بازار مسکن در مسیر رکود تورمی
رشد خفیف قیمت مسکن و افت چشمگیر تعداد معاملات در شرایطی رقم خورده است که تورم نقطه به نقطه بخش مسکن، شامل اجارهبها، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی در مردادماه امسال ۴۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و از سوی دیگر بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی، بخش مسکن از ابتدای سالجاری تا به امروز با رشد قیمت همراه بوده است.
رشد خفیف قیمت مسکن و افت چشمگیر تعداد معاملات در شرایطی رقم خورده است که تورم نقطه به نقطه بخش مسکن، شامل اجارهبها، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی در مردادماه امسال ۴۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و از سوی دیگر بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی، بخش مسکن از ابتدای سالجاری تا به امروز با رشد قیمت همراه بوده است. افزایش قیمت مسکن در روزهای پایانی سال گذشته، موجب دلسرد شدن بسیاری از مستأجران شد و با ورود به سال جدید و رشد مجدد قیمت مسکن آن هم با نزدیک شدن به فصل جابهجایی، پیدا کردن واحدی با قیمت و کیفیت مناسب تبدیل به کابوسی برای مستأجران شد چراکه نرخهای پیشنهادی اجارهبها هیچ تناسبی با قدرت خرید مردم ندارد. نکته مهم آن است که با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی توأم با افزایش قیمت مسکن، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت و خرید خانه برای قشر مستأجر تبدیل به رویا خواهد شد و از سوی دیگر در آینده نزدیک شاهد رونق معاملات تهاتری رهن و اجاره نیز خواهیم بود. در همین راستا، کارشناس بازار مسکن در گفتوگو با مهر گفت: بازار مسکن هماکنون در رکود تورمی قرار دارد اما قیمتها در بازار اجارهبها روز به روز بیشتر میشود و بازار سرمایهای مسکن در بازار مصرفی پیشی گرفته است. فرهاد بیضایی افزود: از اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ وضعیت مسکن در شرایط تورم بسیار سنگینی قرار گرفت. در واقع با توجه به سیاستهایی که به خصوص در حوزه بانک مرکزی اتفاق افتاد، از اواسط سال ۱۴۰۲ بازار مسکن در شرایط تثبیت قیمت و تقریباً رکودی قرار گرفت. او ادامه داد: البته در دو ماه اخیر بازار مسکن مقداری رشد قیمت را تجربه کرد اما این افزایش قیمت در سطح چشمگیری نبوده اما هماکنون این بازار در کود سنگینی قرار دارد. همچنین در بازار اجارهبها شاهد افزایش روز افزون، قیمت کرایهنشینها هستیم؛ پساز دوره کرونا دولتها سعی کردند با قیمتگذاری دستوری از جمله تعیین سقف اجارهبها، بازار اجارهبها مسکن را کنترل کنند اما علیرغم اینکه در دولت قبلی و حتی دولت فعلی این سیاستها قانون شد اما توفیق چندانی حاصل نشد و از سوی دیگر بازیگران بازار مسکن توجهی به این مصوبات نداشتند، بر همین اساس بازار مسکن طی سه سال گذشته تا به امروز در شرایط تورمی قرار دارد. او با اشاره به اینکه عدهای از فعالان حوزه مسکن اذعان میکنند که دولت نباید در این بازار دخالت داشته باشد، افزود: در راستای کنترل وضعیت بازار مسکن بیشک هیچ نوع دیدگاهی در خصوص عدم ورود دولت وجود ندارد، به عنوان مثال دولت میتواند در حوزه توسعه زیرساختهای کشور ورود داشته باشد اما در حوزه تصدیگری ممکن است، ورود نداشته باشد؛ برهمین اساس باید در سطوح اقتصادی و مدیریتی کشور در خصوص دخالت دولت در تمام حوزهها، تعیین و تکلیفی داشته باشیم.
