تصمیمات شبانه این‌بار به نفع بورس

۱۴۰۳/۰۶/۰۷ - ۰۱:۲۲:۲۰
|
کد خبر: ۳۱۹۷۴۸

بورس ایران بعد از ۳۷ روز، بالاخره توانست چند کندل مثبت و صعودی ثبت کند. از طرفی بررسی ۱ ساله شاخص کل نشان می‌دهد که اندک اندک باید شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار باشیم؛ چرا که روند صعودی بازار سرمایه بیش از ۱۷ روز نبوده است.

بورس ایران بعد از ۳۷ روز، بالاخره توانست چند کندل مثبت و صعودی ثبت کند. از طرفی بررسی ۱ ساله شاخص کل نشان می‌دهد که اندک اندک باید شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار باشیم؛ چرا که روند صعودی بازار سرمایه بیش از ۱۷ روز نبوده است. اما آیا با روی‌کار آمدن تیم اقتصادی جدید، می‌توان به رشد بازار، بیش از افت آن امیدوار بود؟ بیش از دو میلیون نفر در قرعه‌کشی خودرو ایران‌خودرو شرکت کردند تا شاید بتوانند با قیمت کارخانه صاحب خودرو شوند. این شانس‌آزمایی، با مسدود کردن مبلغ قابل توجهی در حساب‌های وکالتی معنا پیدا می‌کرد. با روی‌کار آمدن دولت جدید و مشخص شدن وزیر اقتصاد، موج خوش‌بینی میان فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. این مساله را می‌توان در به وضوح بر روی تابلو معاملاتی ردگیری کرد. از سوی دیگر از زمان خروج ترامپ از برجام، هیچگاه نسبت P/S بازار تا این حد افت نکرده بود. این یعنی ارزش بازار شرکت‌ها تنها ۱.۴ برابر درآمد یک سال آنهاست. همین عامل به خوبی جذابیت بازار سرمایه را به تصویر می‌کشد و در شرایطی که حال بازار مساعد است، می‌توان بخشی از منابع پارک‌شده برای لاتاری خودرو را به سمت بازار سوق دهد. براساس گزارش اقتصادآنلاین، برای بزرگی این عدد کافی است آن را با حمایت‌های صندوق توسعه ملی مقایسه کنیم. صندوق توسعه ملی در ۳ سال گذشته که بیشترین ریسک‌ها متوجه بازار سرمایه بود، حدود ۱۴.۳ همت را به بورس تزریق کرد. در حالی که طبق شنیده‌ها، منابع پارک‌شده برای لاتاری خودرو بیش از ۳۰۰ همت بوده که اگر تنها ۵ درصد آن‌ها راهی بازار سرمایه شود، با سبد حمایتی صندوق توسعه ملی در ۳ سال گذشته برابری می‌کند.

 

قانونی که سرمایه را از صندوق‌ها فراری داد

اداره نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری در ابلاغیه‌ای خطاب به مدیران‌عامل بانک‌های کشور اعلام کرد که همکاری بانک‌ها با کارگزاری‌های بازار سرمایه، صدور کارت‌های شتابی و پرداخت سود روزشمار در قالب صندوق درآمد ثابت، صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا و روش‌های مشابه را تا تدوین قوانین مرتبط تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. با این تفاسیر، ۳ گروه مالی مفید، فارابی و کاریزما که منابع مالی سرشاری را در اختیار دارند و حتی صندوق‌های تحت ید آن‌ها از لیدرهای بازار به حساب می‌آیند، با خروج منابع و نقدینگی همراه خواهند بود. البته این خروج نقدینگی از منابع پارک شده در حساب‌های حامی با درآمد ثابت بوده و می‌تواند قسمتی از بازار را تقویت کنند. گفتنی است که بخش عظیمی از این منابع تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را نداشته و مجددا در بانک‌ها پارک خواهند شد؛ اما از آن‌جایی که آن پول‌ها به نقدینگی در بازار کمک چندانی نمی‌کردند، اضافه شدن آن‌ها به چرخه بازار اتفاق مثبت و خروج آن‌ها از بازار کم اثر است. حتی می‌توان مدعی بود یک بازار رقیب بورس حذف شده که قطعا فواید آن بیش از مضراتش است. در آخر باید گفت که دولت جدید می‌تواند با اقدامات به موقع خود، این منابع عظیم را به سمت تولید و بازار سرمایه هدایت کند تا ضمن تقویت و بهبود ارزش معاملات، شاهد رکوردشکنی این بازار ارزنده باشیم.

