۲۵هزار ميليارد تومان سود مرحله سوم سهام عدالت كجاست؟

۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۳۱:۳۷
|
کد خبر: ۳۲۰۱۲۱

بي‌برنامگي در پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت، سهامداران را از ۲۵هزار ميليارد تومان سود سهام خود بي‌بهره كرده است؛ مبلغي كه بخشي از آن در حساب شركت سپرده‌گذاري مركزي و بخشي از آن در حساب شركت‌هاست و كسي هم پاسخگوي آن نيست.

تسنيم| بي‌برنامگي در پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت، سهامداران را از ۲۵هزار ميليارد تومان سود سهام خود بي‌بهره كرده است؛ مبلغي كه بخشي از آن در حساب شركت سپرده‌گذاري مركزي و بخشي از آن در حساب شركت‌هاست و كسي هم پاسخگوي آن نيست. سه‌مرحله‌اي شدن پرداخت سود سهام عدالت؛ اين اتفاق براي نخستين‌بار در تاريخ سهام عدالت رخ داده و پس از واريز سود مرحله نخست و دوم به‌ترتيب در ابتداي زمستان و انتهاي سال گذشته، حالا سهامداران بيش از شش ماه است كه منتظر دريافت سود مرحله سوم سهام عدالت خود هستند. نكته قابل تأمل اين است كه در حالي سهامداران عدالت سود سهام مجامع سال 1401 خود را دريافت نكرده‌اند كه بخش قابل‌توجهي از مجامع سال 1402 شركت‌ها نيز برگزار شده است، و رفته رفته بايد سود اين مجامع را دريافت كنند. اين در حالي است كه مجيد عشقي رییس سازمان بورس و احسان خاندوزي وزير پيشين اقتصاد قول پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت تا پايان خردادماه را داده بودند.

به‌تازگي ولي‌الله جعفري، مدير نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص پرداخت اين سود گفته بر اساس آخرين آمار كماكان هلدينگ خليج فارس و شركت مپنا در مجموع نزديك 3 هزار ميليارد تومان سود سهام عدالت را واريز نكرده‌اند. هلدينگ خليج فارس به‌سبب طلب سودسهامي كه از فجر انرژي خليج فارس و فجر مبين دارد  - كه آنها هم به‌سبب مشكلاتي نتوانستند سود را واريز كنند -  و مپنا هم از وزارت نيرو طلبكار است و به همين سبب اين دو مجموعه نتوانسته‌اند سود سهام عدالت را تسويه كنند. در مجموع تاكنون براي واريز مرحله سوم و تسويه سود سهام عدالت بيش از 22 هزار ميليارد تومان پول واريز شده است كه اگر مبلغ باقي‌مانده هم به آن اضافه شود حدود 25 هزار ميليارد تومان سود مرحله سوم و تسويه سهام عدالت خواهد بود. آنچه مسلم است، بي‌برنامگي و عدم اقتدار سازمان بورس در دريافت سود سهام عدالت، سهامداران را از 25 هزار ميليارد تومان سود سهام خود بي‌بهره كرده است؛ مبلغي كه بخشي از آن در حساب شركت سپرده‌گذاري مركزي، و بخشي از آن در حساب شركت‌هاست و كسي هم  پاسخگوي آن  نيست.