سیاست های متناقض در حوزه شهرسازی
این کارشناس ارشد بازار مسکن ادامه داد: تقریباً پساز دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ سیاست مسکن و شهرسازی، یک سیاست پارادوکسی و نقیضی بوده است، عمدتاً در حوزه شهرسازی خواستار دخالتهای شدید دولت بودیم اما در حوزه مسکن خواستار حداقلی دخالتهای دولت بودیم که عدم مدیریتهای دولت موجب ایجاد ناکارآمدیهای در این زمینه شد، زیرا از سو منجر به افزایش تقاضاهای سرمایهای میشد و سطح سرمایهگذاری در حوزه مسکن را به خاطر عدم دخالت دولت بالا میبرد تا جایی که از اواسط دهه ۸۰ به بعد سهم تقاضای سرمایهای از سهم تقاضای مصرفی در بازار مسکن پیشی گرفت. بیضایی اظهار کرد: با توجه به شرایط بازار مسکن، روز به روز سیاستهای تصدیگری و دخالت حداکثری دولت در زمینه شهرسازی افزایش یافت که در مقابل بخش خصوصی مسکن یا کسانی که دارای بخش خصوصی بودند با شدیدترین مقررات برای کنترل حوزه ساختوساز مواجه بودند؛ قطعاً بخشی از نقاط ارزش زیست محیطی دارند که جز منابع عمومی به شمار میروند و هیچگونه ساخت و سازی در این مناطق نباید رخ دهد و از سوی دیگر باید از زمینخواری جلوگیری، حفظ و صیانت شود. او تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده، باید در حوزه زمینهای خصوصی، دولت سیاست متفاوتی نیز وضع کند، باید در نقطه تعیین تکلیف کنیم یا در حوزه مسکن و شهرسازی توأمان باید سیاست دخالت دولت را به رسمیت شناخته شود یا اینکه نه در حوزه شهرسازی و در حوزه مسکن باید قائل به سیاست حداقلی دخالت دولتها باشیم. البته در حوزه مسکن و شهرسازی تنها دخالت دولت میتواند به حوزه تخلفات و مجوزات و … محدود شود اما میتوانیم از سوی دیگر آزادی عمل بیشتری را در این حوزه داشته باشیم. بیضایی ادامه داد: طرح «مسکن مهر» در دولت نهم و دهم آغاز شد اما در همان دولت به پایان نرسید. دولت روحانی این طرح را با عنوان «مسکن ملی» ادامه داد و دولت سیزدهم همگام با اجرای طرح نهضت ملی مسکن نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر اقدام کرد و موضوع ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی در دولت سیزدهم، یک مساله جدی بود که مطرح شد و تقریباً تمام واحدهایی که در دولت شهید رئیسی تا همین اواخر افتتاح شد یا تعدادی از واحدهای مسکن مهر بود یا واحدهای مسکن ملی دولت قبلی بوده، زیرا واحدهای نهضت ملی دولت سیزدهم دربه مرحله بهرهبرداری و افتتاح نرسیده است. او تاکید کرد: وعده مسکنی دولت سیزدهم، نیاز کشور است که دولت چهاردهم باید در راستای رفع کمبود مسکن و خانهدار شدن مستأجران گام بردارد، زیرا اگر دولت فعلی برخلاف این تعهد عمل کند در سالهای آینده با مشکلات زیادی اعم از کمبود مسکن مواجه خواهیم شد. بیضایی ادامه داد: ساخت مسکن در کشور باید تداوم داشته باشد و برای استمرار این فرآیند دولت باید یک نقشه و قانون منجسم تصویب کند. ساخت مسکن علاوه بر اینکه مسیر مستأجران را برای خرید خانه هموار میکند، موجب کاهش قیمت نیز خواهد شد زیرا مدیریت قیمت بازار مسکن با میزان عرضه و تقاضا ارتباط مستقیمی دارد. این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: در اقتصاد ایران تورم حاکم است از این رو نمیتوان با قاطعیت یک نرخ مصوبی برای ساخت مسکن تعیین کرد زیرا طی فرآیند با کمبود منابع مالی رو به رو خواهیم شد. به تبع آن نیز پروژه متوقف میشود و متقاضی در انتظار تحویل خانه خواهد ماند. از سویی دیگر اجرای قراردادهای علیالحساب موجب سردرگمی متقاضی و سازنده و … خواهد شد.
سردرگمی شبکه بانکی
این کارشناس مسکن افزود: در زمینه ساخت نهضت ملی مسکن بانکها هم همکاری لازم را ندارند، زیرا وام نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز شد و به ۵۵۰ میلیون تومان رسید که این روزها هم از افزایش وام به ۸۰۰ میلیون تومان صحبت میشود. به نظر میرسد شبکه بانکی سردرگم است. بیضایی تاکید کرد: عدهای هم اذعان میکنند که طرح مسکن مهر مناسب است؛ بله تا زمانی که قرارداد قطعی بسته و آورده متقاضیان مشخص بود، روند اجرای طرح مسکن مهر مطلوب بود اما پساز دورهای وارد شرایط تورمی و تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان شدیم که به تبع آن اجرای چنین قراردادهایی با مشکل مواجه شد و تا به امروز و پساز گذشت سالها همچنان موانع مسکن مهر وجود دارد. او یادآور شد: با توجه به موارد ذکر شده، دولت چهاردهم باید در ابتدا یک نقشه راه منجسم در زمینه خانهدار شدن مستأجران با همراهی شبکههای بانکی از طریق اجرای برنامههای عملیاتی مشخص، طراحی کند. در دولتهای مختلف سیاستهای مسکنی متفاوتی را عملیاتی و اجرا کردهایم که از این موارد میتوان به عملیاتی سازی سیاست زمین شهری در دهه ۶۰، در سیاست زمین پاک در دهه ۷۰ و سیاست واگذاری زمین به انبوهسازان در دهه ۸۰ اشاره کرد. این کارشناس مسکن گفت: سیاست واگذاری زمین به مردم و انبوهسازان را میتوان جزو تجربههای موفق در کشور برشمرد که دولت چهاردهم میتواند با استفاده از تجارب حاصل شده، در زمینه مدیریت بازار مسکن موفقتر عمل کند. البته در حوزه مسکن میتوان با استفاده از روشهای متنوع دیگری مانند شهرکسازی، مسکن مشارکتی، پیشخرید مسکن و... زمینههای خرید مسکن برای مستأجران را فراهم کنیم.