لاتاری   خودرو   برچیده   می شود؟
معاون اول دولت چهاردهم با طرح پیش فروش خودرو مخالفت کرد

لاتاری خودرو برچیده می شود؟

۱۴۰۳/۰۶/۰۸ - ۰۶:۲۷:۳۷
|
کد خبر: ۳۱۹۸۳۲

پیش فروش خودرو درحالی ازسوی مسوولان دولت سیزدهم در حال انجام است که مورد مخالفت معاون اول ريیس‌جمهور قرار گرفته است. عارف در مراسم تکریم و معارفه وزیر جدید گفته است که باید بساط پیش‌فروش خودرو جمع شود و با تولید باکیفیت چه داخلی و چه اگر لازم باشد با ضوابط مشخص از طریق واردات، خودروی موردنیاز مردم را تامین کنیم. اظهارات این مقام دولتی را می‌توان به برچیده شدن لاتاری خودرو در دولت چهاردهم تعبیر کرد. هرچند هنوز باید منتظر ماند و دید که دولت درنهایت برای صنعت خودروسازی چه نقشه راهی ترسیم خواهد کرد.

تعادل |

پیش فروش خودرو درحالی ازسوی مسوولان دولت سیزدهم در حال انجام است که مورد مخالفت معاون اول ريیس‌جمهور قرار گرفته است. عارف در مراسم تکریم و معارفه وزیر جدید گفته است که باید بساط پیش‌فروش خودرو جمع شود و با تولید باکیفیت چه داخلی و چه اگر لازم باشد با ضوابط مشخص از طریق واردات، خودروی موردنیاز مردم را تامین کنیم. اظهارات این مقام دولتی را می‌توان به برچیده شدن لاتاری خودرو در دولت چهاردهم تعبیر کرد. هرچند هنوز باید منتظر ماند و دید که دولت درنهایت برای صنعت خودروسازی چه نقشه راهی ترسیم خواهد کرد.

 

زمان قرعه‌کشی ایران‌خودرو تغییر کرد

گروه صنعتی ایران‌خودرو با انتشاراطلاعیه ای از فراهم شدن امکان انتخاب نوع طرح فروش (فروش فوق‌العاده یا پیش‌فروش) برای مشتریانی که در طرح اخیر این شرکت ثبت‌نام داشتند، خبر داد.

ایران‌خودرو به منظور رفع ابهامات و اشکالاتی که سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرده بود و همچنین به منظور بهره‌مندی از امکانات جدید ایجاد شده در سامانه و موارد تکمیلی برای تعیین روش فروش توسط متقاضیان، یک مهلت شش روزه، از یکشنبه چهارم شهریورماه تا جمعه ۹ شهریور ماه، در نظر گرفته است.

لازم به ذکر است علاوه بر گزینه‌ای تحت عنوان «روش فروش»، موارد جدید در سامانه ثبت درخواست خرید ایجاد شده و کد کلاس محصولات، مشخصات فنی و قیمت ماه جاری (شهریور) محصولات در سامانه افزوده شده که این امکان را به متقاضیان می‌دهد تا پس از مشاهده قیمت‌ محصولات چنانچه تمایل به تغییر خودرو داشته باشند، از طریق لغو سفارش‌گذاری هر ردیف و سپس انتخاب خودروی جدید در سامانه اقدام نمایند.

توجه به این نکته ضروری است که متقاضیان نسبت به روش فروش انتخابی، در اولویت‌بندی شرکت داده خواهند شد اما متقاضیانی که نسبت به تعیین روش فروش در موعد مقرر اقدام نکنند، به صورت پیش‌فرض در دسته متقاضیان طرح فروش فوق‌العاده قرار خواهند گرفت و در آن دسته اولویت‌بندی می‌شوند.

قرعه‌کشی اولویت‌بندی خودرو که مقرر شده بود دو روز کاری پس از مهلت ثبت‌نام، انجام شود -که بنابر برنامه‌ریزی قبلی امروز بود- نیز به بعد از اتمام این مهلت که روز جمعه خواهد بود، موکول شده است؛ چراکه باید قرعه‌کشی اولویت‌بندی در طرح فروش فوق‌العاده میان متقاضیان این طرح و قرعه‌کشی اولویت‌بندی پیش‌فروش‌ها میان متقاضیان همین طرح‌ انجام شود؛ ضمن اینکه ممکن است تعدادی هم اولویت‌های انتخابی خود را تغییر دهند.

