جزييات واردات‌ خودرو با سپرده ارزي
رييس سازمان توسعه تجارت تشريح كرد

جزييات واردات‌ خودرو با سپرده ارزي

۱۴۰۳/۰۶/۱۱ - ۰۱:۳۶:۵۵
|
کد خبر: ۳۱۹۹۸۶

در پي بحث‌هاي مطروحه پيرامون تصميم موافقت بانك مركزي با واردات همه‌ خودروها با ارز سپرده خود، رييس سازمان توسعه تجارت تشريح كرد كه اين مجوز بانك مركزي در وهله‌ نخست براي مناطق آزاد است و سپس براي ساير هم مجوز خواهد داد اما در كل ترجيح با واردات خودروهاي برقي و هيبريدي است، با اين حال براي ساير خودروها و كالا هم بانك مركزي مشكلي ندارد اما شرايط احراز، كمي شرايط سختي دارد و اينگونه نيست كه همه بتوانند واردات داشته باشند.

تعادل| در پي بحث‌هاي مطروحه پيرامون تصميم موافقت بانك مركزي با واردات همه‌ خودروها با ارز سپرده خود، رييس سازمان توسعه تجارت تشريح كرد كه اين مجوز بانك مركزي در وهله‌ نخست براي مناطق آزاد است و سپس براي ساير هم مجوز خواهد داد اما در كل ترجيح با واردات خودروهاي برقي و هيبريدي است، با اين حال براي ساير خودروها و كالا هم بانك مركزي مشكلي ندارد اما شرايط احراز، كمي شرايط سختي دارد و اينگونه نيست كه همه بتوانند واردات داشته باشند.

 

واردات با سپرده ارزي ؟

بانك مركزي، ضمن اعلام موافقت خود با تامين ارز خودروهاي برقي از محل سپرده خود، بهره‌مندي واردكنندگان از محل تامين ارز «سپرده خود» را در ثبت سفارش‌ ثبت آماري موافق بخش اول مقررات ارزي در مقررات بانك عامل را بلامانع دانست.در پي اين موضوع اما خبر ديگري توسط برخي رسانه‌ها و سايت‌ها در حال دست به دست شدن است كه «بانك‌ مركزي مجوز واردات خودرو با ارز سپرده‌ خود را از خودروهاي برقي به تمامي خودروها تعميم داده و مجوز آن را صادر كرده است.» در حال حاضر اين امر براي واردات از مناطق آزاد صادر شده است؛ اما ترجيح با خودروهاي برقي و هيبريدي است در رابطه با صحت و سقم اين موضوع، مهدي ضيغمي- رييس سازمان توسعه‌ تجارت- در گفت‌وگو با ايسنا تشريح كرد: حقيقت امر در مورد اين خبر اين است كه بانك مركزي ابتداً براي واردات مناطق آزاد مجوز داده‌ است كه واردات خودروها با ارز سپرده خود انجام شود اما پس از آن، براي ساير خودروها و حتي ساير كالا چنين مجوزي خواهد داد و مشكلي از اين بابت نخواهد داشت. وي تصريح كرد: اما نكته مهم اين است كه شرايط احراز، يك مقداري سخت است. البته خوشبختانه كار آغاز شده و توانسته‌ايم تاكنون عدد خوبي از اين محل، اقدامات لازم را انجام دهيم. ضمن اينكه تاكيد مي‌شود كه ترجيح بر واردات خودروهاي برقي و هيبريدي است. گفتي است، «ارز سپرده خود» در حقيقت به معناي ارزي است كه در خارج از كشور وجود دارد و منشأ آن داخلي نيست. اين ارز از محل صادرات نيست و ارزي نيست كه در خارج از كشور مانده باشد. ضمن اينكه اين ارز مي‌تواند مربوط به يك شخص خارجي يا سرمايه‌گذاري خارجي كه مي‌خواهد آن را در كشور مصرف كند باشد؛ فلذا در صورتي كه اين موارد را بانك عامل تشخيص دهد، امكان واردات خودرو با آن ارز وجود دارد.

