بازار سرمايه  بر مدار حمايت‌ها
«تعادل» واكنش بورس به سياست‌هاي جديد دولت را بررسي مي‌كند

بازار سرمايه بر مدار حمايت‌ها

۱۴۰۳/۰۶/۱۱ - ۰۱:۱۶:۳۱
|
کد خبر: ۳۱۹۹۷۳

دولت چهاردهم با حمايت بخش عمده‌اي از فعالان بورسي همراه بود و توانست اعتماد سرمايه‌گذاري بورسي را جذب خود كند، تا امروز نيز مسير درست و خوبي را پيش رفته است و اعتماد بخشي از سرمايه‌گذاران را جذب كرده است.

دولت چهاردهم با حمايت بخش عمده‌اي از فعالان بورسي همراه بود و توانست اعتماد سرمايه‌گذاري بورسي را جذب خود كند، تا امروز نيز مسير درست و خوبي را پيش رفته است و اعتماد بخشي از سرمايه‌گذاران را جذب كرده است. از سوي ديگر وزير اقتصاد بورس را نيز جزو برنامه‌هاي خود قرار داده وبه نوعي در مصاحبه‌هاي خود حرف دل سهامداران را مي زد و بر اساس صحبت‌هاي خود قرار است اعتماد دوباره بازگردد.

اعتماد ركن اصلي بازار سرمايه است و اگر اعتماد به بورس بازگردد شاهد تغييرات عمده‌اي خواهيم بود. اگر اعتماد در بازار سرمايه شكل بگيرد اعتماد نيز همسو با آن سمت بازار سرمايه روانه خواهد شد و در نتيجه شرايط به مرور تغيير خواهد كرد.

حسن كاظم زاده، كارشناس بازار سرمايه درخصوص صحبت‌هاي همتي و تاثير آن روزي بازار نوشت: «زماني كه همتي جانشين سيف شد؛ دو كار ساده انجام داد، بساط ارز ۴۲۰۰ براي صادركنندگان جمع شد. همچنين از رقابت مخرب بانك‌ها در پيشنهاد نرخ سود بالا با اقدام‌هاي نظارتي و عملياتي جلوگيري كرد. اجراي اين موارد مي‌تواند سيگنال مثبتي را براي بازار سهام به وجود بياورد.

با توجه به اينكه زماني كه همتي جانشين سيف شد؛ دو كار ساده انجام داد، بساط ۴۲۰۰ براي صادركنندگان جمع شد. همچنين از رقابت مخرب بانك‌ها در پيشنهاد نرخ سود بالا با اقدام‌هاي نظارتي و عملياتي جلوگيري كرد. اجراي اين موارد مي‌تواند سيگنال مثبتي را براي بازار سهام به وجود بياورد. پس از اوج بورس در مرداد ۹۷ روند مثبت تا اواخر سال ۹۸بد نبود و بورس بازده بسيار مطلوب نسبت به همه بازارها داده بود. دلار و رقابت بانك‌ها كنترل شده بود. با شروع كرونا اما اوضاع به هم ريخت، بورس حبابي شد، دلار شروع به رشد كرد و آن تجربه دو- سه ماهه تلخ تشكيل حباب به وجود آمد. در شرايط فعلي نيز همين حرف‌هايي كه به ظاهر ساده مي‌آيد در صورت اجرا مي‌تواند بورس را تكان دهد.»

اعتماد را بايد به بورس برگردانيم

عبدالناصر همتي، وزير اقتصاد دیشب در گفت‌وگوي ويژه خبري اظهار كرد بانك‌ها بايد از بنگاه‌داري خارج بشوند و به سمت بنگاه‌سازي پيش بروند، يعني بانك‌ها بنگاه‌هاي اقتصادي با ارزش افزوده بالا را ايجاد كنند و سپس از آن خارج شوند و بنگاه را واگذار كنند. بايد اعتماد را به بازار سرمايه برگردانيم چرا كه تامين مالي اصلي ما از طريق بازار سرمايه خواهد بود اما تصور نشود كه ما مي‌خواهيم اوراق زيادي منتشر كنيم و نرخ بهره را بالا ببريم.

همتي با بيان اينكه اعتماد را بايد به بورس برگردانيم، گفت: نااميدي در بورس ايجاد كرديم. اگر تصميماتي گرفته شود كه در بورس تاثير منفي ايجاد كند، حتما مخالفت خواهم كرد. وقتي نرخ بهره را شبانه با يك تصميم بالا مي‌بريد، بورس اينچنين مي‌شود. نبايد تصميم خلق‌الساعه بگيريم تا افراد حاضر در بورس ضرر كنند.

