توسعه ظرفيت پتروپالايشگاهي؛ ضرورت توسعه زنجيره ارزش نفت

۱۴۰۳/۰۶/۰۷ - ۰۱:۰۵:۰۱
|
کد خبر: ۳۱۹۷۳۵

دبيركل فدراسيون صنعت نفت: اگر دولت چهاردهم به دنبال استفاده از مزيت توليد محصولات با ارزش افزوده بالا و مقابله با تحريم‌هاست، بايد به سمت توسعه پتروپالايشگاه‌ها و اجراي قانون اعطاي تنفس خوراك گام  بردارد.

دبيركل فدراسيون صنعت نفت: اگر دولت چهاردهم به دنبال استفاده از مزيت توليد محصولات با ارزش افزوده بالا و مقابله با تحريم‌هاست، بايد به سمت توسعه پتروپالايشگاه‌ها و اجراي قانون اعطاي تنفس خوراك گام  بردارد.

به گزارش تسنيم، تأمين سرمايه براي پروژه‌هاي بزرگ از اهميت بالايي برخوردار است. كشورهاي دارنده نفت و گاز تلاش زيادي در راستاي تسهيل شرايط براي سرمايه‌گذاري در اين پروژه‌ها به اجرا مي‌گذارند. پتروپالايشگاه‌ها به عنوان واحدهاي صنعتي بزرگي كه از ادغام پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها به وجود مي‌آيند، نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي كلان هستند.
در مجلس قانوني تحت عنوان تخصيص تنفس خوراك يك ساله مصوب شده است. اجراي اين قانون كمك زيادي به جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي خواهد كرد. اما متأسفانه اين قانون در عمل اجرايي نشده است. پتروپالايشگاه‌هايي كه منتظر دريافت تنفس خوراك هستند، هنوز نتوانسته‌اند آن را دريافت كنند.
بسياري بر اين عقيده‌اند كه عدم اختصاص تنفس خوراك به پتروپالايشگاه‌هاي موجود يك اقدام غيرقانوني است و كساني كه مشمول اين قانون مي‌شوند، مي‌توانند آن را مطالبه كنند.
مطالبه كارشناسان، اهالي رسانه و فعالان صنعت نفت كشور اين است كه وزير نفت آتي توجه ويژه‌اي به موضوع پتروپالايشگاه‌ها داشته باشد و زمينه را براي راه‌اندازي هر چه بيشتر اين واحدهاي صنعتي در كشور فراهم كند.

نظرات عرفان افاضلي، دبيركل فدراسيون صنعت نفت را در ادامه در خصوص لزوم توجه ويژه دولت چهاردهم به توسعه پتروپالايشگاه‌ها در كشور مي‌خوانيد.
افاضلي با  اشاره به اين موضوع كه به علت عدم تنوع سبد سوخت كشور، راه‌اندازي نكردن پالايشگاه‌هاي جديد و عدم نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي دچار ناترازي بنزين شده‌ايم، تصريح كرد: پيش‌بيني‌ها اين است كه با شرايط فعلي چشم‌انداز آينده هر ساله بدتر خواهد شد. در سال گذشته تا 14 ميليون ليتر در روز ناترازي توليد و مصرف بنزين به ثبت رسيد.
وي ادامه داد: با توجه به آنچه در بالا گفته شد، احداث پالايشگاه‌ها و به ويژه پتروپالايشگاه‌ها از اهميت بالايي براي كشور برخوردار است. توسعه پتروپالايشگاه‌ها در قانون توسعه صنايع پايين دست نفت و ميعانات گازي با مشاركت مردمي نيز در دستور كار قرار گرفته است.
دبيركل فدراسيون صنعت نفت خاطرنشان كرد: پتروپالايشگاه‌ها واحدهاي بسيار پيچيده‌اي هستند كه در جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند. ضريب پيچيدگي محصولاتي كه در اين واحدهاي صنعتي توليد مي‌شوند، بالاست. خوراك پتروپالايشگاه‌ها نفت خام و خوراك مايع است و به همين دليل ارزش افزوده بالايي  ايجاد مي‌كنند.
افاضلي گفت: تركيب پالايشگاه‌ها و پتروپالايشگاه‌ها موضوعات لجستيك به دنبال نخواهد داشت و از اين نظر توسعه پتروپالايشگاه‌ها اهميت دارد. به‌طور كلي، پتروپالايشگاه‌ها واحدهاي چابكي هستند. با استفاده از اين واحدهاي صنعتي مي‌توانيم به توليد محصولات با ارزش بالا بپردازيم  و بر تحريم‌ها غلبه كنيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر، توليد بنزين كشور در حدود 115 ميليون ليتر در روز و توليد گازویيل 112 ميليون ليتر است. در برنامه هفتم توسعه پيش‌بيني شده است كه اين اعداد به ميزان 15 درصد افزايش و توليد نفت كوره نيز در حدود 5 درصد كاهش پيدا كند. تحقق اين اهداف، از طريق توسعه پتروپالايشگاه‌ها امكانپذير است. 13 پروژه پتروپالايشگاهي در كشور برنامه‌ريزي شده كه پيشرفت قابل توجهي نداشته‌اند. غير از دو مورد، بقيه كاملا متوقف شده‌اند.