حذف  پيمانكاران  يعني  حذف  سود  كلان  نورچشمي‌ها

حذف پيمانكاران يعني حذف سود كلان نورچشمي‌ها

۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۰۱:۰۶:۱۴
|
کد خبر: ۳۲۰۱۴۶

طرح ساماندهي كاركنان دولت، بعد از سه سال هنوز به نتيجه نرسيده است. تصميم‌گيري در مورد اين طرح از مجلس يازدهم به مجلس دوازدهم منتقل شده و آن طور كه خبر رسيده طرح همچنان در مجمع تشخيص مصلحت نظام است. 

طرح ساماندهي كاركنان دولت، بعد از سه سال هنوز به نتيجه نرسيده است. تصميم‌گيري در مورد اين طرح از مجلس يازدهم به مجلس دوازدهم منتقل شده و آن طور كه خبر رسيده طرح همچنان در مجمع تشخيص مصلحت نظام است. 

سعيد فتاحي (رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كارگران استان آذربايجان شرقي) با اشاره به تعلل در تصويب طرح ساماندهي كاركنان دولت گفت: به نظر مي‌رسد دولت به عنوان كارفرماي بزرگ خود تمايلي به حذف پيمانكاران و تبديل وضعيتِ نيروهاي بخش خود ندارد. به همين دليل است در مورد طرح ساماندهي دائم از تبعاتِ مالي اين طرح براي دولت صحبت مي‌كنند، اما در صورت اجراي طرح و حذف پيمانكاران قرار نيست هزينه‌اي اضافي به دولت تحميل شود، فقط قرار است پولي كه دولت از طريق پيمانكاران به نيروهاي انساني پرداخت مي‌كند، مستقيم  به  آنها پرداخت شود. 

او افزود: متأسفانه طرح ساماندهي كاركنان دولت سه سال در مجلس ماند و بين شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام رد و بدل شد. اختلاف‌ها بر سر طرح زياد بود و در نهايت هم با پايان كار دولت و مجلس هنوز به تصويب نرسيده است. به‌رغم پيگيري‌هاي صورت گرفته از سوي نمايندگان كارگري براي تصويب طرح، من فكر نمي‌كنم اين سرنوشت اين طرح چندان رضايتبخش باشد. فتاحي بيان كرد: ما در پتروشيمي تبريز سابقه حذف پيمانكاران را داشته‌ايم و اين طرح نه تنها هزينه‌اي اضافي به پتروشيمي تحميل نكرده بلكه اتفاقا به دليل حذف پيمانكاران هزينه واسط هم ذخيره مي‌شود و صرفه اقتصادي داشته است. رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كارگران استان آذربايجان شرقي بيان كرد: پيمانكاران معمولا هزينه‌اي بيشتري براي خود برمي‌دارند و از حقوق كارگران مي‌زنند، از اين منظر، حذف پيمانكاران مي‌تواند هم براي كارگران و هم براي كارفرمايان سود دربرداشته باشد. اين فعال كارگري در پايان گفت: پيمانكاران با رانت روي كار مي‌آيند و كارشان اين است كه ماه به ماه قرارداد امضا و به حساب كارگران پول واريز كنند. اين واسطه نه تنها نمي‌تواند كمكي براي توليد و كارگران داشته باشد، كه اتفاقا ضرر هم مي‌زند. پيمانكار بر حسب روابط، كار را برعهده مي‌گيرد و اين وسط سودِ كلان به حساب  برخي نورچشمي‌ها  واريز  مي‌شود.