ایران خودرو خریدارانش را نگران کرد

ایران خودرو خریدارانش را نگران کرد

۱۴۰۳/۰۶/۱۲ - ۱۶:۰۸:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۰۰۵۵

ایران خودرو اطلاعات خود را در سایت کدال به روزسانی کرد؛ موضوعی که متقاضیانی که در دور جدید فروش ایران خودرو را نگران کرده است.

آمار منتشر شده از تولید محصولات ایران خودرو در پایان مرداد ۱۴۰۳ از افت حدود ۱۱ درصدی حکایت دارد و آن طور که آبی‌های جاده مخصوص اعلام کردند سال گذشته آن‌ها توانستند در تولید محصولات سواری خود در پایان دومین ماه از فصل تابستان تیراژ تولید حدود ۲۰۸ هزار دستگاهی را ثبت کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز، بررسی خبرنگار ما از تیراژ تولید ایران خودرو در پایان مرداد سال جاری حکایت از افت حول و حوش ۲۲ هزار دستگاهی در تولید سواری به نسبت مدت مشابه سال گذشته دارد. بنابراین ایران خودرو در مجموع تا پایان مرداد ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۸۶ هزار دستگاه سواری تولید کرده است.

کاهش حدود ۲۲ هزار دستگاهی آن هم در شرایطی که این خودروساز در اوایل شهریور امسال اولین طرح فروش گسترده خود بعد از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار کرد؛ می‌تواند جدیدترین پیام آبی‌های جاده مخصوص برای بازار خودرو قلمداد شود؛ موضوعی که در پی آن ثبت نام کنندگان ایران خودرو در این طرح فروش تا حدی نگران شدند. به گزارش اقتصادنیوز، دلیل نگرانی متقاضیان محصولات ایران خودرو این است که کاهش تیراژ عرضه در شرایطی از ابتدای امسال گریبان آبی‌‌های جاده مخصوص را رها نمی‌کند که این خودروساز علاوه بر ایجاد تعهد برای خود در دور جدید عرضه محصولات، همچنان با پیش ثبت نام‌های انجام شده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مربوط به سال گذشته دست به گریبان است.

متقاضیانی که در دور جدید فروش ایران خودرو نام نویسی کردند و مدل خرید خودرو را خرید فوق‌العاده انتخاب کردند بیش از متقاضیان پیش خرید از افت تیراژ ایران خودرو نگرانند.

اطلاعات منتشر شده بعد از قرعه کشی نشان می‌دهد از مجموع حدود سه میلیون و ۵۳ هزار تقاضای ثبت شده، حول و حوش دو میلیون و ۲۴۵ تقاضا به دنبال این بودند که خودروی مورد نظر خود را از مسیر فروش فوق العاده تحویل بگیرند و تنها نزدیک ۸۰۷ هزار مشتری مدل پیش خرید را برای در اختیار گرفتن محصول مورد نظر خود انتخاب کردند. بنابراین شاهد هستیم که حدود ۷۵ درصد متقاضیان گزینه خرید فوق‌العاده را فعال کردند و الباقی مشتریان پیش خرید را پسندیدند.

به نظر می‌رسد دلیل استقبال متقاضیان از طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو مباحث مربوط به قیمت خودروها باشد. ثبت نام کنندگان با این نگرانی که افرایش قیمت کارخانه‌ای خودرو نزدیک است، با انتخاب گزینه خرید فوق‌العاده شانس خود را برای در اختیار گرفتن محصولات ایران خودرو با قیمت‌های فعلی آزمایش کردند. اما انتشار اطلاعات کدال ایران خودرو مربوط به مرداد سال جاری و کاهش حدود ۱۱ درصدی تولید محصولات سواری آبی‌های جاده مخصوص نگرانی جدیدی برای طرفداران طرح فروش فوق العاده ایران خودرو ایجاد کرده است.

این افراد نگران هستند که ایران خودرو از حدود ۱۲۰ هزار دستگاه خودرویی که عرضه می‌کند بخش عمده را در قالب پیش فروش واگذار کند. چنانچه این اتفاق بیفتد تنها یک پیامد برای انتخاب کنندگان مدل پیش خرید دارد و آن کاهش شدید شانس در اختیار گرفتن خودرو از جدیدترین طرح فروش ایران خودرو است. زیرا علاوه بر ترافیک سنگین در جاده طرح فروش فوق العاده، تعداد خودروی عرضه شده از این مسیر هم کاهش پیدا می‌کند.

مدیران ایران خودرو تاکید کردند ثبت نام کنندگان در دور اول فروش این خودروساز در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که موعد تحویل خودروی آنها پاییز و زمستان امسال اعلام شده نگران نباشند زیرا اولویت تحویل خودرو با آنها خواهد بود. بنابراین کاهش تیراژ تولید، تدوام تحویل خودروهای عرضه شده در دور اول فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و شلوغی صف فروش فوق العاده تا حدی امید متقاضیانی که به دنبال خرید فوق العاده از ایران خودرو بودند را ناامید کرده است.

ایران خورویی ها در جدیدترین طرح فروش خود ۱۲ محصول خود شامل ۹ خودروی پُرتقاضا، دو خودروی برقی و جدیدترین محصول خود یعنی "ری را" را عرضه کردند.