محور اصلی برنامه ها  سند چشم‌انداز 20 ساله است
ريیس جمهوری در جلسه معارفه وزیر جدید راه و شهرسازی:

محور اصلی برنامه ها سند چشم‌انداز 20 ساله است

۱۴۰۳/۰۶/۰۷ - ۰۱:۱۴:۲۳
|
کد خبر: ۳۱۹۷۴۴

عصر دوشنبه (پنجم شهریور ۱۴۰۳) مراسم معارفه فرزانه صادق مالواجرد وزیر جدید راه و شهرسازی، با حضور ريیس‌جمهوری در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در این مراسم، وزرای پیشین راه و شهرسازی از جمله علی عبدالعلی‌زاده، محمد سعیدی‌کیا، احمد خرم و همچنین پیروز حناچی شهردار سابق تهران، نمایندگان مجلس و مسوولان لشکری حضور داشتند.

عصر دوشنبه (پنجم شهریور ۱۴۰۳) مراسم معارفه فرزانه صادق مالواجرد وزیر جدید راه و شهرسازی، با حضور ريیس‌جمهوری در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در این مراسم، وزرای پیشین راه و شهرسازی از جمله علی عبدالعلی‌زاده، محمد سعیدی‌کیا، احمد خرم و همچنین پیروز حناچی شهردار سابق تهران، نمایندگان مجلس و مسوولان لشکری حضور داشتند.

مسعود پزشکیان در این مراسم، بیش از همه بر اهمیت حرکت در مسیر تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور تاکید کرد و آن را چارچوب و محور اصلی برنامه‌ها و اهداف دولت چهاردهم برشمرد. پس از سخنان رییس جمهوری، وزیر جدید راه و شهرسازی که تنها وزیر زن دولت چهاردهم محسوب می شود، ضمن قدردانی از اعتماد ريیس‌جمهور به بانوان، ابراز امیدواری کرد که بتواند گام های موثری در بخش مسکن و حمل‌ونقل بردارد. در این مراسم مهرداد بذرپاش هم حضور داشت، او که از آذر سال 1401 بر کرسی وزارت راه و شهرسازی نشسته بود، به تشریح دستاوردها و اقدامات این وزارتخانه در دوران کوتاه تصدی اش در حوزه مسکن و حمل و نقل پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود پزشکیان در مراسم معارفه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار است براساس سند چشم‌انداز در منطقه بهترین باشیم اظهار کرد: در ایام انتخابات به ما گفته می‌شد که برای اداره کشور برنامه ندارید و وقتی عنوان می‌کردیم برنامه ما اجرای سند چشم‌انداز است، می‌گفتند که زمان آن گذشته در حالی که بنده به این سند عمیقاً باور دارم و معتقدم که تحقق آن مشمول گذر زمان نخواهد شد.

ريیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه با روش‌های کنونی قطعاً موفق نخواهیم شد به این هدف برسیم و نیازمند تغییر اساسی در روش‌ها هستیم، گفت: به عنوان یک ایرانی دوست دارم کشورم در دنیا بهترین باشد و مردم کشورم از بهترین امکانات بهره‌مند باشند، از این رو برای تحقق این هدف هر آنچه که در توان دارم به کار خواهم بست.

پزشکیان، داشتن نقشه راه را از ملزومات توسعه متوازن و اصولی کشور عنوان کرد و افزود: ما باید بدانیم برای توسعه متوازن، می‌خواهیم چه شهری، با چه امکانات و منابع و مصارفی داشته باشیم، موضوعی که متاسفانه در توسعه شهر تهران رعایت نشده و با روند فعلی قطعاً ادامه زندگی در تهران غیرممکن خواهد شد. ريیس‌جمهور در ادامه با ذکر خاطره‌ای از دوران مدیریت خود در وزارت بهداشت و درمان و ایستادگی در برابر رویکردهای سلبی نسبت به مدیریت بانوان اظهار کرد: ما قصد داریم باور توانستن را در همگان فارغ از جنسیت و قومیت و مذهب زنده کنیم و یقین داریم اگر اراده کنیم، قطعا در رسیدن به اهداف موفق خواهیم شد.

پزشکیان با اشاره به اینکه انگیزه آبادانی و پیشرفت کشور نه در حرف، بلکه در عمل ما اثبات خواهد شد، گفت: در دولت چهاردهم هیچ مدیری به صرف اینکه در دولت‌های قبل بوده، یا با ما اختلاف سلیقه دارد، حذف نخواهد شد، بلکه ملاک و معیار توانمندی، تخصص و شایستگی است و با تمام توان از همه مدیران دارای این ویژگی‌ها حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.

