ارزيابي‌ها از بهار ۱۴۰۳ نشان مي‌دهد

نامساعدترين وضعيت محيط كسب‌وكار در سه استان

۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۰۱:۲۶:۵۵
|
کد خبر: ۳۲۰۴۱۶

آخرين گزارش پايش ملي محيط كسب‌وكار ايران نشان مي‌دهد نمره شاخص محيط كسب‌وكار كشور كه در زمستان ۱۴۰۲ نامساعدتر شده و به ۶.۰۴ رسيده بود، در فصل بهار بدون تغيير روي ۶.۰۴ باقي مانده است.

آخرين گزارش پايش ملي محيط كسب‌وكار ايران نشان مي‌دهد نمره شاخص محيط كسب‌وكار كشور كه در زمستان ۱۴۰۲ نامساعدتر شده و به ۶.۰۴ رسيده بود، در فصل بهار بدون تغيير روي ۶.۰۴ باقي مانده است. بررسي شاخص ملي محيط كسب‌وكار كشور حاكي از اين است كه در فصل بهار امسال، نمره اين شاخص ۶.۰۴ (نمره بدترين ارزيابي ۱۰ است) ثبت شده كه با نمره شاخص در فصل زمستان ۱۴۰۲ تفاوتي ندارد؛ اين در حالي است كه زمستان گذشته، نمره شاخص محيط كسب‌وكار نامساعدتر شده و ۵.۹۸ در فصل پاييز ۱۴۰۲ به رقم ۶.۰۴ رسيده بود. نتايج گزارش مركز پژوهش‌هاي اتاق ايران از پايش ملي محيط كسب‌وكار ايران نشان مي‌دهد كه در بهار ۱۴۰۳ فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده در اين پايش، به ترتيب سه مولفه «غيرقابل پيش‌بيني بودن و تغييرات قيمت مواد اوليه و محصولات»، «دشواري تأمين مالي از بانك‌ها» و «بي‌ثباتي سياست‌ها، قوانين و مقررات و رويه‌هاي اجرايي ناظر بر كسب‌وكار» را نامناسب‌ترين مولفه‌هاي محيط كسب‌وكار كشور نسبت به ساير مولفه‌ها ارزيابي كرده‌اند. بر اساس يافته‌هاي اين طرح در بهار ۱۴۰۳ استان‌هاي مركزي، خوزستان و همدان به ترتيب داراي مساعدترين وضعيت محيط كسب‌وكار نسبت به ساير استان‌ها ارزيابي شده‌اند و در مقابل به ترتيب استان‌هاي هرمزگان، كردستان و فارس نامساعدترين وضعيت محيط كسب‌وكار را نسبت به ساير استان‌ها تجربه كرده‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در بهار امسال، نمره شاخص محيط كسب‌وكار در ۱۸ استان نسبت به ميانگين نمره شاخص محيط كسب‌وكار كشور (۶.۰۴) پايين‌تر بوده و وضعيت محيط كسب‌وكار آنها شرايط بهتري نسبت به ميانگين كشور داشته است؛ اما در ۱۳ استان نمره اين شاخص بالاتر از ميانگين كشوري بوده و شرايط نامساعدتري داشته‌اند. بر اساس يافته‌هاي طرح، ميانگين ظرفيت فعاليت (واقعي) بنگاه‌هاي اقتصادي شركت‌كننده در فصل بهار ۱۴۰۳ معادل ۴۱.۱۹ درصد بوده است كه نسبت به زمستان ۱۴۰۲ (۴۲.۰۹ درصد) كاهش ۰.۹ درصدي داشته است. بر اساس نتايج اين پايش در بهار ۱۴۰۳، وضعيت محيط كسب‌وكار در بخش كشاورزي (۶.۰۳) در مقايسه با بخش‌هاي صنعت (۵.۸۸) و خدمات (۵.۹۶) نامناسب‌تر ارزيابي شده است. در بين رشته فعاليت‌هاي اقتصادي برحسب طبقه‌بندي استاندارد ISIC.rev۴، رشته «آموزش»، «حمل‌ونقل و انبارداري» و «مالي و بيمه‌داراي» داراي بهترين وضعيت محيط كسب‌وكار بوده‌اند و در مقابل رشته فعاليت‌هاي «املاك و مستغلات»، «اطلاعات و ارتباطات» و «سلامت انسان و مددكاري اجتماعي»، بدترين وضعيت محيط كسب‌وكار را در مقايسه با ساير رشته فعاليت‌هاي اقتصادي در كشور تجربه كرده‌اند.
بر اساس نظريه عمومي كارآفريني شين، شاخص ملي محيط كسب‌وكار ايران در بهار ۱۴۰۳، عدد ۶.۲۶ (عدد ۱۰ بدترين ارزيابي است) به دست آمده است كه به‌صورت جزیي نامناسب‌تر از وضعيت اين شاخص در ارزيابي فصل گذشته (زمستان ۱۴۰۲ با ميانگين ۶.۲۲) است.
بر اساس اين نظريه، ميانگين ارزيابي محيط اقتصادي عدد ۶.۶۰ است كه در ارزيابي فصل گذشته عدد ۶.۵۲ حاصل شده بود و ميانگين ارزيابي محيط نهادي عدد ۵.۹۹ است كه در فصل گذشته عدد ۵.۹۷ ارزيابي شده بود. بر اين اساس، محيط حقوقي و قانوني با عدد ۵.۶۰ و محيط مالي با عدد ۸.۳۶ به ترتيب مساعدترين و نامساعدترين محيط‌ها بر اساس نظريه عمومي كارآفريني شين بوده‌اند. شاخص شين به دليل در نظر گرفتن وزن عوامل مختلف در محاسبه، از دقت بيشتري نسبت به شاخص كل كشور برخوردار است.