واكنش اژه‌اي به وام بورسي‌ها

۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۰۰:۵۶:۵۳
|
کد خبر: ۳۲۰۳۸۸

محسني اژه‌اي با اشاره به موضوع پرداخت وام به اعضاي هيات‌مديره سازمان بورس اوراق بهادار، گفت: درخصوص موضوع پرداخت وام به اعضاي هيات‌مديره سازمان بورس اوراق بهادار، چند نكته مطرح است كه بايد براي عموم مردم شفاف و روشن شود؛ نخست آنكه آيا پرداخت اين وام، امري مسبوق به سابقه بوده است

محسني اژه‌اي با اشاره به موضوع پرداخت وام به اعضاي هيات‌مديره سازمان بورس اوراق بهادار، گفت: درخصوص موضوع پرداخت وام به اعضاي هيات‌مديره سازمان بورس اوراق بهادار، چند نكته مطرح است كه بايد براي عموم مردم شفاف و روشن شود؛ نخست آنكه آيا پرداخت اين وام، امري مسبوق به سابقه بوده است و در ادوار گذشته نيز چنين وامي با مصوبه شوراي عالي بورس، به اعضاي هيات‌مديره بورس پرداخت مي‌شد يا خير؟ ثانيا اگر چنين امري مسبوق به سابقه بوده و شوراي عالي بورس همچنين اختياري را براي تصويب پرداخت وام به هيات‌مديره داشته است، آيا مبلغ و نرخ و بازپرداختي كه در اين قضيه مطرح است نيز منطبق با قوانين و مقررات بوده است؟ ثالثا آيا اين وام به همه كاركنان پرداخت شده يا صرفا به هيات‌مديره پرداخت شده است؟ رابعا چه تضامين و وثايقي از آنها بابت اين وام، اخذ شده و اين تضامين و وثايق، نزد كدام بخش از سازمان بورس محفوظ است؟ علي‌ايحال، دادستان كل موظف است به موضوع ورود كند و اين قبيل مباحث و ساير مباحث مربوط به موضوع پرداخت وام به اعضاي هيات‌مديره سازمان بورس را مورد بررسي دقيق قرار بدهد؛ قطعا در اين قضيه چنانچه جرمي به وقوع پيوسته باشد، دستگاه قضايي برخورد مقتضي و قانوني را به عمل خواهد آورد و چنانچه تخلفي نيز رخ داده باشد، بخش‌هاي ذي‌صلاح، اقدامات لازم را  اتخاذ  خواهند كرد.
وي افزود: علي‌الظاهر، دستورالعملي ناظر بر پرداخت وام و تسهيلات به كاركنان بورس وجود دارد كه سقفي نيز براي آن درنظر گرفته شده است؛ موضوع ديگر در قضيه مزبور آن است كه بر چه اساسي، نرخ ۴ درصد براي اين وام درنظر گرفته شده است؟ ما قوانين و مقرراتي ناظر بر پرداخت وام و تسهيلات به منظور امور مختلف اعم از خريد مسكن، كار توليدي، كشاورزي، تجاري و ... داريم كه هركدام بر اساس سازوكارهاي موجود، داراي نرخ‌هاي متفاوت هستند؛ اما در قضيه پرداخت وام به هيات‌مديره بورس، نرخ ۴ درصد تعيين شده كه ضرورت دارد دليل و توجيهش ذكر شود؟