سود شركت‌هاي بورسي نصف شده است

او بيان نمود: سود شركت‌هاي بورسي نصف شده است، در قضيه بورس پافشاري خواهم كرد كه حوادث گذشته تكرار نشود.ما نبايد ريسك كساني كه مي‌خواهند در بورس سرمايه‌گذاري كنند را بالا ببريم. امروز ميانگين سود شركت‌هاي بورسي نصف شده و از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد رسيده است.

 

كنترل كسري بودجه

همتي تاكيد كرد: براي كنترل كسري بودجه بايد درآمدها زياد و هزينه‌ها كنترل شود. در خصوصي‌سازي و دريافت ماليات عقبيم. از طريق سامانه موديان و پايانه‌هاي فروشگاهي كه تقريبا كامل شده است، مي‌توانيم درآمدهاي مالياتي را افزايش دهيم. وزير اقتصاد گفت: البته سعي كرديم ماليات توليدي‌ها را ۵ درصد كم كنيم و از اين محل ۵ همت به توليدكنندگان برگردانده مي‌شود.

تك نرخي كردن ارز

وزير اقتصاد گفت: حتما ارز را با همكاري بانك مركزي تك نرخي مي‌كنيم. بخشي از كسري ارزي ما به دليل همين اختلاف ارز ترجيحي و آزاد بوده است؛ البته اصلاح ارز ترجيحي به معناي بالا رفتن قيمت دلار نيست، وقتي نرخ نيما را به نرخ بازار نزديك كنيم، دلار بازار آزاد ارزانتر مي‌شود.

 

اگر اعتماد به بورس را برنگردانيم رشد اقتصادي ۸ درصد معنا ندارد

وي در پاسخ به سوالي در مورد مسير تحقق رشد ۸ درصدي گفت: قانون تعيين كرده است كه ۲.۸ درصد بايد از طريق بهره‌وري رشد كنيم. اين رشد طي سال‌هاي اخير چندان تغيير نداشته و بعضاً منفي بوده است. در صورتي كه اين موضوع محقق نشود تنها پنج درصد رشد باقي مي‌ماند. اين پنج درصد نيز نيازمند ثبات اقتصادي است كه مردم بدانند حداقل سه سال قوانين تغيير نمي‌كند. در امريكا، شاخص قيمتي به صورت دقيق پيش‌بيني مي‌شود. ما به مردم مي‌گوييم كه به‌طور مثال وارد بورس شوند، اما تغيير قوانيني انجام مي‌دهيم كه در نهايت بورس را دچار مشكل مي‌كند.

همتي در خصوص اينكه چه سياست‌هايي را براي ايجاد ثبات اقتصادي در پيش خواهد گرفت گفت: در خصوص پيش‌بيني‌پذيري با تيم اقتصادي دولت هماهنگ هستيم. يكي از موارد و مشكلات عدم رقابت‌پذيري، دخالت‌هاي دستوري و رانت اطلاعاتي است. عمده اين اتفاق نيز به دليل قيمت‌گذاري دستوري رخ مي‌دهد. مهم‌ترين محل نگاه سرمايه‌گذاران بازار سرمايه و بورس است. يكي از اهداف ما بازگشت اعتماد به بورس است.

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات روز شنبه 10 شهريور ماه 1403، شاخص كل بورس تهران 22 هزار و 386 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 98 هزار و 639 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 5 هزار و 780 واحدي در رقم 654 هزار و 51 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس 116 واحد رشد كرد به رقم 21 هزار و 116 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 60 واحد به سطح 112 هزار و 604 واحد رسيد.

روز گذشته نمادهاي فملي، فولاد و فارس نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فولاژ، واميد و امين نمادهاي قرمزپوشي بودند كه بيشترين اثر منفي را بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي شگويا، آريا و فزر بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل داشتند و نمادهاي بپاس، زماهان و شكام بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد فولاد بيشترين تراكنش را داشت و فملي و غزر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين تراكنش قرار گرفتند. در فرابورس نيز شكام، خنور و فزر بيشترين تراكنش را داشتند.

روز گذشته ارزش معاملات كل بازار سهام به 14 هزار و 175 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 5 هزار و 900 ميليارد تومان بود كه 42 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد سهام با افت 4 درصدي نسبت به روز شنبه به رقم 2 هزار و 545 ميليارد تومان كاهش يافت.

در معاملات شنبه، 481 نماد صف خريد داشتند و 89 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 123 درصدي نسبت به روز كاري قبل به هزار و 760 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 17 درصدي به رقم 338 ميليارد تومان رسيد.