بورس نيازمند اقدام رسانه‌اي مثبت است

۱۴۰۳/۰۶/۱۱ - ۰۱:۱۴:۳۴
|
کد خبر: ۳۱۹۹۷۱

 اقدامات و برنامه‌ها دردي از بورس در شرايط فعلي دوا نمي‌كند. بورس نياز به يك اتمسفر مثبت و تركيبي از اقدامات كوتاه‌مدت و ميان مدت و بلندمدت دارد و در كنار اين عوامل، روح و روان معامله‌گران بايد ترميم شود.

 اقدامات و برنامه‌ها دردي از بورس در شرايط فعلي دوا نمي‌كند. بورس نياز به يك اتمسفر مثبت و تركيبي از اقدامات كوتاه‌مدت و ميان مدت و بلندمدت دارد و در كنار اين عوامل، روح و روان معامله‌گران بايد ترميم شود. متاسفانه تا ب امروز هنوز هيچ گونه موضع‌گيري حمايتي در خصوص بازار از وزيران و مسوولان شنيده نشده و تاكيدات عمدتا بر اصلاح ساختارهاي كلان اقتصادي است كه تاثيراتش بلندمدت است.

در همه جاي دنيا بحران‌هاي بازارهاي مالي به سرعت با برنامه‌هاي حمايتي فوري مديريت يا كم اثر مي‌شوند تا اعتماد بازار آسيب نبيند.
به نظرم وزارت اقتصاد دولت جديد بايد علاوه بر تزريق نقدينگي به فكر ايجاد يك جو رسانه‌اي و اتمسفر فكري مثبت حول ارزندگي بازار باشد و مطلقا در خصوص ارزندگي بازار و سياست‌هاي اجرايي وزارت اقتصاد در خصوص بازار نظرش را بيان كند تا سرمايه‌گذاران را نسبت به اينده بازار اميدوار كند وگرنه با كلي گويي و مصاحبه در راهروهاي وزاتخانه كسي جذب بازار نمي‌شود.

نقدينگي سرگردان بزرگي در كشور وجود دارد كه به دنبال سود مي‌گردد نمونه‌اش هجوم براي ثبت نام خودرو بود، جايي كه بازار اعتقاد دارد تحت هر شرايطي سود دارد، اما بايد از مسوولان امر پرسيد، چرا اين جو را براي بورس به وجود نمي‌آوريد؟ براي اين‌ كار علاوه بر اصلاحات ريشه‌اي و تزريق نقدينگي بايد روي افكار سرمايه‌گذاران نيز كار كرد، يعني درست جايي‌كه تصميمات سرمايه‌گذاري افراد آنجا گرفته مي‌شود. اين بخش حلقه مفقده‌اي است كه به اندازه كافي روي آن كار نشده است. دولت چهاردهم جدا از اقدامات موثر براي بهبود شاخص‌هاي زيربنايي بايد براي تزريق اميد به افكار عمومي در سطح رسانه‌اي و ارتباطي اقدامات عاجلي برنامه‌ريزي كند تا جد كلي بازارها به سمت اعتماد بچرخد.