ريیس‌جمهور ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مهرداد بذرپاش، برای فرزانه صادق مالواجرد در این مسئولیت سنگین آرزوی موفقیت کرد.

 

حضور ريیس‌جمهور در شوراهای عالی مرتبط با راه و شهرسازی مغتنم است

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر جدید راه و شهرسازی هم در این مراسم توضیحاتی کوتاه درباره برنامه‌های خود در سمت وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد. صادق مالواجرد گفت: حضور ريیس‌جمهوری در شوراهای عالی مرتبط با راه و شهرسازی مغتنم و بسیار تاثیرگذار است. او اظهار کرد: نقش ريیس‌جمهوری در این شوراها که به مسکن، ترانزیت و امور ستادی ارتباط دارند، بسیار تاثیرگذار است. زیرا این موارد مانند یک‌ پازل هستند و کمک‌حال خواهد بود. وزیر راه و شهرسازی افزود: به‌طور قطع به زودی ایام می گذرد و روز خواهد رسید که اینجا حاضر خواهم شد تا مسوولیت را تحویل دهم. صادق مالواجرد خطاب به حاضران تاکید کرد: از خداوند متعال می خواهم کمک کند تا صادقانه به مردم خدمت کنیم و دفعه بعد که برای تحویل مسئولیت به خدوم دیگر در اینجا حاضر می‌شوم، سربلند باشم و هر آنچه در توان داشته باشم توانسته باشم انجام دهم.

 

آخرین گزارش عملکرد بذرپاش از اقداماتش در وزارت راه و شهرسازی

مهرداد بذرپاش، وزیر سابق راه و شهرسازی هم به تشریح گزارشی از عملکرد دوره مسوولیت خود در حوزه‌های ساخت مسکن، واگذاری زمین، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، افزایش حجم ترانزیت از کشور و موارد مشابه پرداخت. بذرپاش در تشریح عملکرد وزارت راه وشهرسازی در دولت سیزدهم گفت: مسکن از رشد منفی ۶.۹ در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۷.۱ در سال در سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین رکورد ترانزیت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۷ درصد رشد کرد و به ۱۷.۷ میلیون تن رسید و رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش مسکن و ساختمان به گواه مرکز آمار از منفی ۱۳.۹ در سال ۹۹ به مثبت ۳.۴ در سال ۱۴۰۳ رسید. او گفت: ۱۰۰ هزار قطعه زمین شامل ۵۰ هزار قطعه در شهر و ۵۰ هزار قطعه در روستاها تامین شد و در مدار ساخت قرار گرفت و از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر که به دولت سیزدهم به ارث رسیده بود ۱۳۸ هزار واحد امسال تحویل مردم شد. وزیر سابق راه و شهرسازی بیان کرد: احداث ۲۷ شهر ساحلی در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید که عملیات اجرایی سه شهر شروع شد. او یادآور شد: سامانه خودنویس برای ساماندهی بازار اجاره مسکن راه اندازی شد که تا کنون از ثبت ۸۵۰ هزار قرارداد عبور کرده است. همچنین قانون مالیات بر خانه‌های خالی که تصویب آن به قبل از انقلاب باز می گردد، اجرایی نشده بود که این اقدام برای اولین بار در دولت سیزدهم اجرا شد. ضمنا قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن برای اولین بار در دوران دولت سیزدهم توسط مجلس شورای اسلامی و قوانین الزام به تنظیم سند رسمی به تصویب رسید. بذرپاش افزود: در زمینه بافت فرسوده هم با صدور ۹۶ هزار پروانه ساختمانی در سال ۱۴۰۲ رکورد جدیدی در کشور به ثبت رسید که جز با همکاری شهرداری ها انجام نمی شد. وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه گزارشی از اقدامات حوزه حمل و نقل ارائه و اظهار کرد: در بخش حمل و نقل کلان پروژه ایران راه در این بخش تعریف شد و مجموع پروژه های سخت افزاری و نرم افزاری ذیل کلان پروژه ایران راه اجرایی شد. در همین راستا رکورد ترانزیت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۷ درصد رشد کرد و به ۱۷.۷ میلیون تن رسید. او افزود: در دولت سیزدهم ۳۲۷ کیلومتر آزادراه، ۳۵۸۶ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی، بیش از ۷۴۲۵ کیلومتر راه روستایی و ۸۵۱ کیلومتر راه‌آهن به بهره برداری رسید. همچنین ۱۹۱۱ نقطه حادثه خیز رفع شد و ۳۸۸۶ واگن باری به ناوگان ریلی کشور اضافه شد. بذرپاش با اشاره به عملیات ساخت فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که می تواند در دولت چهاردهم به بهره‌برداری برسد، گفت: در حوزه بنادر و دریانوردی نیز ظرفیت اسمی بنادر به ۲۹۶ میلیون تن و ظرفیت کانتینری به ۷۰۰ هزار TEU افزایش یافت.

