آخرين  وضعيت  پشه آئدس  در  كشور

آخرين وضعيت پشه آئدس در كشور

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۰۱:۴۲:۲۹
|
کد خبر: ۳۲۰۲۴۴

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت با بيان اينكه تاكنون ۱۷۸ مورد ابتلا به «تب دنگي» در كشور گزارش شده، گفت: در حال حاضر، پشه آلوده تنها در يك نقطه از كشور حضور دارد و انتقال محلي فقط در اين نقطه صورت مي‌گيرد. دكتر شهنام عرشي با بيان اينكه براساس گزارش‌هاي نظام مراقبت سندرميك جاري در كشور از ابتداي سال جاري تا هفتم شهريور ماه، ۱۷۸ مورد ابتلا به تب دنگي گزارش شده، اظهار كرد: برمبناي بررسي اپيدميولوژيكي انجام شده براي بيماران، در حال حاضر اكثريت موارد تشخيص داده شده سابقه سفر به خارج از كشور داشته‌اند.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت با بيان اينكه تاكنون ۱۷۸ مورد ابتلا به «تب دنگي» در كشور گزارش شده، گفت: در حال حاضر، پشه آلوده تنها در يك نقطه از كشور حضور دارد و انتقال محلي فقط در اين نقطه صورت مي‌گيرد. دكتر شهنام عرشي با بيان اينكه براساس گزارش‌هاي نظام مراقبت سندرميك جاري در كشور از ابتداي سال جاري تا هفتم شهريور ماه، ۱۷۸ مورد ابتلا به تب دنگي گزارش شده، اظهار كرد: برمبناي بررسي اپيدميولوژيكي انجام شده براي بيماران، در حال حاضر اكثريت موارد تشخيص داده شده سابقه سفر به خارج از كشور داشته‌اند. براساس بررسي‌هاي صورت گرفته، ۱۳۱ مورد سابقه سفر به امارات‌متحده عربي، ۷ مورد سابقه سفر به پاكستان، يك مورد سابقه سفر به عمان و يك مورد سابقه سفر به «بنين» را دارند. او درباره جامعه آماري مبتلايان به بيماري تب دنگي گفت: يك مورد از بيماران داراي مليت آفريقايي، ۴ نفر داراي مليت افغانستاني، يك نفر با مليت پاكستاني و ۱۲۵ نفر ديگر با مليت ايراني هستند. دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي استان فارس يعني دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي شهرهاي «گراش»، «لارستان»، «جهرم» و «شيراز» توانسته‌اند اغلب موارد ابتلاي وارده را تشخيص دهند؛ منظور از موارد وارده اين است كه افراد، سابقه سفر به خارج از ايران را دارند و در كشوري ديگر به اين بيماري مبتلا شده‌اند.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت ادامه داد: همچنين دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي هرمزگان، بوشهر، قزوين، چابهار، زاهدان، شهيدبهشتي، ايران، گيلان، مشهد، قم، ايرانشهر و اصفهان توانسته‌اند بيماران را شناسايي كنند. او درباره ميزان مرگ‌ومير ناشي از ابتلا به تب دنگي گفت: تاكنون، مرگ يك نفر به دليل ابتلا به تب‌دنگي گزارش شده است. عرشي درباره آخرين وضعيت انتقال محلي «تب دنگي» گفت: در حال حاضر، پشه آلوده در يك نقطه از كشور حضور دارد و انتقال محلي در اين نقطه صورت مي‌گيرد. پيش از اين، حضور پشه آلوده در دو نقطه كشور يعني «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» گزارش شد؛ در نتيجه، انتقال محلي در اين دو نقطه به ثبت رسيده بود. گزارش‌ها بيانگر اين است كه مورد ابتلاي محلي در بندر لنگه براي مدتي گزارش نشده است. رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت درباره گسترش پشه در كشور گفت: در حال حاضر، پشه آئدس «اجيپتي» در مناطق مستعد استان‌هاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و در بخش‌هايي از استان‌هاي مجاور اين مناطق نيز حضور دارد يا طي ماه‌هاي آينده مستقر خواهد شد. همچنين پشه آئدس «آلبوپيكتوس» در استان‌هاي گيلان، مازندران، اردبيل و گلستان و بخش‌هاي مجاور صيد شده و به احتمال زياد در بخش‌هاي مجاور حضور دارد.