 

مسیر پول‌ها کجاست؟

رحمان سعادت به بررسی نقدینگی به وجود آمده بعد از آزاد شدن شدن مبالغ بلوکه شده در شرکت ایران خودرو در سایر بازارها پرداخت و گفت: با روی کار آمدن دولت چهاردهم سیاست های جزئی این دولت مشخص نیست و لایحه بودجه ۱۴۰۴ که در حال نگارش است سیاست های اقتصادی دولت را مشخص تر می سازد و می تواند سمت و سوی این نقدینگی را در بازار مشخص کند. کارشناس مسائل اقتصادی افزود: دو ابهام در فضای سیاسی و اقتصادی ایران وجود دارد. یکی از این ابهام ها پاسخ ایران به رژیم صهیونیست است که جزییات دقیق آن مشخص نیست.دومین ابهام در ارتباط با انتخابات امریکا است که در ماه نوامبر برگزار می شود که انتخاب شدن هر یک از نامزد های ریاست جمهوری آمریکا، تاثیر متفاوتی بر وضعیت اقتصادی ایران خواهد داشت. سعادت با اشاره به بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به بورس اظهار داشت: سرمایه گذاران دیگر اشتیاقی برای ورود به بورس ندارند و فضای امنیتی منطقه به تشدید این امر پرداخته است. در حال حاضر مردم سرمایه گذاری در حوزه طلا و ارز را امن تر از حوزه های دیگر برآورد می‌کنند.باید توجه داشت که بازار سهام هم نتوانسته روند صعودی خود را حفظ کند اولین انتخاب افراد با وضعیت فعلی بازار طلا است تا ارزش و قدرت خرید آنها حفظ شود. وی ادامه داد: بازار ارز بیشتر در تهران قابل دسترس است و صرافی ها و بازار های متشکل در شهرستان ها وجود ندارند که این احتمال را برای سرمایه گذاری مردم به سمت طلا افزایش خواهد داد. کارشناس مسائل اقتصادی تحولات منطقه ای را عامل دیگری برای تمایل افراد به سمت بازار طلا دانست و گفت: محتمل است که ایران در طی هفته های آینده یک اقدامی در مقابل رژیم صهیونیست انجام دهد که می تواند بسیار بر وضعیت اقتصادی تاثیر گذار باشد. با توجه به این وضعیت، در دسترس ترین بازار برای سرمایه گذاری مردم بازار طلا خواهد بود. وی در ارتباط با وضعیت بازار سهام در دولت چهاردهم اظهار داشت: در دولت پزشکیان با توجه به افرادی که متخصص حوزه اقتصادی در دولت هستند و به بازار سهام توجه ویژه ای دارند، انتظار می رود حمایتی از سوی دولت بر بورس صورت گیرد. دلیل دیگر حمایت از بازار می تواند افرادی باشند که در بازار سهام دست دارند. باید توجه داشت که این تجربه در دولت روحانی وجود داشت و افراد دولتی دست به رونق بازار زدند. سعادت افزود: به دلیل بی اعتمادی مردم، فضای بین المللی مبهم و اوضاع داخلی نامشخص و نرخ بهره پایین بانک ها , پیش‌بینی ها مبنی بر این است که حداکثر ۳۰ درصد این مبالغ به سمت بازار بورس هدایت شود و بیشتر این سرمایه ها به سمت بازار طلا و ارز خواهد رفت. وی با توجه به نشست های مهم پیش رو از جمله مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: در دو هفته آینده سفر پزشکیان به نیویورک و نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بر بازار و شرایط ایران تاثیر گذار است و همچنین ممکن است که دیداری با سران کشور های اروپایی و امریکا توسط رئیس جمهور صورت گیرد .باید تا اول مهر ماه که دولت شکل می گیرد صبر کرد و شاهد رفتار پزشکیان در حوزه بین المللی بود و بعد از این اقدامات، شروع به تصمیم گیری برای مسائل اقتصادی کرد.