سرنوشت  بازار  نفت  در  دستان   اوپكي‌ها!
«تعادل» گزارش مي‌دهد

سرنوشت بازار نفت در دستان اوپكي‌ها!

۱۴۰۳/۰۶/۱۱ - ۰۱:۱۰:۰۹
|
کد خبر: ۳۱۹۹۶۵

اوپك و متحدانش كه بخش عمده بازار نفت را تحت‌الشعاع دارند، افزايش توليد برنامه‌ريزي شده را از اكتبر آغاز خواهند كرد؛ قيمت نفت در بازار جهاني، تحت تاثير دورنماي افزايش توليد اوپك پلاس از اكتبر و كاهش اميدها به كاهش نرخ بهره امريكا در سپتامبر عقب‌نشيني كرده است .

اوپك و متحدانش كه بخش عمده بازار نفت را تحت‌الشعاع دارند، افزايش توليد برنامه‌ريزي شده را از اكتبر آغاز خواهند كرد؛ قيمت نفت در بازار جهاني، تحت تاثير دورنماي افزايش توليد اوپك پلاس از اكتبر و كاهش اميدها به كاهش نرخ بهره امريكا در سپتامبر عقب‌نشيني كرده است .

به گزارش «تعادل» ۶ منبع اوپك‌پلاس (ائتلاف توليدكنندگان عضو سازمان كشورهاي صادركننده نفت - اوپك و غيراوپك) اعلام كردند: اين ائتلاف قرار است برنامه تسهيل كاهش عرضه از اكتبر را به‌منظور جبران افت توليد ليبي و اجراي برنامه‌هاي جبران تخطي از سهميه‌هاي توليد اوپك ‌پلاس اجرا كند.

8 عضو ائتلاف اوپك‌پلاس طبق برنامه ازپيش‌تعيين‌شده پس از نشست پيشين اعضا، قرار است در ماه اكتبر كاهش عرضه نفت خود را روزانه ۱۸۰ هزار بشكه تسهيل كنند؛ اين اقدام بخشي از طرحي براي تسهيل كاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه‌اي است، درحالي كه برنامه كاهش عرضه جمعي اعضا تا پايان سال ۲۰۲۵ پابرجا خواهد بود. كاهش پيش‌بيني رشد تقاضا به‌ويژه در چين، بر قيمت‌هاي جهاني نفت خام اثر گذاشته و بعضي تحليلگران را مردد كرده است كه اعضاي اوپك‌پلاس با توجه به اين شرايط برنامه تسهيل كاهش عرضه داوطلبانه را اجرا خواهند كرد يا خير؟

۶ منبع اوپك‌پلاس به رويترز گفتند طرح تسهيل كاهش عرضه داوطلبانه 8 عضو اوپك‌پلاس به قوت خود باقي خواهد ماند، زيرا افت توليد نفت ليبي عرضه نفت در بازار را محدود كرده است و در عين حال اميدواري‌هايي درباره كاهش نرخ بهره از سوي بانك مركزي امريكا در اواسط سپتامبر وجود دارد.

يكي از اين منابع گفت: ابهام‌هاي زيادي درباره تقاضا وجود دارد، اما همچنين اين اميدواري وجود دارد كه كاهش نرخ بهره امريكا سبب افزايش رشد اقتصادي و در پي آن بهبود تقاضا شود. دو تن از منابع گفتند درباره اجراي برنامه تسهيل كاهش عرضه داوطلبانه شماري از اعضاي اوپك‌پلاس در آينده به‌صورت ماه به ماه تصميم‌گيري خواهد شد.

اوپك‌پلاس تا زمان برگزاري نشست كارگروه وزارتي نظارت بر توافق اوپك‌پلاس در دوم اكتبر، برنامه‌ريزي براي برگزاري نشست وزارتي و تصميم‌گيري در اين باره نخواهد داشت.

برنامه تسهيل كاهش عرضه داوطلبانه شماري از اعضاي اوپك‌پلاس كه از اكتبر قرار است آغاز شود، تنها بخشي از افت توليد روزانه كنوني ۷۰۰ هزار بشكه‌اي نفت ليبي و كاهش جبراني تعهدشده از سوي عراق، قزاقستان و روسيه را جبران خواهد كرد.

دبيركل اوپك از موفقيت‌آميزبودن مذاكره با مقام‌هاي عراق و قزاقستان درباره برنامه‌هاي دو كشور براي جبران تخطي از سهميه‌هاي توليد اوپك‌پلاس خبر داد.