لازم به توضیح است موعد تحویل محصولات عرضه شده در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ خواهد بود که در روش فروش فوق‌العاده ۹۰ روز پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو و در روش پیش‌فروش متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویت کسب شده متقاضی در قرعه‌کشی اولویت‌بندی، از چهار تا شش ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است

ایران خودرو با انتشار اطلاعیه‌ای زمان قرعه‌کشی طرح اخیر این شرکت را هفته آینده اعلام کرد. در زمان ثبت‌نام به متقاضیان وعده شده بود که پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی اولویت‌بندی، وجوه مسدودی مشتریان آزاد شود، اما به دلیل تعویق صورت گرفته در انجام قرعه‌کشی، وجوه مسدوی مشتریان از روز پنجم شهریور رفع مسدودی شده و بانک‌های عامل مکلف به اطلاع‌رسانی پیامکی به دارنده حساب و رفع مسدودی حساب آنها بدون مراجعه حضوری یا ثبت درخواست شدند.

 

پول‌های آزاد شده، بازارها را

برهم می‌زند؟

یحیی آل‌اسحاق، ريیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص شائبه ورود پول‌های آزادشده ثبت‌نام خودرو به بازار ارز گفت: برخی ادعا می‌کنند پول‌های آزادشده که تا چندی پیش برای ثبت‌نام خودرو در بانک‌ها بلوکه شده بود، بلافاصله به بازار ارز و طلا سرازیر خواهد شد که این ادعا کاملا غلط است. در واقع این پول‌ها به همان جایی می‌رود که قبلا بوده و بعید است به جز سپرده در بانک‎ها به بازار دیگری برود. وی افزود: هر چند برخی افراد نیز شاید جای مشخصی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند و فکر کنند شرایط جدیدی برای‌شان پیش آمده و تحت تاثیر فضاسازی دلالان و سوداگران، پول خود را به سمت بازار ارز و طلا ببرند که این عده نیز بسیار اندک هستند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: معتقدم سوداگران بازار ارز از هر فرصتی برای سوق دادن مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار استفاده کرده و به فکر کسب سود از ایجاد موج هیجانی در بازار هستند. به عنوان مثال حتی اگر ادعا شود در کره مریخ، آب پیدا شده، باز هم دلالان بازار این موضوع را به ارز ربط می‌دهند تا با ایجاد هیجانات کاذب بتوانند از دارایی و سرمایه مردم ناآگاه سوءاستفاده کنند. البته درآمد و کاسبی این سوداگران و دلالان هم در همین موارد است و این افراد بلافاصله بعد از هر اتفاقی سعی در ایجاد اخلال و هیجان در بازار دارند.

آل‌اسحاق خاطرنشان کرد: پیش از این هم شاهد آن بودیم که بعد از آزاد شدن پول‌های بلوکه، اتفاق خاصی نمی افتاد و سرمایه مردم به همانجایی باز می‌گشت که قبل از بلوکه شدن پول در آنجا نگهداری می‌شد. این‌بار نیز بعید است این حجم از سرمایه فورا تبدیل به طلا و ارز شود، چراکه در یک سال و نیم اخیر ثابت شده، سود سپرده بانکی بازدهی بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارز دارد.

 

بساط پیش‌فروش خودرو جمع می‌شود

البته محمدرضا عارف، معاون اول ريیس‌جمهور در مراسم تکریم از وزیر صمت پیشین و معارفه وزیر جدید مخالفت خود را با شیوه پیش‌فروش خودرو مطرح کرد. او در اظهاراتی گفت: کمک‌هایی که در سه دهه گذشته و به خصوص از دهه ۷۰ به بعد به صنعت خودرو شد، ظلم در حق این صنعت بود؛ خودروسازها وعده دادند و دولت‌ها هم همکاری کردند اما نتیجه آن ارتقای کیفیت نشد. وی افزود: بهبود وضعیت بازار خودرو و افزایش تولید باکیفیت لازم است.

عارف تصریح کرد: عملا گاه ما مردم را با وعده‌هایی که می‌دهیم و پیش‌فروش‌هایی که می‌کنیم سرکار می‌گذاریم، باید بساط پیش‌فروش جمع شود و با تولید باکیفیت چه داخلی و چه اگر لازم باشد با ضوابط مشخص از طریق واردات خودروی موردنیاز مردم را تامین کنیم. معاون اول ريیس جمهور اظهار کرد: در این پیش‌خریدها خریدار مصرف‌کننده نیست و تنها می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و چون در زمینه‌های دیگر سرمایه‌‌گذاری سودآور نیست سرمایه‌ها به این سمت می‌آید.