۷ چالش اصلي شبكه‌هاي سراسري برق در سال‌هاي پيش رو

۱۴۰۳/۰۶/۰۸ - ۰۶:۱۲:۴۰
|
کد خبر: ۳۱۹۸۰۰

اهميت برق به عنوان يك انرژي ارزشمند، روز به روز در حال افزايش است و جوامع بشري بيش از پيش به انرژي برق وابسته مي‌شوند.

اهميت برق به عنوان يك انرژي ارزشمند، روز به روز در حال افزايش است و جوامع بشري بيش از پيش به انرژي برق وابسته مي‌شوند.
به گزارش وزارت نيرو، با توجه به تقاضاي روزافزون مصرف برق در جهان كه ناشي از پيشرفت تكنولوژي و افزايش لوازم برقي شكل گرفته است، بسياري از كشورهاي جهان اكنون با چالش‌هاي قابل توجهي در صنعت برق رو به رو هستند كه براي مديريت بهتر اين صنعت، استراتژيك لازم است به اين چالش‌ها توجه كافي داشته باشند.
مستند به گزارشي كه پيش‌تر موسسه مطالعاتي «fuergy»، انجام داد هم اكنون شبكه‌هاي برق سراسر جهان فارغ از اشكالات اختصاصي كه ممكن است داشته باشند، همچنين با ۷ چالش مشترك رو به رو هستند كه در ادامه و به اختصار مورد اشاره قرار مي‌گيرد.
هم اكنون يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي صنعت برق در كشورهاي مختلف لزوم توجه ويژه به انرژي‌هاي تجديد پذير و اجراي فرآيندگذار انرژي است. توضيح اينكه پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۵۰ ميلادي بيش از ۵۰ درصد انرژي توليد شده جهان از طريق انرژي‌هاي تجديد پذير باشد و بر اين اساس مسائلي مانند اتصال اين منابع توليد انرژي به شبكه و كارايي آن در شرايط آب و هوايي متفاوت به‌شدت بايد مورد توجه  قرار  بگيرد.
مستند به اين گزارش به دليل اينكه روز به روز انرژي‌هاي تجديد پذير در حال گسترش است، بنابراين دولت‌ها از هم اكنون بايد برنامه‌هاي مدوني براي سيستم‌هاي ذخيره انرژي تنظيم كنند و در اين مسير از هوش مصنوعي به عنوان يك ابزار قدرتمند مديريتي بهره ببرند.
چالش بزرگ ديگري كه شبكه‌هاي برق جهان با آن درگير هستند، تلفات بالاي برق در مسير انتقال است كه همزمان با افزايش دما تشديد مي‌شود و در نتيجه بخش قابل توجهي از برق توليدي پيش از رسيدن به مصرف‌كننده  از  بين  مي‌رود.
بر اساس آمار و ارقام موجود در برخي كشورهاي توسعه يافته، ميزان تلفات برق در شبكه‌هاي انتقال زير ۱۰ درصد است، اما در برخي كشورهاي توسعه نيافته مانند كشورهاي آفريقايي اين ميزان تلفات به بيش از ۵۰  درصد  مي‌رسد.
مستند به اين گزارش راهكار اصلي و موثر جلوگيري از اين ميزان تلفات در مسير انتقال، توسعه نيروگاه‌هاي كوچك مقياس و محلي است كه فاصله توليد تا مصرف انرژي برق را به‌شدت كاهش مي‌دهد. قطعي‌هاي مكرر برق تقريباً در تمامي كشورهاي جهان حتي كشورهاي توسعه يافته وجود دارد، خاموشي‌هاي گسترده به ويژه در كشورهاي بزرگي مانند استراليا و امريكا علاوه بر فلج كردن زندگي شهروندي، منجر به آسيب ديدن دستگاه‌هاي   الكترونيكي  مي‌شود.
بر اين اساس توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير و سيستم‌هاي ذخيره انرژي در كنار تقويت سامانه‌هاي محافظت  لوازم  برقي از جمله اقداماتي است كه مي‌توان براي جلوگيري از اين مشكل مورد  توجه  قرار  داد.
چالش مهم ديگر صنايع برق جهان، فرسوده شدن شبكه‌هاي برق و لزوم نوسازي اين شبكه‌هاست كه در واقع يك نياز مستمر و دائمي است كه در كنار افزايش ظرفيت‌ها بايد مورد  توجه  قرار  بگيرد.
براي كاهش خسارت‌هاي ناشي از فرسوده شدن شبكه‌ها نيز لازم است در آينده روي نيروگاه‌هاي كوچك مقياس و محلي تمركز ويژه‌اي صورت بگيرد تا ضمن كاهش تلفات انتقال برق، همچنين عمر شبكه‌ها نيز افزايش يابد. يكي ديگر از چالش‌هاي مهم شبكه‌هاي برق جهان موضوع حملات سايبري است كه در سايه ديجيتال شدن اين صنعت احتمال وقوع آن نيز افزايش مي‌يابد. اين تهديد به قدري جدي است كه در صورت بي‌توجهي به آن و توفيق حملات سايبري زندگي هزاران خانواده به دليل قطعي برق تحت تأثير قرار مي‌گيرد. مستند به اين گزارش يكي از راه‌هاي اصلي جلوگيري از اين مشكل استفاده از فناوري بلاك چين است كه ضريب احتمال حملات سايبري تا صفر كاهش مي‌دهد.
افزون بر موارد فوق، يكي ديگر از چالش‌هاي صنايع برق جهان تهديدات ناشي از حملات تروريستي است كه مي‌تواند در قالب خرابي خطوط برق يا هر اتفاق تروريستي ديگر رخ بدهد. براي جلوگيري از اين تهديد نيز توسعه شبكه‌هاي برق محلي مي‌تواند به عنوان يك ابزار موثر مورد توجه دولت‌ها باشد.
اين گزارش اضافه مي‌كند، يكي ديگر از چالش‌هاي برق جهان در آينده نزديك و به دنبال توسعه استفاده از خودروهاي برقي موضوع شارژ اين خودروهاست كه ضمن لزوم توسعه‌ايستگاه‌هاي شارژ همچنين استفاده از فناوري‌هاي شارژ سريع براي كاهش در زمان شارژ خودرو  را  اجتناب ناپذير كرده  است.