اينترنت با سرعت و كيفيت خوب راهكار اقناع افكار عمومي براي قانونمند شدن فضاي مجازي

۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۰۱:۴۸:۲۷
|
کد خبر: ۳۲۰۳۱۹

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد زيرساخت‌هاي رضايت بخش را فراهم كنيم؛ اگر اينترنت با سرعت و كيفيت خوب و زيرساخت‌هاي لازم و آسان را فراهم كنيم، مي‌توان مردمي كه ابزارهاي مدرن و پيشرفته در اختيار دارند را اقناع كرد كه با قانونمند شدن فضاي مجازي جلوي آسيب‌هايي همچون سرقت اطلاعات و هك شدن يا آسيب‌هاي اجتماعي گرفته مي‌شود و آن زمان مردم با اين طرح شما همراهي مي‌كنند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد زيرساخت‌هاي رضايت بخش را فراهم كنيم؛ اگر اينترنت با سرعت و كيفيت خوب و زيرساخت‌هاي لازم و آسان را فراهم كنيم، مي‌توان مردمي كه ابزارهاي مدرن و پيشرفته در اختيار دارند را اقناع كرد كه با قانونمند شدن فضاي مجازي جلوي آسيب‌هايي همچون سرقت اطلاعات و هك شدن يا آسيب‌هاي اجتماعي گرفته مي‌شود و آن زمان مردم با اين طرح شما همراهي مي‌كنند. سيد مرتضي محمودي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي- در گفت‌وگو با ايسنا درباره بيانات اخير رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي هيات دولت چهاردهم كه فرمودند«در فضاي مجازي بايد حكمراني قانونمند وجود داشته باشد، اظهار كرد: موضوع فضاي مجازي و استفاده از ظرفيت عظيم آن يك ضرورت انكارناپذير است. امروز اين مساله بخش عمده‌اي از وقت و هزينه جوامع بشري را در برگرفته است و سرعت بالاي آگاهي بخشي كه ايجاد كرده، ابعاد مثبت و منفي دارد. حضور اينترنت در زندگي و ظهور فضاي مجازي و معناي ويژه‌تر آن در شبكه‌هاي اجتماعي و ارتباط از طريق اين فضا، تحولات مهمي را براي جوامع ايجاد كرده است. وي با بيان اينكه اين تحولات هم آسيب‌ها و هم نقاط مثبت و منفي دارد، افزود: ورود تكنولوژي و بازارهاي مدرن يك سري آفات را هم به همراه دارد و خطر‌پذيري زندگي بشر را بيشتر مي‌كند. تمام دنيا براي سامان دادن به اين وضعيت فكر كرده و برنامه‌هايي ريختند و همه كشورهاي غربي يا شرقي و مسلمان در حال حركت به اين سمت هستند.

 

فضاي مجازي تغييرات جدي

در سبك زندگي مردم داشته است

محمودي با بيان اينكه در ابتداي كار حساسيت‌ها با توجه به سطح دسترسي به اينترنت كم بود اما امروز ورود و اثرگذاري فضاي مجازي، تغييرات جدي در سبك زندگي مردم همراه داشته و از طرفي به يك ابزار قدرت نمايي و اخلال در كار مديران حاكميتي تبديل شده است، خاطرنشان كرد: براي مثال بهره بردن از توئيتر توسط طرفداران ترامپ بعد از انتخابات گذشته رياست‌جمهوري امريكا نمونه‌اي از اين دست اثرگذاري‌هاست. امروزه فضاي مجازي جرايمي جديد و ويژه را ايجاد كرده و آرامش اقتصادي و سياسي را گاهي دستخوش تغيير قرار مي‌دهد و اثرات مخربي را در حكمراني كشورها ايجاد كرده است. نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تغيير سبك زندگي مردم و ترويج اباحه‌گري و رفتارهاي ضد ارزشي و ضداخلاقي از نقاط منفي است كه در كنار آن نقاط مثبت زيادي دارد كه بايد به آن توجه كرد. اطلاع‌رساني سريع، آگاهي بخشي، آموزش آنلاين كه در دوره كرونا از آن بهره برديم از جمله مزايايي كه نمي‌توان از آن چشم پوشي كرد.

 

دولت، مجلس، شوراي عالي فضاي مجازي، قوه قضاييه بايد يك اقدام يكپارچه و عقلاني داشته باشند

عضو كميسيون شوراها با بيان اينكه امروز كشورها و دولت‌هايي كه ما به آنها در بسياري از مسائل فرهنگي انتقاد داريم، براي كشور و جامعه خود اقدام به چارچوب بخشي در فضاي مجازي مي‌كنند كه آخرين مورد آن مقابله با تيك‌تاك در امريكا بود، تصريح كرد: برخورد با تيك‌تاك در پارلمان امريكا، صحنه‌اي را پديد آورد كه برخي كشورها را واداشت از اين مساله تاثير بپذيرند و موضوعي درس آموز شد كه بسياري از كشورها نسبت به فضاي مجازي تدبير كنند. وي خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير و در سخنراني‌هاي گذشته به ول و رها بودن فضاي مجازي اشاره فرمودند و اين اشاره نسبت به احساس خطري است كه متوجه مردم است. دولت، مجلس، شوراي عالي فضاي مجازي، قوه قضاييه بايد يك اقدام يكپارچه و عقلاني با در نظر گرفتن نكات مثبت و نقاط منفي فضاي مجازي داشته باشند و به سمت يك قانون مترقي و جامع و راضي‌كننده همه اقشار مردم بروند و اگر اين كار صورت نگيرد، دچار مشكل جدي خواهيم شد.