مشخص شدن شرایط کنکور ۱۴۰۴؛ معدل چقدر تاثیر دارد؟

مشخص شدن شرایط کنکور ۱۴۰۴؛ معدل چقدر تاثیر دارد؟

۱۴۰۳/۰۶/۱۰ - ۲۰:۰۰:۰۱
|
کد خبر: ۳۱۹۹۴۶

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: سال آینده (سال ۱۴۰۴) آزمون‌های پایه‌های یازدهم و دوازدهم متوسطه تاثیر قطعی ۶۰ درصدی دارد و آزمون سراسری تنها ۴۰ درصد تاثیر دارد.

عبدالرسول پورعباس در یک برنامه تلویزیونی درباره برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ گفت: از سال ۱۴۰۲ آزمون‌های سراسری را براساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌کنیم. بر همین اساس، در ۴ آزمون ۴ نمره معتبر در ۲ سال به داوطلب ارائه شده است.

مهر در خبری نوشت:وی گفت: در ضمن، سوالات کنکور به سمت مفهومی‌تر شدن حرکت کرده است. همچنین، بررسی توزیع داوطلبان برتر نشان می‌دهد که این توزیع در سراسر کشور اتفاق افتاده است. امسال برای اولین بار از منطقه ۳ داوطلب برتر داشتیم. این در حالی است که منطقه ۳ منطقه کم‌برخوردار محسوب می‌شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور یادآور شد: توزیع نفرات برتر میان مناطق یک، ۲ و ۳ نشان می‌دهد که سوابق تحصیلی دارد اثر خودش را می‌گذارد و کسانی که دسترسی کمتری به کلاس کنکور دارند، با تکیه بر کتب درسی و سوابق تحصیلی توانسته‌اند خودشان را بالا بکشند و این موضوع نشان‌دهنده اثرگذاری سوابق تحصیلی است.

تاثیر ۴۰درصدی کنکور

وی درباره تغییرات اثر قطعی سوابق تحصیلی در نمره کنکور سراسری گفت: سال آینده (سال ۱۴۰۴) تمام آزمون‌های پایه‌های یازدهم و دوازدهم متوسطه تأثیر قطعی ۶۰ درصدی دارد و آزمون سراسری تنها ۴۰ درصد تأثیر دارد.

پورعباس اظهار داشت: اعمال تغییرات آزمون سراسری زمان مشخصی دارد. شهریورماه هر سال آخرین فرصت برای تغییرات است زیرا داوطلب باید خود را آماده کند. بنابراین، تغییری در آزمون سال ۱۴۰۴ نداریم. در سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی ۳ سال آخر متوسطه در کنکور تأثیر دارد.

وی با اشاره به آماری از نفرات برتر کنکور و توزیع آن در مناطق یک، ۲ و ۳ گفت: در گروه ریاضی و فنی ۷ نفر از منطقه یک، سه نفر از منطقه ۲ و یک نفر از منطقه ۳ هستند. در گروه علوم تجربی از منطقه یک سه نفر و از منطقه ۲ هفت نفر در میان نفرات برتر بوده‌اند. این به این معنی است که گستره نفرات برتر به سمت منطقه ۲ حرکت کرده و دیگر به شهرهای بزرگ منحصر نیست.