بورس بر  مدار  خوش‌بيني
«تعادل» روند بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

بورس بر مدار خوش‌بيني

۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۰۱:۰۵:۵۹
|
کد خبر: ۳۲۰۳۹۷

معاملات بورس تهران همانند پيش بيني‌ها بود و بورس توانست در سومين روز كاري هفته مثبت شود و به نظر مي‌رسد كه این روند فعلا در بازار ادامه‌دار باشد. از سوي ديگر امروز قرار است در جلسه شوراي عالي بورس رييس جديد سازمان بورس و ارواق بهادار انتخاب شود.

معاملات بورس تهران همانند پيش بيني‌ها بود و بورس توانست در سومين روز كاري هفته مثبت شود و به نظر مي‌رسد كه این روند فعلا در بازار ادامه‌دار باشد. از سوي ديگر امروز قرار است در جلسه شوراي عالي بورس رييس جديد سازمان بورس و ارواق بهادار انتخاب شود. تا امروز گزينه‌هاي متعددي براي رياست سازمان بورس مطرح شده؛ اما شوراي عالي بورس تمامي اين اسامي را تكذيب كرده و به نوعي بايد در انتظار تصميم وزير اقتصاد ماند. به اعتقاد برخي از كارشناسان وزير اقتصاد هيچ يك از گزينه‌هاي مطرح شده را به عنوان رييس سازمان بورس انتخاب نخواهند كرد و انتخاب رييس سازمان بورس يك شوك مثبت و پرحجم براي بازار خواهد بود.

از سوي ديگر با توجه به شرايط پيش آمده و روند كنوني بسياري از كارشناسان بورسي پيش بيني مي‌كنند كه همچنان در روزهاي آينده برخي نمادها بازهم مثبت خواهند بود؛ چرا كه بيش از حد منفي شده‌اند. اما در طرف مقابل نمادهاي بزرگ و پرتراكنشي وجود دارند كه رشد كرده‌اند و اتفاقا افت زيادي نيز نكرده بودند. در واقع ما با يك دوگانه‌اي طرف هستيم كه كوچك متوسط‌ها جذاب براي رشد هستند ولي بزرگ‌هاي پرتراكنش دليلي براي رشد ندارند.

تا هفته گذشته نسبت به فروش سهام توسط كدهاي حقوقي نظارت بالايي صورت مي‌گرفت و حتي چند بار بعد عرضه سنگين برخي نمادها، از طرف نظارت سازمان بورس اظهارنظرهايي مبني بر بررسي اين عرضه و جلوگيري از عرضه تاثيرگذار شد. به نظر مي‌رسد نظارت همچنان ضعيف است و اين باعث شده تا شاهد افزايش عرضه حقوقي‌ها باشيم.

به همين سمت عرضه در بازار تقويت شده است. براي خروج از اين بلاتكليفي بهتر است هر چه سريع‌تر وضعيت مديريت سازمان تعيين تكليف شود. به هر حال در شرايطي هستيم كه سازمان رييس ندارد، سرپرست هم ندارد و بازار هم اين چند وقت با كنترل عرضه‌كنندگان سر و شكلي گرفته بود.

يك كارشناس بازار سرمايه درخصوص شرايط بازار نوشت كه عدم شفافيت بازار سهام منجر شده بسياري از سرمايه‌گذاران از بازار خارج شوند. وقتي سهامداران وارد زيان مي‌شوند و مديران واكنشي ندارند، نشان مي‌دهد كه مديران سازمان بورس عملا نقش خود را به‌درستي ايفا نمي‌كنند. در چنين شرايطي اگر مديران بازار رفتار غير‌شفافي را از خود نشان دهند. به‌طور قطع سيگنال منفي به بازار سهام صادر مي‌كند، چراكه سهامداران نمي‌توانند سرمايه خود را در بازاري قرار بدهند كه مديران آن به دنبال منافع شخصي خود هستند. در حال حاضر بازار سهام روند مشخصي ندارد.

به همين دليل عدم شفافيت مديران سازمان بورس و ارواق بهادار به نابساماني بازار دامن مي‌زند. در همين راستا بازار سهام در يك‌سال گذشته حدود ۵‌درصد افت بازدهي داشته است. در حالي كه بازارهاي راكد مانند مسكن نيز رشد داشته‌اند. از طرف ديگر قيمت ‌دلار هم در محدوده ابتداي سال باقي مانده است. به عبارت ديگر روند گذشته ساير بازارها صعودي بوده، در حالي كه بازار سهام از سال ۱۳۹۹ نزولي بوده است. هرچند برخي استدلال مي‌كنند قبل‌تر از آن بازار سهام افت بسيار بالايي را تجربه كرده، اما روند قبلي ساير بازارها نيز صعودي بوده است.

بنابراين وضعيت بازار سهام با عملكرد مديران سازمان بورس گره خورده است. عدم تعادل و تقارن در بازار سهام نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند. به‌طوري كه برخي نمادها به صورت پروژه‌اي در همين چندسال اخير بازدهي چندصد ‌درصدي را ثبت كرده‌اند و برخي ديگر بيش از ۹۰‌درصد افت داشته‌اند .

 

بازار از دريچه معاملات

در سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه شاخص كل بورس تهران 7 هزار و 805 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 95 هزار و 892 واحد رسيد.شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با رشد 4 هزار و 717 واحدي در رقم 666 هزار و 147 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس 102 واحد رشد كرد به رقم 21 هزار و 358 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 963 واحد به سطح 115 هزار و 141 واحد رسيد.

روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار مثبت شد و 495 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. در اين روز نماد خاهن بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 42 ميليارد تومان بود. پس از خاهن، نمادهاي فولاد و فملي بيشترين ورود پول را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي ثفارس، زاگرس و ومهان تعلق داشت.

روز اخير نمادهاي فولاد، شپنا و شبندر نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي وغدير، فملي و فارس نمادهاي قرمزپوشي بودند كه بيشترين اثر منفي را بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي زاگرس، وسپهر و خاور بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل داشتند و نمادهاي كگهر، حسينا و وگردش بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند.

در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و شپنا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين تراكنش قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، خنور و كروميت بيشترين تراكنش را داشتند.

روز دوشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 411 هزار و 902 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 402 هزار و 576 ميليارد تومان بود كه 98 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهدارزش معاملات خرد سهام با رشد 7 درصدي نسبت به روز سه‌شنبه به رقم 3 هزار و 536 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز اخير نماد فولاد بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 54 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، وبملت بيشترين ارزش معاملات را داشت و خاهن رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد حكشتي و شپنا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 843 ميليون و 673 هزار و 38 سهم در صدر قرار گرفته است. خاهن در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد شستا و حفارس نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 183 نماد صف خريد داشتند و 88 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 29 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 847 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 29 درصدي به رقم 300 ميليارد تومان رسيد.