راه‌آهن نيازمند  حضور متخصصان ريلي

راه‌آهن نيازمند حضور متخصصان ريلي

۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۰۳:۲۶:۵۹
|
کد خبر: ۳۲۰۴۹۷

با آغاز به كار وزير جديد راه و شهرسازي انتظار مي‌رود كه در حوزه ريلي، اولين موضوعي كه بيش از ساير مسائل مورد توجه قرار بگيرد، به كارگيري نيروهاي متخصص در شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران باشد چون حضور نيروهاي غيرمتخصص در سال‌هاي گذشته به حمل و نقل ريلي آسيب جدي زده است.

علي ضيايي

با آغاز به كار وزير جديد راه و شهرسازي انتظار مي‌رود كه در حوزه ريلي، اولين موضوعي كه بيش از ساير مسائل مورد توجه قرار بگيرد، به كارگيري نيروهاي متخصص در شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران باشد چون حضور نيروهاي غيرمتخصص در سال‌هاي گذشته به حمل و نقل ريلي آسيب جدي زده است.

درواقع راه‌آهن تخصصي‌ترين معاونت وزارت راه و شهرسازي است و بيش از ساير حوزه‌ها نيازمند به‌كارگيري نيروهاي متخصص است، يعني اگر افراد سياسي براي معاونت‌هاي ديگر وزارت راه انتخاب شوند به اندازه بخش ريلي، نمي‌تواند آسيب زننده باشد، چون بحث حمل و نقل ريلي يك موضوع كاملا تخصصي است و انتخاب افراد سياسي به عنوان مسوول، ضربه مهلكي به اين بخش وارد مي‌كند.
تحليل و بررسي نمودارهاي عملكردي در سال‌هاي اخير، حاكي از افت در حوزه بهره‌وري خط، واگن و سرعت بازرگاني ريلي به دليل حضور افراد غيرمتخصص در مقام مسوول در بخش ريلي است كه بايد هر چه سريع‌تر شاهد حل اين مشكلات در كوتاه‌مدت باشيم. 
اگر كارنامه مديران شركت راه‌آهن را در بخش عملكرد و بهره‌وري حمل و نقل ريلي طي سال‌هاي گذشته مورد بررسي قرار دهيم اين واقعيت معنادار كه مديران سياسي افت قابل مشاهده‌اي را در بخش‌هاي مختلف راه‌آهن موجب شده‌اند، به خوبي از آمار مشخص مي‌شود.  

بنابراين نيازمند تغيير رويكرد در مديريت راه‌آهن هستيم آن‌هم در شرايطي كه بودجه چنداني براي امور جاري شركت راه‌آهن همچون گذشته وجود ندارد، اما يكي از اولويت‌ها اين است كه تعمير منظم و سالانه لكوموتيوها، نوسازي و بهسازي خطوط ريلي انجام شود و به اين بخش‌ها بودجه اختصاص داده شود.
زيرا انباشت بهسازي‌ها و نوسازي‌هاي انجام نشده در شركت راه‌آهن طي سال‌هاي اخير مي‌تواند موجب وقوع حوادث و ايجاد مشكلات ايمني شود، ضمن اينكه افت سرعت و بهره‌وري خطوط را به همراه دارد.
بنابراين پيشنهاد مي‌شود كه وزارت راه و شهرسازي و به ويژه شركت راه‌آهن به دنبال جذب سرمايه‌هاي خارج از سازمان براي رفع مشكلات و ارتقاي بهره‌وري در حوزه حمل و نقل ريلي باشند.
موضوع ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد، تعيين تكليف پروژه‌هاي بين‌المللي و ترانزيتي وابسته به راه‌آهن است كه در چند سال اخير نيمه‌كاره رها شده است.

در حال حاضر حداقل سه اتصال ريلي در كشور در انتظار همكاري شركت راه‌آهن است، به عنوان نمونه اتصال ايران به عراق توسط خط ريلي شلمچه به بصره است كه طي دو، سه سال اخير به دليل عدم همكاري راه‌آهن، اتصال اين خط ريلي به اتمام نرسيده است. موضوع بعدي، برقي‌سازي راه‌آهن گرمسار-اينچه‌برون است كه شركت راه‌آهن بايد مذاكراتي حرفه‌اي با طرف روس داشته باشد و اين موضوع را تعيين تكليف كند و پروژه بعدي اتصال ريلي ايران به افغانستان است كه به عهده راه‌آهن است و هنوز به پايان نرسيده است، اين پروژه‌ها در حال حاضر در شرايط خوبي نبوده و نيازمند تسريع در اجرا و بودجه‌دهي هستند.