معادله بنزين و چند ضرورت غيرقابل انكار

۱۴۰۳/۰۶/۱۱ - ۰۱:۱۵:۰۸
|
کد خبر: ۳۱۹۹۷۲

اگر همه ناوگان حمل و نقل ايران دور ريخته شوند و به جاي آن خودروهاي استاندارد و كشنده‌هاي نوين وارد كشور شوند، باز هم هزينه ان كمتر از ادامه وضع فعلي است.

اگر همه ناوگان حمل و نقل ايران دور ريخته شوند و به جاي آن خودروهاي استاندارد و كشنده‌هاي نوين وارد كشور شوند، باز هم هزينه ان كمتر از ادامه وضع فعلي است. وضعيت فعلي در حوزه محيط زيست مشكلات فراواني ايجاد مي‌كند و باعث آلودگي هوا و ساير مشكلات اينچنيني مي‌شود. دولت مسعود پزشكيان بايد رك و راست با مردم صحبت كند و به آنها بگويد كه قصد اصلاح روند نامتوازن فعلي را دارد. صحبت‌هاي رييس‌جمهور با مردم به صورت رو در رو گره كشا خواهد بود. نهادهايي مانند مركزي پژوهش‌ها به جاي ايده‌هاي معقول و علمي، طرح توزيع بنزين براي هر كد ملي را ارايه مي‌كند كه به هيچ‌وجه درست نيست. بايد از مسوولاني كه اين نوع طرح‌ها را ارايه مي‌كنند پرسيد وقتي تامين بنزين مورد نياز 10ميليون خودرو ممكن نيست، چطور قرار است براي 85 ميليون ايراني سهميه بنزين تخصيص داده شود. اين نوع طرح‌ها مالنند چاه ويلي است كه اقتصاد ايران را در دورن خود مي‌بلعد. در حال حاضر هر روز 20ميليون ليتر بنزين ناترازي در مصرف بنزين وجود دارد. چطور مي‌توان با اين ناترازي به شهروندان بنزين اهدا كرد! براي اصلاحج اين ناتراي بايد حمل و نقل شهري هرچه سريعتر به روز آوري شود. شهرها و كلان‌شهرهاي كشور بايد از مترو و بي‌آرتي و... مجهز شوند. در مرحله بعد بايد فرهنگ‌سازي شود و هر شهروندي بتواند از حمل و نقل شهري مناسب بهره‌مند شود. اگر دولت دوستدار ساماندهي انرژي است لازم است كه حمل و نقل سامانه يافته‌اي را طراحي كند.