سایه روشن در معاملات بورس تهران
«تعادل» روند بازار سهام را بررسی می کند

سایه روشن در معاملات بورس تهران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷ - ۰۱:۲۱:۴۱
|
کد خبر: ۳۱۹۷۴۷

بورس تهران طی چند روز گذشته تغییر روند داده و توانسته با سبزپوشی مسیر خود را ادامه دهد. با وجود تعطیلات اربعین حسینی، معاملات بازار سهام توانست این هفته روند مثبتی را پشت سر بگذارد و باتوجه به شرایط بورس تهران در اولین هفته شهریور ماه با بازدهی مثبت بسته می‌شود.

بورس تهران طی چند روز گذشته تغییر روند داده و توانسته با سبزپوشی مسیر خود را ادامه دهد. با وجود تعطیلات اربعین حسینی، معاملات بازار سهام توانست این هفته روند مثبتی را پشت سر بگذارد و باتوجه به شرایط بورس تهران در اولین هفته شهریور ماه با بازدهی مثبت بسته می‌شود. درحال حاضر سیگنال مثبتی برای بازار سهام وجود دارد و به نظر می‌رسد که وزیر اقتصاد دولت چهاردهم، این بازار را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. بررسی‌ها نشان می دهد از روز رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به عبدالناصر همتی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم، بیشترین خواسته فعالان بازار سرمایه تغییرات اساسی در بدنه سازمان بورس است. یک سرچ ساده نشان می‌دهد تا به امروز کارزارهای زیادی برای عزل رئیس سازمان بورس و واکاوی معاملات مطرح شده و هر روز شاهد گزارش های متعدد درخصوص نحوه مدیریت مجید عشقی هستیم. نکته قابل توجه اینجاست که تا به امروز هیچ مسوولی از بدنه بورس نسبت به این انتقادها واکنش نشان نداده است و به نظر ‌می رسد که انتقاد جایگاه خاصی برای مسوولان مربوطه ندارد! درحال حاضر برخی از فعالان بازار سرمایه مشکل اساسی بورس را مدیریت ناصحیح و عدم توجه به بورس بیان می کنند. در اصل نیز همینطور است و رئیس سازمان بورس هیچ توجهی به مشکلات ندارد و تنها پس از گذر از روزهای سخت دامنه نوسان را کم می کند؛ اما اینگونه مشکل حل نمی شود و باید مشکل بورس ریشه ای حل شود. درحال حاضر اغلب فعالان بورسی در انتظارند که دولت چهاردهم و وزیر اقتصاد این دولت کاری برای ترمیم بورس و نجات از روزهای سخت انجام دهد. به نوعی مردم در انتظار تغییرات و روزهای مثبت هستند.

 

