ميانگين نمرات دانشآموزان رشته انساني زير ۱۰ شد!
رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش روند تصحيح ۶۰ ميليون پاسخبرگ در امتحانات نهايي خردادماه امسال را تشريح و به تحليل نتايج آزمونهاي نهايي پرداخت.
رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش روند تصحيح ۶۰ ميليون پاسخبرگ در امتحانات نهايي خردادماه امسال را تشريح و به تحليل نتايج آزمونهاي نهايي پرداخت. محسن زارعي در نشست خبري تحليل نتايج آزمونهاي نهايي گفت: ۴۰۰ همكار طراح، ۷۲ ساعت در فضاي قرنطينه بودند؛ براي ۱۱۳ عنوان درس كار طراحي امتحانات نهايي انجام شد و در نهايت كار تصحيح ۶۰ ميليون پاسخ برگ انجام و ۶۰۲۹ حوزه اجرا درگير برگزاري بودند و در كل ۱۴ هزار حوزه اجرا در كشور درگير امتحان نهايي بودند.
تصحيح الكترونيكي اوراق امتحانات نهايي
او با بيان اينكه تصحيح در امتحانات نهايي به صورت الكترونيكي صورت گرفت افزود: ۱۳۸ هزار عوامل اجرايي شامل منشي، مراقب و حفاظت و ... در برگزاري امتحانات همكاري داشتند. زارعي با بيان اينكه ۹ تيم چهار نفره، شامل ۳۶ نفر ۱۲ روز براي آزمون اول و دوم در قرنطينه ماندند ادامه داد: در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ هزار دبير تخصصي در فرآيند تصحيح مشاركت داشتند و حدود ۶۰۲۹ حوزه اجرا درگير برگزاري آزمون بودند. حوزههاي اجرا مشترك بودند و در كل كشور حدود ۱۴ هزار حوزه اجرا در كل كشور مشغول فعاليت بودند. همچنين حدود ۶۶۷ حوزه تصحيح در كشور امر تصحيح را پيگيري ميكردند.
محاسبه نمره كل براي ۱.۵ ميليون داوطلب
زارعي در خصوص روند تصحيح اوراق امتحاني اظهار كرد: بعد از بارگذاري پاسخبرگها، اوراق به صورت تصادفي دو بار تصحيح كامل شد كه در اين فرآيند معلمان مصحح به دانشآموزان استان خودشان دسترسي نداشتند.
او عنوان كرد: برگزاري آزمون با حضور ۱۳۸ هزار فرهنگي به عنوان عوامل اجرايي روساي حوزههاي اجرا به عنوان منشي، مراقبان، حفاظتهاي آزمون و ساير همكاراني كه در اين امر مشاركت داشتند انجام شد. رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش اظهار كرد: محاسبه نمره كل براي حدود ۱.۵ ميليون داوطلب انجام شد. اين محاسبه تقريبا براي ۱۳۶۰ عنوان درس نفر بوده كه براي دومين سال پياپي توسط وزارت آموزش و پرورش اين كار بزرگ انجام شد. به گفته او، ۸۵ درصد اوراق دانشآموزان پايه دوازدهم تصحيح شده است، ۱۵ درصد باقي مانده و به محض اينكه تصحيحها انجام شود به آنها اعلام ميشود.