هيثم الغيص در هماهنگي با شاهزاده عبدالعزيز بن‌سلمان، وزير انرژي عربستان و رييس نشست وزارتي اوپك و غيراوپك (اوپك‌پلاس) براساس بيانيه همكاري به اين نتيجه رسيد براي مذاكره درباره شرايط بازار نفت و تأكيد بر اهميت حياتي تضمين موفقيت تلاش‌ها با هدف تثبيت بازار نفت از سوي اعضاي اوپك‌پلاس، به بغداد و آستانه سفر رسمي داشته باشد.

در ملاقات‌هاي الغيص با مقام‌هاي عراق و قزاقستان طي ۲۶ و ۲۹ آگوست ۲۰۲۴ (پنجم و هشتم شهريور) هر دو كشور بر تعهد بي‌قيدوشرط خود به‌منظور اجراي كامل و به موقع برنامه جبراني تأكيد كردند.

عراق و قزاقستان ۲۲ اوت (يكم شهريور) طرح‌هاي روزآمدشده خود را براي جبران تخطي از سهميه‌هاي توليد به دبيرخانه اوپك ارسال كرده بودند.

دبيركل اوپك در سفر به بغداد به‌طور جداگانه با محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق، و حيان عبدالغني عبدالزهرا السواد، معاون نخست‌وزير عراق در امور انرژي و وزير نفت اين كشور و مقام‌هاي بلندپايه شركت دولتي بازاريابي نفت عراق (سومو) ديدار و گفت‌وگو كرد.

السوداني بر تعهد كامل و حمايت تزلزل‌ناپذير عراق از تلاش‌هاي اوپك‌پلاس براي حمايت از ثبات بازار نفت و اجراي كامل و به موقع برنامه‌هاي جبراني اين كشور براي جبران تخطي از سهميه‌هاي توليد تأكيد كرد.

الغيص درباره سفر به بغداد با بيان اينكه حضور در عراق به عنوان يكي از اعضاي بنيانگذار اوپك و زادگاه اين سازمان، همواره مايه خوشحالي است، تصريح كرد: عراق درباره تلاش‌ها براي حفظ ثبات بازار نفت و تعهد به سهميه‌هاي توليد و در عين حال گام‌هاي روشن و مصمم براي جبران تخطي از سهميه‌ها اطمينان‌خاطر داد.

در همين زمينه مهدي اسلامي، كارشناس حوزه انرژي، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار داشت: اوپك (سازمان كشورهاي صادركننده نفت) نقش مهمي در تعيين و تنظيم قيمت نفت در بازار جهاني دارد. اين سازمان كه شامل تعدادي از كشورهاي توليدكننده نفت است، با هماهنگي در توليد و صادرات نفت تلاش مي‌كند تا تعادل عرضه و تقاضا را در بازار حفظ كند و به اين وسيله قيمت نفت را كنترل كند.

وي عنوان كرد: اوپك با تعيين سهميه‌هاي توليد براي اعضاي خود، ميزان نفتي كه وارد بازار مي‌شود را كنترل مي‌كند. اين اقدامات به كاهش يا افزايش عرضه نفت در بازار جهاني منجر مي‌شود و به‌طور مستقيم بر قيمت نفت تاثير مي‌گذارد.

وي گفت: اوپك سعي دارد از نوسانات شديد قيمت نفت جلوگيري كند. با هماهنگي ميان اعضا و تنظيم عرضه، اين سازمان به تثبيت قيمت‌ها كمك مي‌كند و از افت يا افزايش شديد قيمت‌ها جلوگيري مي‌كند.

وي بيان داشت: اعضاي اوپك با همكاري يكديگر مي‌توانند تاثير بيشتري بر بازار نفت داشته باشند و در مذاكرات با ديگر كشورهاي توليدكننده و مصرف‌كننده نفت از موضع قوي‌تري برخوردار باشند.

اسلامي ادامه داد: قيمت نفت تاثير زيادي بر اقتصاد جهاني دارد. با تنظيم قيمت نفت، اوپك مي‌تواند بر نرخ تورم، هزينه‌هاي حمل و نقل و قيمت بسياري از كالاها و خدمات تاثير بگذارد.

به گفته وي، اوپك در سال‌هاي اخير با چالش‌هاي متعددي مواجه شده است، از جمله رقابت با توليدكنندگان غيرعضو (مانند ايالات متحده كه توليد نفت شيل آن رو به افزايش است)، نوسانات تقاضا به دليل تغييرات اقتصادي و بحران‌هاي جهاني، و تفاوت منافع ميان اعضاي خود. اين عوامل مي‌توانند قدرت اوپك در كنترل بازار نفت را محدود كنند.