برنامه افزايش توليد نفت اوپك پلاس متوقف شد

۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۲۲:۴۲
|
کد خبر: ۳۲۰۱۱۰

پس از اينكه قيمت نفت خام به پايين‌ترين حد خود در ۹ ماه گذشته رسيد، اوپك پلاس با به تعويق انداختن افزايش توليد به مدت دو ماه موافقت كرد و در صورت لزوم ممكن است افزايش‌ توليد برنامه‌ريزي شده را متوقف يا معكوس كند.

پس از اينكه قيمت نفت خام به پايين‌ترين حد خود در ۹ ماه گذشته رسيد، اوپك پلاس با به تعويق انداختن افزايش توليد به مدت دو ماه موافقت كرد و در صورت لزوم ممكن است افزايش‌ توليد برنامه‌ريزي شده را متوقف يا معكوس كند. قيمت نفت همراه با ساير محصولات انرژي به دليل نگراني از ضعف اقتصاد جهاني و داده‌هاي ضعيف چين كه بزرگ‌ترين واردكننده نفت جهان، كاهش يافته است.

اوپك در بيانيه‌اي اعلام كرد 8 عضو اوپك پلاس كه قرار بود توليد خود را از اكتبر افزايش بدهند، روز پنجشنبه نشست مجازي برگزار كردند. اين 8 كشور، توافق كرده‌اند كه كاهش توليد داوطلبانه اضافي خود به ميزان ۲.۲ ميليون بشكه در روز را به مدت دو ماه تا پايان نوامبر ۲۰۲۴  تمديد  كنند.
در پي انتشار اين خبر، قيمت نفت در معاملات روز پنجشنبه، بيش از يك دلار در هر بشكه افزايش يافت، در حالي كه روز قبل، به كمترين ميزان خود در سال ميلادي جاري سقوط كرده  بود.

اوپك پلاس قصد داشت در اكتبر، ۱۸۰ هزار بشكه در روز به توليدش اضافه كند كه بخش كوچكي از محدوديت عرضه داوطلبانه اين گروه به ميزان ۵.۸۶ ميليون بشكه در روز معادل با ۵.۷ درصد تقاضاي جهاني است. اين محدوديت عرضه براي حمايت از قيمت نفت در بحبوحه دورنماي تيره تقاضا و افزايش عرضه توليدكنندگان خارج از اين گروه اجرا شده است.

هفته گذشته، اوپك پلاس قرار بود اين افزايش را اجرا كند، اما منابع آگاه گفتند: نگراني بازار نفت نسبت به چشم‌انداز عرضه بيشتر از سوي اوپك پلاس و پايان يافتن مناقشه‌اي كه باعث توقف صادرات ليبي شده بود و همچنين ضعيف شدن تقاضا، اين گروه را نگران كرده است.
بر اساس گزارش رويترز، نشست كامل وزيران اوپك پلاس براي تصميم‌گيري درباره سياست توليد، در اول دسامبر برگزار خواهد شد. كميته نظارت مشترك وزيران اوپك پلاس كه مي‌تواند تغيير در سياست توليد را توصيه كند، در دوم اكتبر ديدار مي‌كند.