بورس احیا می‌شود؟

حامد حامدی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه آینه تمام نمای اقتصاد کشور است که حال عمومی اقتصاد را نشان می‌دهد. سهام بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی مهم و استراتژیک کشور در بورس تهران معامله می‌شوند و بسیاری از این شرکت ها تامین مالی و شفافیت عملکردی خود را مدیون بورس هستند. حمایت از این شرکت ها و بازار سرمایه حمایت از اقتصاد، ارزآوری و مقدمه ایجاد رشد اقتصادی و کنترل تورم در کشور است و بی توجهی به بازار سرمایه ضمن ایجاد بسیاری از ناترازی‌ها و خلاهای اساسی در اقتصاد و تولید کشور، موجب رشد فزاینده در بازار های غیر مولد همچون بازار ارز و خروج سرمایه از کشور خواهد شد. وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر بی مهری های زیادی به تولید و تولید کننده در ایران شده است. رشد بی حساب نرخ بهره بدون ریسک، افزایش اختلاف نرخ نیما و نرخ دلار آزاد، قیمت‌گذاری‌ دستوری صنایع و عدم پیروی از قوانین بازار در کنار وضع قوانین مخل تولید، وضع شرکت‌های بزرگ تولیدی کشور را همچون مریضی بدحال کرده است. این موارد مصائب شرکت‌های تولیدی را که در این سال ها به تنهایی در سنگر مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایستادگی کرده‌اند را دوچندان کرده است. در ایران ما به این سربازان جان بر کف ظلم کرده‌ایم و گواه آن در این سال‌ها بازده سهام شرکت‌های بورسی است که کمتر از تمامی کلاس‌های دارایی در کشور بوده است و بورس کشور در سال‌هایی که بورس الویت اول دولت مردان بود از آخر، اول شد. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: دو دسته راهکار بلندمدت و کوتاه مدت را می‌توان برای احیای بازار سرمایه کشور در پیش گرفت. در خصوص راهکار بلندمدت نجات بازار سرمایه اولین قدم توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است که بیش از هر چیز بر رونق تولید و حل مسائل اقتصادی مردم تاکید کرده‌اند از این رو در درجه اول رونق بورس و بازار سرمایه در گرو رونق تولید است و قطعا نیاز فوری کشور، برداشتن موانعی‌ است که پای تولید را لنگ کرده است. اقدامات عملی و تغییر ریل سیاستگذاری‌های اقتصادی بر مدار عقلانیت و منافع ملی نیاز فوری کشور است. حتی بایستی ارکان نظارتی وجود داشته باشد تا اجازه ندهد تصمیماتی در جهت تضعیف تولید و توزیع رانت اخذ شوند و حتی بسیاری از این تصمیمات را شناسایی و ملغی کند چرا که ادامه دادن به تصمیمات غلط هر روز میلیاردها تومان از جیب مردم و تولید کننده به جیب رانت خواران واریز می‌کند. وی گفت: دسته دوم اقدامات کوتاه ‌مدتی در جهت بازگرداندن اعتماد مردم و جلب مشارکت‌ آنها در سرمایه گذاری است در این خصوص تزریق منابع مالی در جهت ایجاد رونق در بازار سهام و تسهیل قوانین سرمایه‌گذاری در بورس خواهد توانست در کوتاه مدت شرایط رکودی‌ بازار را تغییر دهد. البته باید توجه کرد انجام اقدامات کوتاه مدت، بدون انجام تغییرات بنیادی در شرایط بنگاه‌های اقتصادی و عدم رفع موانع تولید، کم اثر خواهد بود. در نهایت امیدوارم با عقلانیت اقتصادی و سیاسی در کشور، تصمیمات مهم و سرنوشت ساز به نفع اقتصاد و مردم اتخاذ شود و شاهد بازگشت رشد و رونق به اقتصاد کشور باشیم.

 

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی سه شنبه، شاخص کل بورس تهران 4 هزار و 751 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 68 هزار و 23 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و 389 واحدی در رقم 644 هزار و 978 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 37 واحد رشد کرد به رقم 20 هزار و 944 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش 231 واحد به سطح 111 هزار و 23 واحد رسید. روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 134 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 16 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای فولاد، ذوب، شستا و افق بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وبانک، دپارس، تاصیکو، ونوین و تاپیکو تعلق داشت. روز گذشته نمادهای شبندر، شتران، تاصیکو و فولاد نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فملی، بوعلی و اخابر نمادهای قرمزپوشی بودند که بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای خاور، فصبا و ساوه بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل داشتند و نمادهای مادیرا، فرابورس و بپاس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و شستا و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز فزر، وهامون و فنر بیشترین تراکنش را داشتند. روز سه شنبه ارزش معاملات خرد سهام با رشد 24 درصدی نسبت به روز شنبه به رقم 2 هزار و 561 میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین ارزش معاملات خرد سهام با رشد اندک یک درصدی نسبت به روز شنبه به رقم 2 هزار و 62 میلیارد تومان افزایش یافت. در معاملات نماد فخاس بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 70 میلیارد تومان بود. پس از فخاس، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و ذوب رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و افق در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در جدول حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد یک میلیارد و 10 میلیون و 5 هزار و 364 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فخاس تعلق داشت. دو نماد وبملت و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات سه‌شنبه، 172 نماد صف خرید داشتند و 174 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 482 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 4 درصدی به رقم 417 میلیارد تومان رسید.