هفته آينده نشست خبري رييس‌جمهور برگزار خواهد شد

۱۴۰۳/۰۶/۰۷ - ۰۱:۰۳:۰۲
|
کد خبر: ۳۱۹۷۳۳

معاون اجرايي رييس‌جمهوري گفت: رييس‌جمهور تاكنون نشست خبري نداشته چون درگير تشكيل كابينه بوده است ولي اولين نشست خبري وي احتمالا در هفته آينده برگزار مي‌شود، هرچند تصميم با خود اوست.

معاون اجرايي رييس‌جمهوري گفت: رييس‌جمهور تاكنون نشست خبري نداشته چون درگير تشكيل كابينه بوده است ولي اولين نشست خبري وي احتمالا در هفته آينده برگزار مي‌شود، هرچند تصميم با خود اوست. محمد جعفر قائم‌پناه در گفت‌وگويي اظهار كرد: از مردم ايران تشكر مي‌كنم كه با حضور در انتخابات و سپس تشكيل كابينه ظرف سه ماه توانستند استحكام نظام جمهوري اسلامي را نشان دهند. وي اظهار كرد: كابينه وفاق ملي در اين مدت شكل گرفت. جا دارد از تدبير رهبر معظم انقلاب و حمايت‌هاي ايشان در تشكيل اين دولت سپاسگزاري كنيم. همين طور از رييس مجلس شوراي اسلامي كه تدبير كرد و نمايندگان هم حمايت كردند و تمام اعضاي كابينه پيشنهادي را با راي اعتماد خود انتخاب كردند و قدم مثبتي در جهت وفاق ملي برداشتند. قائم پناه تاكيد كرد: دولت ما وفاق ملي نام گرفته كه در مقابل آن، تعارض و عدم سازش و اختلاف است. در اين روزها كه صحبت از وفاق مي‌شود، در واقع همه افرادي كه در اين كشور صاحب انديشه هستند ولي نگاه‌هاي متفاوتي در چارچوب نظام دارند را براي ساختن ايران دور هم جمع كنيم.

معاون اجرايي رييس‌جمهور تصريح كرد: همان‌طور كه دكتر پزشكيان بارها در سخنراني‌ها تاكيد داشته كه يك گروه و دسته نمي‌تواند كشور را اداره كند و با دعوا نمي‌شود مملكت را اداره كرد، وفاق بر اين مبنا بود كه بياييم با هم سازگار باشيم و توافق كنيم. توافق به اين معناست كه همه بر سر اصولي مشترك به توافق برسيم كه كشور را چگونه اداره كنيم. قائم پناه ادامه داد: در كشور ابرچالش‌هاي مختلف داريم؛ مشكل صندوق‌هاي بيمه، ناترازي انرژي، معيشت مردم، تورم، منطقه پرآشوب، دشمنان خارجي و هزاران مشكل ديگر. ۴۴ سال است كه از انقلاب مي‌گذرد؛ معتقديم جايگاه ايران بايد والاتر از آنچه هست باشد؛ مردم بايد بهتر از اين زندگي كنند. وي گفت: براي رسيدن به اين هدف بايد حول يك محور توافق كنيم؛ چه سازشي بهتر از چشم‌اندازي كه رهبر انقلاب ۲۰ سال پيش ترسيم كردند. معاون اجرايي رييس‌جمهور افزود: وقتي در چشم‌انداز، ايران را كشوري توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه و با هويت اسلامي انقلابي و الهام‌بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و موثر در روابط بين‌الملل مي‌دانيم، چه ارزشي بالاتر از اينكه كشورمان را بِه از اين كنيم و در جايگاه واقعي‌اش قرار دهيم؟ قائم پناه اظهار كرد: حق مردم ايران بيش از اين است، با اين ثروتي كه داريم و موقعيت خاص ژئوپليتيكي كه داريم، مي‌توانيم محل تبادلات سياسي، فرهنگي و اقتصادي در منطقه باشيم، چرا بايد اين‌چنين مردم ما در زندگي دچار سختي باشند؟ وي تاكيد كرد: اگر مي‌خواهيم بر اين مشكلات فائق شويم و به چشم‌اندازي كه رهبر معظم انقلاب داشته‌اند برسيم و ايران را براساس هويت ديني و تاريخي‌مان بسازيم، لازمه‌اش اين است كه به توافق بر اين مبنا كه به ايراني پيشرفته، آزاد و مردمي كه با رفاه زندگي كنند، برسيم.

معاون اجرايي رييس‌جمهور ادامه داد: از طيف‌هاي مختلف در كابينه حضور دارند، حتي عزيزي كه در دور اول به دكتر پزشكيان راي نداده بود در كابينه ما حضور دارد. قائم پناه تصريح كرد: كابينه را بر اين مبنا انتخاب كرديم كه از همه جريان‌ها و نحله‌هاي فكري كه در كشور هست بتوانيم برگزينيم، وجود اين طيف‌هاي مختلف در كابينه مظهر وفاق بود؛ بالاتر از آن، در مجلس براساس وفاق و هماهنگي و تعامل سازنده كابينه راي آورد.  وي ادامه داد: در دوره‌هاي گذشته كابينه به‌طور كامل در مجلس انتخاب نمي‌شد ولي در اين دور به‌طور كامل راي اعتماد گرفتند آن هم در حالي كه گرايش مجلس تا حدودي با دكتر پزشكيان صددرصد هماهنگ نبود ولي برآيند مجلس، توافق‌سازي بود. معاون اجرايي رييس‌جمهور گفت: در كابينه از زنان استفاده كرديم، از گروه‌هاي مختلف استفاده كرديم، حتي از گروه‌هاي مختلف خودمان نظرسنجي كرديم، فقط شوراي راهبردي نبود كه در تعيين كابينه نقش داشتند؛ گروه‌هاي ديگر هم بودند حتي دكتر پزشكيان از رقباي خود درخواست كرد تا اگر پيشنهادي براي جايگزيني در كابينه دارند، ارايه دهند. بنابراين دست توافق و برادري به سوي همه دراز كرد و منجر به تشكيل كابينه شد. قائم‌پناه افزود: در سطح مديران مياني و استانداران هم بايد تلاش كنيم بر اساس شاخص‌هاي شايستگي، توانايي، دانش، كارآمدي انتخاب شوند؛ فارغ از جنسيت، قوميت، سن و موقعيت فكري. مردم منتظر چنين وضعي باشند، كسي فكر نكند كه فقط از يك جناح در دولت دكتر پزشكيان حضور داشته باشد؛ كساني كه مي‌خواهند براي ايران كاري كنند، در چارچوب رويكرد رييس‌جمهور در كابينه ما جاي خواهند داشت.