شركت‌هاي دولتي بدون سيلو غلات واردات مي‌كنند!

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۰۱:۲۵:۵۴
|
کد خبر: ۳۲۰۲۴۰

رييس هيات مديره كانون انجمن‌هاي صنفي غذايي ايران مي‌گويد: ايران با جمعيتي بالاتر از ۸۰ ميليون نفر يكي از قطب‌هاي جهاني در مصرف غلات به شمار مي‌رود.

رييس هيات مديره كانون انجمن‌هاي صنفي غذايي ايران مي‌گويد: ايران با جمعيتي بالاتر از ۸۰ ميليون نفر يكي از قطب‌هاي جهاني در مصرف غلات به شمار مي‌رود. بنابراين ضرورت دارد تا با افزايش سطح آگاهي، دولتمردان تصميمات درست‌تري اتخاذ كنند.

محمدرضا مرتضوي، با بيان اينكه سالانه بين ۱۷ تا ۱۸ ميليون تن غلات وارد كشور مي‌شود، عنوان كرد: با توجه به نوسان اقليمي و شرايط داخلي در بخش خودكفايي كالاهاي اساسي، اين عدد مي‌تواند به حداقل ۱۲ تا ۱۶ ميليون تن و در بالاترين حجم واردات ۱۸ تا ۲۰ ميليون تن برسد. لذا ساماندهي اين بازار و هزينه كرد حداقل ارز با آگاهي از روند جهاني بازار غلات شدني است.

وي كه درنشست خبري كنفرانس غلات ايران صحبت مي‌كرد، با بيان اينكه بين ۷ تا ۹ ميليون تن غلات وارد شده مربوط به ذرت است، يادآور شد: در دانه‌هاي روغني بخش زيادي از نيازمندي داخل از طريق واردات تأمين مي‌شود.

مرتضوي با اشاره به شركت‌هاي دولتي تأمين كننده غلات عنوان كرد: در حوزه غلات تصميمات مهمي در شركت پشتيباني امور دام گرفته مي‌شود. در حال حاضر بزرگ‌ترين شركت‌هاي زيان ده همين شركت‌هاي دولتي هستند كه علم و آگاهي درستي از وضعيت بازار جهاني غلات ندارند.

عضو هيات مديره انجمن غلات ايران با اشاره به اينكه نتوانسته‌ايم از ظرفيت‌هاي موجود نيز استفاده بهينه كنيم، گفت: به عنوان مثال، عراق بزرگ‌ترين واردكننده آرد در همسايگي ايران است اما سهم ايران در اين بازار صفر است چون تصميمات درست و به هنگام گرفته نمي‌شود.

وي ادامه داد: يكي از شاخص‌ها در تأمين امنيت غذايي رعايت قانون و استانداردهاي كشور براي تأمين، نگهداري و خريد كالاهاي اساسي است كه متأسفانه وزارت جهاد كشاورزي در مورد گندم در تعيين ميزان افت، قانون را رعايت نكرده و اين امر در آينده تأثير منفي در بازار كالاهاي اساسي خواهد داشت.

وي با بيان اينكه شركت‌هاي دولتي خريدار غلات داراي سيلو نبوده اما مبادرت به واردات مي‌كنند، اظهار كرد: سازمان تعاون روستايي كشور سالانه ميليون‌ها تن واردات غلات دارد بدون اينكه سيلويي داشته باشد.

اين فعال بخش خصوصي با تاكيد بر اينكه بزرگ‌ترين چالش آينده كشور همين شركت‌هاي دولتي زيان ده در حوزه غلات هستند، تصريح كرد: يكي از راهكارهاي برون رفت از وضعيت موجود واگذاري امور به خود مردم است.

مرتضوي گفت: خريد غلات مورد نياز كشور از زمان دفاع مقدس در اختيار شركت‌هاي دولتي قرار گرفت اما با اين وجود همواره بخش خصوصي ظرفيت‌هاي لازم را براي اين كار داشته است. مرتضوي در ادامه خطاب به دولت پزشكيان تاكيد كرد كه بخش خصوصي آمادگي خريد، ذخيره‌سازي و مديريت غلات مورد نياز ايران براي سال آينده را دارد.

شريف نظام‌مافي رييس اتاق بازرگاني ايران و سويیس هم در اين نشست طي سخناني گفت: هر ساله كنفرانس بين‌المللي غلات در كشورهاي مختلف برگزار مي‌شود اما چند سالي است كه از ايران دعوت به عمل نمي‌آيد.

وي عنوان كرد: پس از اعمال تحريم در واقع حضور ايران در اين كنفرانس جهاني ممنوع شد. پس از اين مساله فعالان اين حوزه تصميم گرفتند در راستاي تأمين امنيت غذايي و غلات مورد نياز كشور در داخل، كنفرانس برگزار شود. اين امر در حال انجام است و حتي از فعالان اين حوزه در كشورهاي مختلف نيز دعوت مي‌شود.

نظام مافي درباره گران خريد نهاده‌هاي دامي، اظهار داشت: براساس برآورد انجام شده شركت پشتيباني امور دام هر تن نهاده‌هاي دامي خريداري شده را حدود 80 تا 100 دلار گران خريداري مي‌كند و با خريد اين محصولات در زمان مناسب مي‌توان بهاي كمتري را پرداخت. مدير اجرايي كنفرانس بين‌المللي غلات تاكيد كرد البته رقم اعلام شده دقيق نيست حدس و برآوردي است كه در اين زمينه مي‌توان داشت. وي يادآور شد: كوچك‌ترين اتفاقي در دنيا مي‌تواند در نرخ خريد نهاده‌ها و غلات اثر بگذارد به‌طوري كه اگر يك توفان در چين بيايد و به كشتي غلات آسيب بزند، قيمت نهاده‌ها در برزيل افزايش مي‌يابد؛ براين اساس لازم است كه توجه لازم به خريد در زمان مناسب را داشت.

در ادامه عليرضا كريمي، رييس كانون هماهنگي زنجيره گندم، آرد و نان درباره اهداف كنفرانس غلات اظهار كرد: بارها موضوع خودكفايي هر يك از محصولات اساسي در كشور مطرح شده كه در برخي هم اين خودكفايي محقق شده است اما زماني اين خودكفايي مفيد است كه پايدار باشد. وي توضيح داد: هنگامي توليد پايدار محقق مي‌شود كه از مرحله كاشت تا بازار، نيازمندي‌ها به‌طور شفاف، مشخص باشد. خودكفايي نياز به زيرساخت دارد و اين زيرساخت‌ها بايد از تأمين بذر تا آمايش سرزمين و نظام سهام داري در مزرعه مجدد مورد بازنگري قرار گيرد. كريمي با اشاره به ضرورت تعامل بخش دولتي، خصوصي و دانشگاه اظهار كرد: تعامل بين اين ۳ ضلع يكي از اهدافي است كه در كنفرانس غلات پيگيري مي‌شود و شاه بيت آن نان به عنوان محصول نهايي است. وي عنوان كرد: قيمت تمام شده نان در كشور بالا است و به لحاظ كيفيت جاي كار دارد. ما بايد به سمت و سويي حركت كنيم كه در زنجيره تأمين، قيمت تمام شده نان كاهشي باشد.