رييس‌جمهور در بازديد از قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص):

راهي جز انتقال پايتخت نداريم

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۳۰:۵۰
|
کد خبر: ۳۲۰۲۰۰

رييس‌جمهور گفت: تهران به عنوان پايتخت كشور با مشكلاتي دست به گريبان است كه هيچ راه‌حلي جز انتقال مركزيت نداريم؛ كمبود آب، نشست زمين، آلودگي هوا و امثال آن با تداوم سياست‌ها و اقداماتي كه تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشديد شده و راه‌حل اساسي جابه‌جايي مركزيت سياسي و اقتصادي كشور است.

رييس‌جمهور گفت: تهران به عنوان پايتخت كشور با مشكلاتي دست به گريبان است كه هيچ راه‌حلي جز انتقال مركزيت نداريم؛ كمبود آب، نشست زمين، آلودگي هوا و امثال آن با تداوم سياست‌ها و اقداماتي كه تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشديد شده و راه‌حل اساسي جابه‌جايي مركزيت سياسي و اقتصادي كشور است.
مسعود پزشكيان صبح روز - ۱۷ شهريور ماه -  در بازديد از فعاليت‌هاي زيربنايي و زيرساختي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) بيان كرد: ما هم جزو شما بوده و هم بسيجي بوده، هستيم و خواهيم بود. اين نگاه بسيجي به معناي واقعي مي‌تواند مملكت را  نجات  بدهد.


وي ادامه داد: ان شاءالله دست به دست هم داده و كاري كنيم كه مردم ما به شما، ما و نسلي كه رفتند و جان دادند و زندگي خود را گذاشتند تا استقلال و آزادي را براي ما بياورند، افتخار كنند. ما هر كاري از دست‌مان بر بيايد در خدمت شما هستيم. رييس‌جمهور گفت: بايد جلسه‌اي با بچه‌هاي بسيج براي ساختن يكسري مدارس برگزار كنيم. ما تجربه موفقي براي ساخت خانه‌هاي بهداشت به شكل بسيجي در تبريز داريم. در عرض شش ماه بالغ بر ۶۰۰ خانه بهداشت را با همين شيوه ساختيم. ما فقط مصالح مي‌داديم ولي مردم كمك مي‌كردند. بچه‌ها كار مي‌كردند. مهندسان داوطلبانه كار مي‌كردند. بنده تصور مي‌كنم اگر جلسه‌اي برگزار كنيم مي‌توانيم تمام مشكل مدارس را در مناطق محروم برطرف كنيم. مصالح را دولت مي‌دهد و كار و فعاليت را به مردم مي‌سپاريم. مي‌توان از ظرفيت دانشجوها براي كشيدن نقشه استفاده كرد. بنده تصور مي‌كنم كه راحت با كمك همان مناطقي كه به مدرسه نياز دارند، مي‌توانيم كل مشكلات كمبود مدارس را يكساله با  نگاه بسيجي  بسازيم.


رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش، بيان كرد: در برخي از جاها كارخانه‌هايي احداث شده كه توجيه اقتصادي ندارد. ولي اگر ما برويم به منطقه‌اي و مردم ببينند خدمات و امكانات و كار در منطقه هست، سرمايه‌گذار و افراد نيز به اين منطقه خواهند آمد، تهران نيز از اين وضعيت خارج مي‌شود. بنده فكر مي‌كنم با ادامه روند فعلي حل مشكل تهران غير قابل حل است. توسعه تهران با بي‌آبي كه وجود دارد، هر كاري كنيم بي‌خود داريم وقت تلف مي‌كنيم. پزشكيان پس از بازديد از نمايشگاه فعاليت‌هاي زيربنايي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) و نيز حضور در اتاق فرماندهي و پايش پروژه‌هاي اين مجموعه، در نشستي با فرماندهان و مسوولان اين قرارگاه كه فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در آن حضور داشت، محور فعاليت دولت چهاردهم را هم‌افزايي همه ظرفيت‌هاي كشور براي اجراي حداكثري سند چشم‌انداز، سياست‌هاي كلي و قانون برنامه عنوان كرد. رييس‌جمهور افزود: اگر قرار است بر اساس هدف اصلي سند چشم‌انداز در منطقه به جايگاه اول برسيم، بايد متناسب با همين هدف، پروژه‌ها را با بهره‌گيري از به‌روزترين فناوري‌ها، ابزار و مصالح اجرا كنيم تا پاسخگوي نيازهاي سال‌ها و دهه‌هاي آينده كشور باشد و تا زماني كه بازدهي دارد، به‌روز و كارآمد باقي بماند.
پزشكيان با تاكيد بر اينكه پروژه‌ها را در كشور بايد به شكلي اجرا كنيم كه تا چند دهه آينده كارآمد و به‌روز باشند، اظهار كرد: اگر پروژه‌اي را با فناوري، ابزار و مصالح قديمي اجرا كنيم، وقتي بعد از چند سال صرف زمان و منابع به بهره‌برداري رسيد، همان زمان نيز از رده خارج محسوب مي‌شود و نمي‌تواند با رقباي منطقه‌اي و جهاني به رقابت بپردازد. رييس‌جمهور با تاكيد بر اهميت بهره‌گيري از همه توان كارشناسي و ظرفيت‌هاي داخلي، بهره‌گيري از توانمندي‌ها و تجارب برتر بين‌المللي را نيز ضروري توصيف و تصريح كرد: امروز رقبا با بهره گرفتن از جديدترين توانمندي‌ها و كمك گرفتن از موفق‌ترين شركت‌ها به سرعت در حال پيشرفت هستند و ما نيز بايد به شكل مقتضي با اعزام متخصصان و كارشناسان به خارج از كشور براي فراگرفتن آخرين دستاوردهاي فناورانه يا به خدمت گرفتن متخصصان و مجموعه‌هاي مسلط به اين فناوري‌ها و توانمندي‌ها، با سرعت و قوت مسير تحقق اهداف سند چشم‌انداز را طي كنيم.
پزشكيان با بيان اينكه اگر مي‌خواهيم در منطقه اول باشيم، نمي‌توانيم از رقباي خود عقب بمانيم، اظهار داشت: توسعه كشور با ادامه روند فعلي امكان‌پذير نيست، اينكه بخواهيم همچنان منابع اوليه را از جنوب كشور و دريا به مركز بياوريم و تبديل به محصول كنيم و دوباره براي صادرات به جنوب بفرستيم، به‌شدت توان رقابت ما را مستهلك كرده و كاهش مي‌دهد؛ چاره‌اي نداريم جز اينكه مركزيت اقتصادي و سياسي كشور را به جنوب و نزديك دريا منتقل كنيم.
رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: تهران به عنوان پايتخت كشور با مشكلاتي دست به گريبان است كه هيچ راه‌حلي جز انتقال مركزيت نداريم؛ كمبود آب، نشست زمين، آلودگي هوا و امثال آن با تداوم سياست‌ها و اقداماتي كه تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشديد شده و راه‌حل اساسي جابه‌جايي مركزيت سياسي و اقتصادي كشور است. انتقال مركزيت سياسي و اقتصادي هم به اين شكل كه ما خودمان در تهران بنشينيم و به مردم بگوييم جابه‌جا شوند، مقدور و ممكن نيست، بايد ابتدا خودمان برويم تا مردم هم دنبال ما بيايند.  پزشكيان با بيان اينكه دولت چهاردهم از همه ظرفيت‌ها و توان كارشناسي كشور از جمله توان فني و مهندسي ارزشمند قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) براي حل مشكلات بهره خواهد گرفت، گفت: بايد با كمك مجموعه‌هاي كارشناسي و عملياتي راهكارهاي رفع مشكلات را طراحي و اجراي آنها را آغاز كنيم. رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضع تحريم‌هاي گسترده عليه كشور و تلاش دشمنان براي محدود كردن تعاملات بين‌المللي كشورمان، افزود: ما ۱۵ همسايه داريم كه مشتاق توسعه همكاري با ما هستند، دولت چهاردهم نيز براي توسعه همكاري‌ها و تعاملات بين‌المللي كشور به خصوص با كشورهاي همسايه برنامه دارد و با بهره‌گيري از كمك و توانمندي‌هاي مجموعه‌هايي نظير قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) كه ظرفيت خوبي نيز براي صادرات خدمات فني و مهندسي دارند، اين روابط را تحكيم و تقويت خواهيم كرد. پزشكيان با قدرداني از همه تلاش‌هايي كه در مجموعه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) براي رفع مشكلات و پيشبرد اهداف كشور انجام شده است، اظهار داشت: دشمن به اميد زمينگير كردن كشور نظام تحريم‌ها را عليه ايران طراحي و اجرا كرد، اما اين تلاش‌هاي مجموعه‌هايي مثل شما است كه كشور را سرپا نگه داشته است. رييس‌جمهور تاكيد كرد كه راه نجات كشور احيا و تكيه به روحيه جهادي و بسيجي واقعي همچون سال‌هاي ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي و همان روحيه و مجاهدتي است كه جنگ را اداره كرد و ادامه داد: اگر از آباداني و ساختن كشور غفلت كنيم يا از روش‌هاي ناكارآمد براي اين منظور استفاده كنيم، بيش از پيش از روند پيشرفت عقب مي‌مانيم و اين عقب‌ماندگي باعث مي‌شود كه فرصت‌ها و ظرفيت‌ها و منابع ما در منطقه و جهان از دست برود. ادامه مسير با همين روند فعلي نتيجه‌بخش نخواهد بود و بايد نگاه‌ها و روندها را اصلاح كنيم. پزشكيان با بيان اينكه بايد از همه توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي كشور و نيز افراد توانمند متعهد به اجراي اسناد بالادستي فارغ از انتساب آنها به گروه‌ها و جناح‌ها بهره بگيريم، تصريح كرد: اگر بين ما و كشورهاي منطقه فاصله زيادي ايجاد شود، جبران اين فاصله كار سختي خواهد بود. نبايد به بهانه‌هاي واهي خودمان را از توان و ظرفيت افراد توانمند محروم كنيم. رييس‌جمهور همچنين بر ضرورت برگزاري جلسات مشترك ميان نيروي مقاومت بسيج و سازمان برنامه و بودجه براي برنامه‌ريزي جهت اتخاذ راهكارهاي جهادي براي حل هر چه سريع‌تر مشكل مدارس در مناطق محروم تاكيد كرد و افزود: با كمك مردم و حاكميت نگاه بسيجي مي‌توانيم ظرف مدت يك سال كل مدارس لازم در مناطق محروم كشور را ساخته و مهيا كنيم.