توزيع سهميه‌اي انسولين «نووميكس» در داروخانه‌ها

۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۰۱:۴۱:۰۸
|
کد خبر: ۳۲۰۴۲۶

مديركل دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو ضمن اعلام خبر ورود «رايزودگ» به بازار، درباره تسهيل دسترسي به انسولين نووميكس و مديريت توزيع اين دارو در سراسر كشور توضيح داد.

مديركل دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو ضمن اعلام خبر ورود «رايزودگ» به بازار، درباره تسهيل دسترسي به انسولين نووميكس و مديريت توزيع اين دارو در سراسر كشور توضيح داد. به گزارش ايسنا، غلامحسين صادقيان در خصوص تامين و توزيع داروي انسولين براي بيماران ديابتي اظهار كرد: پرمصرف‌ترين انسولين براي بيماران مبتلا به ديابت، قلمي و از نوع نووميكس است. وي با بيان اينكه اين انسولين يك برند خارجي است و كارخانه مربوطه مدتي دچار مشكل توليد شده بود و كمتر از ميزان نياز جهاني توليد داشت، گفت: به همين دليل شاهد كمبود در كشورهاي مختلف و همچنين ايران بوديم. مديركل دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو با تاكيد بر اينكه با پيگيري‌هاي انجام شده اين انسولين در دسترس بيماران قرار گرفت، افزود: اگر چه دشواري دسترسي بيماران به اين دارو ممكن بود به يك يا دو روز هم برسد اما مشكل برطرف شد.

وي با بيان اينكه در حال حاضر تامين انسولين در كشور شرايط نسبتا خوبي دارد، گفت: از آنجا كه انسولين نووميكس به صورت سهميه‌اي در اختيار تعداد زيادي از داروخانه‌ها قرار مي‌گيرد، در برخي داروخانه‌ها به ‌صورت كلي‌ و بيشتر و مابقي بر اساس سهميه‌ دريافت مي‌كنند. صادقيان با تاكيد بر اينكه مشكلي در تامين انسولين نووميكس بر اساس سهميه در كشور وجود ندارد، خاطرنشان كرد: نوع ايراني آن نيز وارد چرخه توزيع شده كه دارويي مطلوب و مشابه نووميكس است، ضمن آنكه تحت پوشش بيمه‌ها نيز قرار دارد. وي با اشاره به اينكه داروي ديگري با نام «رايزودگ» نيز وارد بازار شده است كه حتي بهتر از نووميكس نيز عمل مي‌كند، گفت: اين دارو نيز تحت پوشش بيمه‌ نيروهاي مسلح و سلامت قرار دارد. مديركل داروي سازمان غذا و دارو با بيان اينكه احتمالا در روزهاي اخير بيمه تامين اجتماعي نيز اين دارو را تحت پوشش قرار مي‌دهد، افزود: در اين صورت تقاضا براي نووميكس كمتر مي‌شود و با استقبال پزشكان و بيماران از رايزودگ دشواري دسترسي كمتر مي‌شود. وي با اشاره به اينكه وضعيت تامين انسولين نسبت به قبل بهتر شده و نوع ايراني و خارجي آن در بازار موجود است؛ در خصوص نحوه توزيع انسولين گفت: انسولين داروي پرمصرفي است و به ‌محض واردات و طي مراحل قانوني ترخيص و انجام آزمايش‌هاي مربوطه، در چرخه توزيع شركت‌ها قرار مي‌گيرد و پلن توزيع همزمان به سراسر كشور ابلاغ مي‌شود. صادقيان با بيان اينكه توزيع اين دارو زمان مشخصي ندارد و ممكن است در مدت ‌زمان طولاني يا كوتاه باشد، تاكيد كرد: ما بر اساس مصرف اين دارو انتظار واردات و توزيع را داريم، اما زمانبندي مشخص نيست وقتي سهميه‌بندي اعلام شود در داروخانه‌هاي مشخص توزيع مي‌شود.