 

پيش بيني از بازار خودرو

در همين رابطه كارشناسان بازار خودرو، درباره وضعيت بازار خودرو مي‌گويند: با توجه به اينكه كشور درگير اقتصاد تورمي بوده و هيچ تحول خاصي با روي كار آمدن دولت چهاردهم، شكل نگرفته است و همچنين بستر اقتصادي نيز در حالت ركود شديد و تورم كنترل شده قرار دارد، همه‌چيز منوط به گشايش‌هاي اقتصادي است. پس به هيچ‌وجه دور از انتظار نخواهد بود كه در هفته آينده نيز انتظار ادامه‌دار بودن همين ركود سنگين در بازار خودرو وجود داشته باشد.

نكته ديگري كه مي‌تواند در بازار خودرو اثر گذار باشد اين است كه در حال حاضر بخش قابل توجهي از خودروها در بازار با قيمت‌هاي غيرواقعي و پايين‌تر از آنچه كه نرخ تورم خبر مي‌دهد، معامله مي‌شوند. چنين تصوري از سوي مصرف‌كننده در بازار شكل گرفته كه شايد با صبر كردن بيشتر، افت قيمت‌ها نيز ادامه‌دار باشد. اما بايد توجه داشت كه در يك اقتصاد تورمي، هيچ كاهش قيمتي در درازمدت پايدار نخواهد بود و اين موضوع به دليل سياست‌هاي انقباضي دولت شكل مي‌گيرد كه قيمت‌ها و نرخ تورم را به صورت مقطعي، سركوب مي‌كنند.

 

از قيمت خودرو چه خبر؟

بازار خودرو در طول يك هفته گذشته با جهش شديد قيمت‌ها مواجه بود. آن‌طور كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد، طي يك هفته گذشته پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قيمت ۳۲۵ ميليون تومان و پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ هم به قيمت ۳۱۵ ميليون تومان به فروش رفت. در اين ميان، قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ هم با افزايش ۵ ميليون توماني ۶۳۰ ميليون تومان قيمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ اما ۵ ميليون تومان گران شد و ۷۳۰ ميليون تومان به فروش رفت. اين در حالي است كه پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتيك TU۵P مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ ميليون تومان گران شد و يك ميليارد تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تيپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نيز ۱۵ ميليون تومان گران شد و ۶۶۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با افزايش ۱۰ ميليون توماني به قيمت ۸۰۰ ميليون تومان رسيد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با افزايش ۱۵ ميليون توماني، ۸۵۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد.

بنا به اين گزارش، تارا اتوماتيك V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزايش ۱۰ ميليون توماني به قيمت ۸۸۰ ميليون تومان رسيد. تارا دنده‌اي V۱ مدل ۱۴۰۳ نيز با افزايش ۵ ميليون توماني، ۷۴۰ ميليون تومان قيمت خورده است. گزارش‌ها از بازار خودرو نشان مي‌دهد در طول يك هفته گذشته دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ ميليون تومان گران شد و ۹۵۵ ميليون تومان تومان قيمت خورد. دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم با افزايش ۱۰ ميليون توماني، ۹۳۰ ميليون تومان قيمت خورده است. راناپلاس مدل ۱۴۰۳ نيز ۵ ميليون تومان گران شد و ۶۰۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم در بازار با افزايش ۵ ميليون توماني، ۵۷۰ ميليون تومان به فروش رفت. همچنين ساينا S دنده‌اي دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزايش ۵ ميليون توماني، ۴۲۵ ميليون تومان قيمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ ميليون تومان ارزان و ۷۱۰ ميليون تومان فروخته شد. شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم بدون تغيير، ۷۹۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. همچنين كوييك GX L دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ هم با كاهش ۵ ميليون توماني به قيمت ۴۱۰ ميليون تومان به فروش رفت.