تغيير شيوه سهميه بندي بنزين براي جبران ناترازي
يك كارشناس انرژي گفت: هم اكنون وضعيت مصرف بنزين مناسب نيست و براي حل ناترازي بنزين بايد شيوه سهميه بندي تغيير كند.
يك كارشناس انرژي گفت: هم اكنون وضعيت مصرف بنزين مناسب نيست و براي حل ناترازي بنزين بايد شيوه سهميه بندي تغيير كند.
علي قنبري، كارشناس انرژي و استاد دانشگاه در گفتوگو با مهر با اشاره به اين همه مردم و نه تنها كساني كه خودرو دارند، بايد از نعمت بنزين بهره مند شوند، اظهار كرد: بنزين مساله مهم و تاثيرگذاري بر زندگي آحاد مردم است به همين دليل دولت بايد در تصميمگيري به تمام ابعاد زندگي مردم و تأثيراتي كه بر جاي ميگذارد دقت كند.
وي ادامه داد: تصميم دولت بايد به گونهاي باشد همه از اين نعمت بهره مند شوند و حتي افرادي كه خودرو هم ندارند سهميه بنزين دريافت كنند.
اين كارشناس انرژي اضافه كرد: اين شيوه يك ضعف اساسي دارد با وجود اينكه سياستگذار هدف مثبتي از تصويب و اجراي آن داشته است و در اين جهت بوده است كه به دهكهاي پايين جامعه كمك بشود و از آنها حمايت بشود و به اين وسيله جايگاه اين افراد را بالاتر بياوريم.
وي خاطرنشان كرد: ولي متأسفانه ميبينيم در ۴ دهه گذشته نتيجه اين تخصيص برعكس بوده است. به جاي اينكه اين سياستگذاري منجر به اين شود كه قشر محروم و دهكهاي اول و دوم و سوم و حتي چهارم را به سمت دهكهاي بالاتر هدايت كنيم كسي كه در دهك هشتم و نهم و دهم است از اين يارانههاي مستقيم بهره برده است.
قنبري با اشاره به اينكه سهميه بنزين به هر فرد عدالت اجتماعي را به دنبال دارد، گفت: دولت در صورتي كه در نظر دارد قيمت بنزين را افزايش دهد ابتدا بايد براي مردم سهميه مشخصي در نظر بگيرد و سپس راهكار قيمتي را اعمال كند كه اين مساله نيازمند يك اقدام كارشناسي شده دقيق است.