همكاري وزارت كشور و پليس
در تامين امنيت آزمونهاي نهايي
زارعي با بيان اينكه امتحانات نهايي كار بزرگي بود كه با مشاركت همه دستگاهها به ويژه وزارت كشور كه حفاظت آزمون و تامين امنيت آزمون را بر اساس مصوبه شوراي امنيت كشور برعهده داشت، برگزار شد، گفت: از استانداران سراسر كشور خواسته شد كه موضوع تامين امنيت آزمون در دستور كار شوراي تامين استانها و شهرستانها قرار بگيرد همچنين در وزارت كشور و در كميسيون حفاظت از آزمون مستقر در وزارت كشور با حضور دستگاههاي امنيتي، موضوع تامين امنيت پيگيري ميشد. پليس فتا و فراجا همكاري خيلي خوبي با وزارت آموزش و پرورش داشتند. شبكههاي سودجويي كه فعاليت ميكردند در ايام پيش از آزمون و ايام آزمون، اخبار كذبي منتشر ميكردند كه بلافاصله شناسايي ميشدند و با بسياري از اين شبكهها برخورد شد كه اطلاعاتي را پليس فتا درباره عواملي كه دستگير شدند، منتشر كرد.
ميانگين معدل دانشآموزان رشته تجربي و رياضي
زارعي با بيان اينكه ۱۸ ميليون و ۵۲۰ هزار و ۲۱۱ نفر درس به تفكيك پايه دهم، يازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳ آزمون دادند گفت: ميانگين معدل دانشآموزان در رشته تجربي پايه دهم 64/12، يازدهم 52/11 و دوازدهم ۱۲ شد. به گفته او، ميانگين معدل دانشآموزان در رشته رياضي و فيزيك پايه دهم 69/12، يازدهم 26/11 و دوازدهم 82/11 است.
ميانگين نمرات دانشآموزان رشته انساني زير ۱۰ شد!
او با بيان اينكه ميانگين نمرات دانشآموزان در رشته علوم انساني در پايه دهم 44/9، در پايه يازدهم 07/9 و در پايه دوازدهم ۹/۱۳ است افزود: ميانگين معدل در مجموع سه رشته اصلي پايه دهم ۱۱.۵۹ و پايه يازدهم ۱۰.۶۲ و پايه دوازدهم ۱۰.۹۸ بوده است.
ميانگين معدل دهميها بالاتر از يازدهم
و د وازدهميها شد
زارعي با بيان اينكه ميانگين معدل دانشآموزان در پايه دهم نسبت به پايه يازدهم و دوازدهم بهتر از ساير پايههاست ادامه داد: اين امر حاكي از آن است كه دانشآموزان در اين پايه به معلم و كتاب درسي رجوع داشتهاند. رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش با بيان اينكه استان يزد بيشترين رشد نمره را داشته است، گفت: همچنين استانهاي هرمزگان، فارس خراسان رضوي، خوزستان نسبت به سال گذشته نمره معدلشان ارتقا پيدا كرده است.
ميانگين نمرات دختران در رشته رياضي بالاتر از پسران
او با بيان اينكه ميانگين نمرات دانشآموزان در سال گذشته 23/11 در رشته تجربي بوده و امسال به ۱۲ رسيده است گفت: نمرات دانشآموزان در رشته رياضيفيزيك به 82/10 رسيده است. عملكرد دانشآموزان دختر از پسر بسيار بهتر بوده است. معدل دانشآموزان دختر در رشته رياضيفيزيك 97/12 و نمرات دانشآموزان پسر 24/11 است.
رشد نمرات دروس عمومي دانشآموزان
زارعي ادامه داد: مجموع نمرات مدارس دولتي و غيردولتي در رياضي فيزيك 96/11 بوده است، مقايسه ميانگين نمرات نشان ميدهد كه اكثر دروس بهويژه دروس عمومي رشد داشتند.
سهم مدارس دولتي و نمونه در كسب رتبههاي تك رقمي كنكور
رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش افزود: مدارس نمونه دولتي در سال ۱۴۰۱ هيچ سهمي از رتبههاي برتر كنكور نداشتند اما امسال دو كرسي در ميان نفرات برتر دارند. همچنين مدارس عادي دولتي در سال ۱۴۰۱ هيچ سهمي از نفرات برتر كنكور نداشتند و امسال يك كرسي در ميان نفرات برتر دارند اين در حالي است كه سهم مدارس غيردولتي از ۷ نفر به ۵ نفر رسيده است.