 

لزوم توجه به ۶ عامل موثر در توسعه حمل‌ونقل و لجستیک

در این مراسم، دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران هم به عنوان نماینده بخش خصوصی بر ضرورت توجه به 6 عامل موثر در توسعه و حوزه حمل و نقل و لجستیک شامل «به‌کارگیری مدیران شایسته، کارآمد و پاسخگو»، «بهره‌مندی سازمان‌یافته از تشکل‌ها و کارشناسان بخش خصوصی»، «احترام به سرمایه و مالکیت خصوصی»، «تعیین تکلیف شرکت‌های شبه دولتی مداخله گر در امور تجاری»، «تعارض منافع و لزوم تغییر فرمول مالی» و «بهبود قوانین و مقررات» تاکید کرد. مسعود پلمه افزود: نظر به مسوولیت‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و لجستیک، تغییرات منجر به چالاکی و همسان‌سازی رفتارهای بین‌المللی، اعمال پارامترهای مدیریتی بازرگانی، توسعه گرایی و جامع نگری محسوس و ضروری است اما در شقوقی مغفول مانده است. او ادامه داد: عدم توفیق مناسب در توسعه لجستیکی کشور علی‌رغم وجود زیر ساخت‌ها، سخت افزارها و نرم افزارهای موجود، ناشی از عوامل مختلفی است که برخی از آن‌ها متاثر از تحریم، عدم دسترسی به سرمایه گذاری خارجی و تکنولوژی‌های نوین است. اما بخش دیگری به ناترازی مدیریتی و سوء تدبیر داخلی باز می‌گردد که در صورت اصلاح نگرش، ساختار و رفع موانع، شاهد شکوفایی اقتصادی کشور در این حوزه خواهیم بود. پلمه با اشاره به اهمیت به‌کارگیری مدیران شایسته، کارآمد و پاسخگو گفت: از آنجایی که این حوزه نیازمند تجربیات فرا دولتی است، پیشنهاد می‌شود انتخاب مدیران با مشورت و نظر موثر تشکل‌های تخصصی که بر ملزومات و مفروضات حمل و نقل و لجستیک وقوف کامل دارند راهبری شود و در کنار انتصاب مدیران برخوردار از شایستگی، توانایی و اعتقاد به اجرای ماموریت‌های دولت در حوزه اقتصاد حمل و نقل و لجستیک، همچنین روحیه همکاری و هماهنگی با بخش خصوصی، انتقادپذیری، مسوولیت پذیری و صد البته پاسخگویی از ضروریات انتخاب باشد.

 

درخواست بازنگری سریع در محتوای برنامه هفتم توسعه

در آیین تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی حجت‌الله میرزایی، عضو هیات عملی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه هم به عنوان نماینده دانشگاهیان حضور داشت، میرزایی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه وحی منزل نیست، تصریح کرد: خواسته ما ایجاد فرصت برای بازنگری سریع در محتوای برنامه هفتم توسعه به اقتضای تحولات نو پدید جهانی است. میرزایی اظهار کرد: موهبت برخورداری از سرمایه و مشروعیت سیاسی و اجتماعی و تخصصی زمینه پایه گذاری دورانی نو از حکمرانی بر پایه سه‌جانبه‌گرایی و همکاری و همراهی و تعادل میان دولت بازار و جامعه مدنی و عبور از دشواری‌های سخت در بزرگ‌ترین وزارتخانه زیربنایی کشوری را فراهم کرده است. این استاد دانشگاه عنوان کرد: در ایران و جهان کمتر وزارتخانه‌ای به این گستردگی می‌شناسم که توسعه شبکه و ناوگان در حمل‌ونقل و سیاست‌گذاری تامین مسکن و تنظیم گری بازار را در دستور کار داشته باشد و خواسته ما از ريیس‌جمهوری کمک به وزیر راه و شهرسازی است.