مديرعامل توانير تاكيد كرد

برنامه هفتم فرصتي براي توسعه نيروگاه‌هاي تجديدپذير

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۴۱:۵۲
|
کد خبر: ۳۲۰۲۰۸

مديرعامل توانير گفت: براساس برنامه هفتم پيشرفت بايد ظرفيت توليد برق نيروگاه‌هاي تجديدپذير به ۱۲ هزار مگاوات برسد.

مديرعامل توانير گفت: براساس برنامه هفتم پيشرفت بايد ظرفيت توليد برق نيروگاه‌هاي تجديدپذير به ۱۲ هزار مگاوات برسد.

به گزارش مهر به نقل از توانير، مصطفي رجبي‌مشهدي مديرعامل توانير با بيان اينكه بر اساس برنامه هفتم پيشرفت بايد ظرفيت توليد برق نيروگاه‌هاي تجديدپذير به ۱۲ هزار مگاوات برسد، گفت: در زمينه انرژي خورشيدي تاكنون دست‌كم ۳۲ هزار مگاوات امكان‌سنجي شده است، درحالي كه اكنون فقط حدود ۵۵۰ مگاوات نيروگاه خورشيدي در كشور داريم.

وي با اشاره به اينكه در كشور ما بستر مناسبي براي توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير وجود دارد، ادامه داد: براي توسعه نيروگاه‌هاي كوچك انشعابي هم برنامه‌ريزي شده است كه بخش‌هاي محروم جامعه و خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي بتوانند از طريق استفاده از تسهيلات نسبت به نصب پنل‌هاي خورشيدي اقدام كنند. مديرعامل توانير، رفع مشكلات دستيابي به منابع مالي مورد نياز براي خريد برق توليدي از نيروگاه‌هاي تجديد پذير را در توسعه احداث آنها موثر دانست.

رجبي مشهدي، نرخ خريد برق توليدي نيروگاه‌هاي تجديد پذير را حدود سه هزار تومان در هر كيلو وات دانست و افزود: در مناطق جنوبي تعرفه برق حدود ۳۰ تومان است، اين به معني آن است كه بايد ۱۰۰ برابر قيمت برق فروخته شده به مشتركان براي خريد برق از نيروگاه‌هاي تجديد‌پذير هزينه كنيم كه نيازمند بررسي و يافتن سازوكاري اصولي براي تأمين منابع آن است.

وي از تلاش براي استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني براي تأمين مالي خريد برق توليدي از انرژي‌هاي خبر داد و افزود: بر اساس قانون مانع‌زدايي صنعت از برق، صنايع انرژي بر بايد ۱۰ هزار مگاوات نيروگاه احداث كنند كه يك‌هزار مگاوات آن بايد نيروگاه تجديد پذير باشد.

مديرعامل توانير به صنايع انرژي بر توصيه كرد كه با توجه به وجود ناترازي و محدوديت تأمين سوخت در زمستان، به استفاده از انرژي‌هاي نو بيشتر توجه كنند.

رجبي مشهدي با بيان اينكه برق توليدي برخي نيروگاه‌ها مانند انواع خورشيدي آن هموار نيست و در شب امكان توليد برق ندارد، گفت: در صورت احداث نيروگاه‌هاي تجديد پذير توسط صنايع، وزارت نيرو تأمين برق هموار آن را تضمين خواهد كرد.

وي اضافه‌كرد: بر اساس قانون، بخش اداري كشور بايد پنج درصد از برق مورد نياز خود را از طريق انرژي‌هاي نو تأمين يا از تابلوي سبز بورس خريداري كند. در صورتي كه ادارات نسبت به اين امر اقدام نكنند، شركت‌هاي توزيع موظف به تأمين برق آنها از طريق تابلوي سبز بورس خواهند بود. رجبي مشهدي گفت: مشتركان پرمصرف در صورت عدم كاهش مصرف يا عدم تأمين بخشي از برق مورد نياز خود از طريق انرژي‌هاي نو، بايد نرخ تعرفه تجديد پذير را بپردازند.