هشدار مرزي به روسيه و آذربايجان

واكنش نمايندگان مجلس درباره گشايش كريدور زنگزور

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۳۶:۲۵
|
کد خبر: ۳۲۰۲۰۲

تعدادي از نمايندگان مجلس با يادآوري سياست‌ جمهوري اسلامي ايران مبني بر عدم تغيير مرزهاي بين‌المللي، نسبت به اظهارات برخي مقامات روسيه درباره گشايش كريدور زنگزور واكنش نشان دادند.

تعدادي از نمايندگان مجلس با يادآوري سياست‌ جمهوري اسلامي ايران مبني بر عدم تغيير مرزهاي بين‌المللي، نسبت به اظهارات برخي مقامات روسيه درباره گشايش كريدور زنگزور واكنش نشان دادند.

‌در روزهاي اخير برخي از مقامات روسيه بر گشايش كريدور زنگزور و همراهي با آذربايجان و تركيه در اين زمينه تاكيد كرده بودند كه اين موضوع با واكنش جمهوري اسلامي ايران روبه‌رو شد. دوشنبه ۱۲ شهريور دستيار وزير امور خارجه و مديركل اوراسيا در ديدار با سفير روسيه در تهران بر مخالفت تهران در ايجاد هرگونه تغيير ژئوپليتيك در منطقه قفقاز تاكيد كرد. سيدعباس عراقچي، وزير خارجه نيز پنجشنبه ۱۵ شهريور اين مطلب را در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي ايكس منتشر كرد كه « صلح، امنيت و ثبات منطقه‌اي تنها يك اولويت نيست، بلكه يكي از استوانه‌هاي امنيت ملي ما است. هر تهديدي عليه تماميت ارضي همسايگان ما، يا ترسيم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، كاملا غيرقابل‌قبول است و براي ايران خط قرمز به شمار مي‌رود.»

مهدي سبحاني، سفير ايران در ارمنستان نيز جمعه ۱۶ شهريور در گفت‌وگويي با خبرنگاران گفت كه خواب‌ها و روياها در رابطه با كريدور «زنگزور» هرگز محقق نخواهد شد. همچنين ابراهيم عزيزي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگويي با ايسنا، با تاكيد بر اينكه كريدور زنگزور خط قرمز ايران است، گفت كه ما بارها از طرق مختلف به كشورهاي منطقه اعلام كرده‌ايم كه اين كريدور خط قرمز ايران محسوب مي‌شود و هر گونه تغيير و اقدامي در آن با واكنش جدي و محكم ايران مواجه خواهد شد.

يعقوب رضازاده، عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز به ايسنا گفت كه تغيير در مرزهاي ژئوپوليتيك ايران به هيچ‌وجه قابل قبول نيست و گشايش كريدور زنگزور را محكوم مي‌كنيم. تعدادي از نمايندگان مجلس نيز در واكنش به اظهارات برخي از مقامات روسيه مبني بر گشايش كريدور زنگزور مطالبي در صفحات شخصي خود در شبكه اجتماعي ايكس منتشر كردند كه در زير مي‌خوانيد.

علي نيكزاد، نايب‌رييس مجلس: «سياست‌هاي راهبردي جمهوري اسلامي ايران درباره مرزها، همسايگان و كريدورها ثابت و مبتني بر منافع ملي است. همانطور كه در آخرين اجلاس مجالس در باكو نيز تاكيد كرده بودم، ما تغيير در مرزها را نمي‌پذيريم. توصيه‌ام به روسيه و آذربايجان، احترام به مرزهاست.»

گقارد منصوريان نماينده مسيحيان ارمني اصفهان و جنوب ايران: «دالان زنگزور، تهديدي جدي براي امنيت ملي و تماميت ارضي كشور عزيزمان ايران است. مرز ايران و جمهوري ارمنستان از كهن‌ترين مرزهاي بين‌المللي مي‌باشد. با مسدود شدن آن مرز خفگي ژئوپليتيك در شمال كشورمان ايجاد مي‌گردد. تغيير سياست روسيه در اين خصوص، غيرقابل قبول است.»

احمد نادري، عضو هيات رييسه مجلس: «عدم پاسخ متناسب به روس‌ها در موارد اقدامات قبلي عليه منافع ملي ايران سبب پررويي مضاعف آنان شده است. بايد به آنان فهماند كه همكاري راهبردي به معناي چشم پوشي از منافع نيست. وزارت خارجه و نيروهاي مسلح بايد طرحي روشن براي پاسخ به توهمات ژئوپليتيك داشته باشند.» روح‌الله متفكرآزاد عضو هيات رييسه مجلس: «سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران عدم تغيير مرزهاي بين‌المللي است كه به صراحت توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده است. ايران سياست‌هاي منجر به جابه‌جايي و انسداد مرزهاي بين‌المللي در همسايگي خود را تحمل نخواهد كرد و اين موضع قبلا به تمام طرفين گوشزد شده است. دولت جمهوري آذربايجان اگر دغدغه ارتباط با اراضي جمهوري خودمختار نخجوان را دارد بايد طبق توافقات في‌مابين براي تكميل كريدور ارس تلاش كند.» سميه رفيعي نماينده تهران: «كريدور توهمي زنگزور موجب تشديد تنش در منطقه خواهد شد و به‌شدت محكوم است. حجت ما كلام رهبر عزيزمان در ديدار با پاشينيان است: جمهوري اسلامي ايران مسير زنگزور را به ضرر ارمنستان مي‌داند و همچنان بر اين موضع خود ايستادگي دارد.»

دولت و ملت يمن در عمل مدافع مظلوميت  ملت فلسطين بوده‌اند

«جمال عامر» وزير امور خارجه دولت نجات ملي يمن، طي تماس تلفني با «سيدعباس عراقچي» ضمن تبريك و آرزوي موفقيت براي وي به عنوان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، بر اهميت تقويت روابط دوجانبه و همكاري‌هاي منطقه‌اي تاكيد كرد.

وزير امور خارجه يمن با اشاره به تشديد درگيري‌ها در منطقه و حملات نظامي امريكا و انگليس به يمن گفت موضع يمن در حمايت از ملت مظلوم فلسطين تغيير نخواهد كرد. جمال عامر با تاكيد بر اهميت اسناد و توافقات پيشين ميان دو كشور ايران و يمن، نسبت به تقويت همكاري‌ها در زمينه‌هاي اقتصادي و توسعه‌اي ابراز اميدواري نمود. «سيدعباس عراقچي» وزير امور خارجه نيز ضمن تشكر، متقابلا انتصاب «جمال عامر» به سمت وزير امور خارجه يمن را تبريك گفت و اظهار داشت روابط ميان ايران و يمن و تداوم رايزني‌ها ميان دو طرف‌ با هدف كمك به امنيت منطقه از اهميت بالايي برخوردار است. وزير امور خارجه كشورمان با قدرداني از مواضع دولت و ملت يمن در خصوص جنايات جنگي رژيم صهيونيستي در غزه بيان داشت، در زماني كه بسياري از كشورها فقط به اعلام مواضع عليه رژيم صهيونيستي اكتفا مي‌كنند، دولت و ملت يمن در عمل مدافع مظلوميت ملت فلسطين بوده‌اند. عراقچي از وزير امور خارجه يمن جهت سفر به تهران به منظور تداوم گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص مسائل مورد اهتمام مشترك در حوزه دوجانبه و منطقه‌اي دعوت به عمل آورد.