از ابتكار رييس‌جمهور و بررسي شايستگي افراد در شوراي راهبري جز شايسته‌سالاري و دخيل دانستن جامعه هدف در اين انتخاب، مي‌تواند پايان‌بخش انتخاب‌هاي تكراري و تكرار اتفاقات سال‌هاي اخير، ممانعت از ورود افراد اشتباهي به اين سازمان و منطقي‌ترين اقدام ممكن در شرايط فعلي باشد. اما نيل به اين‌ هدف تنها از يك معبر مي‌گذرد و آن انتخاب فردي متخصص، درد آشنا و داراي نگرش حق‌محور به معلولان است‌ كه‌ از طريق نظرخواهي از فعالان حوزه معلوليت و برخي سمن‌ها دست خواهد داد. فردي كه پس از سال‌ها بتواند نگاه دولت به حوزه بهزيستي را از توزيع صدقه به احقاق حقوق شهروندي تغيير دهد و بيش از تلاش و تباني براي تداوم رياست خود به فكر تغيير فرهنگ دولت و دلتمردان‌ به اين حوزه باشد. از وزير جديد رفاه انتظار مي‌رود صداي گروه بزرگي از افراد بي‌صدا و مظلوم را بشنود و آگاه باشد كه بهزيستي سازماني نيست كه بشود آن را با سياست و سياست‌بازي اداره كرد، اين سازمان‌ جز مديريت و تدبير، به ميزان زيادي عشق نيازمند است‌. عشق به دستگيري از مظلومان، عشق به ساختن اميد، عشق به ويران كردن باورهاي مندرس قديمي و عشق به بازسازي روياهاي از دست رفته. لطفا رييس اين سازمان را عاشقانه و از ميان عاشقان به عدالت و انسانيت انتخاب كنيد.