هم‌افزايي اتاق مشترك ايران و آفريقا و بورس تهران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۰۳:۲۳:۵۹
|
کد خبر: ۳۲۰۴۹۳

مسعود برهمن، رييس اتاق مشترك ايران و آفريقا در همايش مشترك فرصت‌هاي راهبردي قاره آفريقا گفت: توسعه تجارت و كسب و كار، كه با همكاري اتاق مشترك بازرگاني ايران و آفريقا و شركت بورس تهران برگزار شد، گفت: در تلاشيم با افزايش آگاهي تجار ايران و آفريقا به بهبود روند تجاري كمك كنيم.

مسعود برهمن، رييس اتاق مشترك ايران و آفريقا در همايش مشترك فرصت‌هاي راهبردي قاره آفريقا گفت: توسعه تجارت و كسب و كار، كه با همكاري اتاق مشترك بازرگاني ايران و آفريقا و شركت بورس تهران برگزار شد، گفت: در تلاشيم با افزايش آگاهي تجار ايران و آفريقا به بهبود روند تجاري كمك كنيم. به دليل نگاه برخي كشورها فرآيند پيشرفت و دسترسي به دانش فني در اين منطقه جهان انجام نشده است؛ با اين حال ميانگين رشد اقتصادي كشورهاي اين قاره از ميانگين جهاني بالاتر است. او ادامه داد: در حال حاضر، كشورهاي دنيا براي ورود به اين قاره و سرمايه‌گذاري بلندمدت در زيرساخت‌هاي آن مشغول رقابت هستند. به نحوي كه گردش مالي چين در اين قاره به 260 ميليارد دلار و تركيه به 70 ميليارد دلار مي‌رسد. علاوه‌‌بر اين حضور هند و كشورهاي اروپايي در اين قاره نيز  سابقه طولاني‌تر دارند و مي‌توان گفت كشورها براي حضور در اين قاره چشم‌انداز و راهبرد تعريف كرده‌اند. مسعود برهمن به مزيت‌هاي تجاري آفريقا اشاره كرد گفت: كشورهاي آفريقايي در صنايع معدني شامل اكتشاف، استخراج و بهره‌وري از مزيت بالايي برخوردار هستند.

محصولات معدني آفريقا يكي از نيازهاي اساسي كارخانجات توليدي ما است. مهم‌ترين ظرفيت قاره آفريقا با آب فراوان كشت فراسرزميني و توليد محصولات دامي و لبني است او ادامه داد: جمعيت جوان اين قاره بالغ بر 65 درصد است كه اين موضوع يك مزيت مهم اقتصادي براي كشورهاي آفريقايي است. درحال حاضر 80 درصد اقتصاد آفريقا و اشتغال عمومي آن به كشاورزي غيرصنعتي و غيرمكانيزه اختصاص دارد. چاي، قهوه، كاكائو، پنبه، طلا و الماس اين كشور قابليت صادرات دارند. از سوي ديگر اين قاره در بحث مواد معدني مزيت‌هاي قابل توجهي دارد. فسفات، تيتانيوم، روي، سنگ منگنز و ... كه اتفاقا مواد اوليه خيلي از كارخانه‌هاي ما هم هست، در اين قاره يافت مي‌شود. او با بيان اينكه طي دو سال اخير، شاهد هم‌افزايي‌هاي بيشتر در بحث تجارت با آفريقا بوديم، افزود: طي مدت اخير نمايشگاه اكسپو نقش مهمي در بهبود روابط ايران و آفريقا داشت. در مجموع برگزاري نمايشگاه اكسپو دستاورد ارزنده‌اي بود. عموم مردم از اين نمايشگاه استقبال كردند. كيفيت اين نمايشگاه از بعد داخلي و بين‌المللي قابل توجه بود و مذاكرات ابتدايي خوبي رقم خورد. مسعود برهمن ضمن دعوت از نهادهاي مالي بورسي براي حضور در اكسپوي آينده، گفت: طي يك سال گذشته جلسات متعددي با بورس تهران براي هم‌افزايي بيشتر با اتاق مشترك ايران و آفريقا انجام و برنامه‌هاي متعددي براي بهبود درآمد شركت‌هاي بورسي از طريق صادرات به آفريقا طراحي و پيش‌بيني شده است.