تاثیر سبک زندگی بر ایجاد یا تشدید زانوی پرانتزی

تاثیر سبک زندگی بر ایجاد یا تشدید زانوی پرانتزی

۱۴۰۳/۰۶/۱۳ - ۱۹:۰۰:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۰۰۷۷

زانوی پرانتزی می‌تواند بر روی رشد طبیعی استخوان‌ها و مفاصل تاثیر گذاشته و باعث ایجاد اختلال در راه رفتن و دویدن کودک شود.

 اگر زانوی پرانتزی در کودکان به موقع درمان نشود یکی از عوارض آن تاخیر در رشد و نمو است. زانوی پرانتزی می‌تواند بر روی رشد طبیعی استخوان‌ها و مفاصل تاثیر گذاشته و باعث ایجاد اختلال در راه رفتن و دویدن کودک شود.

به گزارش ایسنا، همان‌طور که می‌دانیم سبک زندگی افراد نقش بسزایی در ایجاد یا تشدید عوارض یا بیمارها دارد. بی‌تحرکی، چاقی، نشستن طولانی مدت، تغذیه نامناسب و ورزش‌های غلط می‌توانند در ساختار اسکلتی انسان تاثیر بگذارند و عدم رعایت موارد این چنینی مشکلات عدیده‌ای را برای فرد در سنین بالاتر ایجاد می‌کند. در این خصوص با آقای علی بسطامی دکترای مدیریت ورزشی و مدرس دانشگاه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه بخش پایانی آن را می‌خوانید:

سبک زندگی بر زانوی پرانتزی چه تاثیری دارد؟

سبک زندگی نقش بسیار مهمی در ایجاد و تشدید زانوی پرانتزی دارد. عادات روزانه و فعالیت‌های ما می‌توانند بر سلامت مفاصل و استخوان‌هایمان تاثیر بگذارند. از جمله این عوامل فعالیت بدنی نامناسب است. این فعالیت‌ها شامل انجام مداوم حرکات تکراری و نامناسب، ورزش‌های سنگین و پر فشار بدون آمادگی قبلی و عدم انجام ورزش‌های تقویتی برای عضلات اطراف زانو است.

عامل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، چاقی و اضافه وزن است، چرا که وزن زیاد باعث فشار زیاد بر روی مفاصل زانو یا عدم تعادل در عضلات اطراف زانو می‌شود. وضعیت نامناسب بدن عامل دیگری است که باید به آن توجه کرد. از این رو نشستن طولانی مدت در وضعیت نامناسب مثلا چهار زانو نشستن، ایستادن طولانی مدت به صورت خمیده می‌تواند  بر این موضوع تاثیرگذار باشد. تغذیه نامناسب هم در زانوی پرانتزی موثر است، چرا که ویتامین دی، کلسیم و فسفر برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند.

استفاده بیش از حد از کفش‌های پاشنه بلند عاملی دیگری است که باید به آن توجه کرد چون استفاده از این نوع کفش‌ها باعث ایجاد فشار بر روی زانوها و تغییر در توزیع وزن بدن می‌شود. همچنین آسیب‌های رباط‌ها و منیسک‌ها هم می‌تواند باعث ناپایداری زانو و تشدید زانوی پرانتزی شود. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، انجام یکسری از رشته‌های ورزشی به شکل غلط است. به عنوان مثال در رشته ورزشی فوتبال اگر ورزشکاران عضلات بیرونی پاها را تقویت نکنند، ناهنجاری زانوی پرانتزی تشدید می‌شود، یا در ورزش‌های رزمی که از پاها بیشتر استفاده می‌کنند.

با چه راهکارهایی در سبک زندگی می‌توان از ایجاد زانوی پرانتزی جلوگیری کرده یا به بهبود آن کمک کرد؟

ورزش‌های مناسب یکی از این راهکارهاست. انجام ورزش‌های تقویتی برای عضلات اطراف زانو مانند اسکات، لانژ و پل می‌تواند به تقویت عضلات و بهبود وضعیت زانو کمک کند. مورد دیگر کنترل وزن است. چرا که حفظ وزن سالم و مناسب برای کاهش فشار بر روی مفاصل بسیار مهم است. وضعیت صحیح بدن مورد دیگری است که باید به آن اشاره کرد. بنابراین هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن به وضعیت صحیح بدن خود توجه کنید.

تغذیه سالم و مصرف غذاهای غنی از کلسیم، ویتامین دی و فسفر مانند لبنیات، ماهی‌های چرب، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز تیره نیز به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین استفاده از کفش مناسب نیز موثر است، از کفش‌هایی با پاشنه کوتاه و راحت استفاده کنید. استراحت کافی نیز به شما در این زمینه کمک می‌کند به خصوص پس از فعالیت‌های سنگین، به بدن خود استراحت کافی بدهید.

درمان نکردن زانوی پرانتزی در کودکان و بزرگسالان چه عواقبی دارد؟

زانوی پرانتزی اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی و طولانی‌مدتی را برای فرد به همراه داشته باشد. این عوارض ممکن است در کودکان، بزرگسالان و حتی در سنین پیری خود را نشان دهند.

 کودکان

اگر زانوی پرانتزی در کودکان به موقع درمان نشود یکی از عوارض آن تاخیر در رشد و نمو است. زانوی پرانتزی می‌تواند بر روی رشد طبیعی استخوان‌ها و مفاصل تاثیر گذاشته و باعث ایجاد اختلال در راه رفتن و دویدن کودک شود. عارضه دیگر ایجاد دردهای مزمن است، چرا که در طولانی مدت، زانوی پرانتزی می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه زانو، لگن و کمر شود.

همچنین عدم درمان زانوی پرانتزی در کودکی می‌تواند خطر ابتلا به آرتروز زانو در بزرگسالی را افزایش دهد. مشکلات روانی از جمله دیگر عوارض برای کودکان به شمار می‌رود، کودکان مبتلا به زانوی پرانتزی ممکن است به دلیل ظاهر متفاوت خود مورد تمسخر قرار گرفته و دچار مشکلات روانی شوند.

بزرگسالان

همانطور که گفته شد، درد مزمن یکی از شایع‌ترین عوارض زانوی پرانتزی است. همچنین زانوی پرانتزی یکی از عوامل خطر برای ابتلا به آرتروز زانو است. با گذشت زمان، زانوی پرانتزی می‌تواند باعث تغییر شکل زانو و ایجاد مشکلات جدی در حرکت شود. زانوی پرانتزی  همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار بر روی مفاصل دیگر مانند لگن و مچ پا شود. بنابراین درد مزمن و محدودیت در حرکت می‌تواند به شدت کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. به طور خلاصه، درمان نکردن زانوی پرانتزی می‌تواند عواقب جدی و طولانی مدتی برای سلامتی و کیفیت زندگی فرد داشته باشد.