عدم تاييد نوكياي جعلي از سوي مسوولان صنفي

۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۰۳:۳۷:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۰۵۱۴

 بعد از مطرح شدن حواشي قابل توجه در خصوص توليد نوكياي بدون تاييد شركت اصلي و تاييد موضوع از سوي سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت هنوز اقدام مشخصي در اين خصوص انجام نداده است.  

 بعد از مطرح شدن حواشي قابل توجه در خصوص توليد نوكياي بدون تاييد شركت اصلي و تاييد موضوع از سوي سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت هنوز اقدام مشخصي در اين خصوص انجام نداده است.  از سال گذشته و با اقدام حقوقي شركت فنلاندي نوكيا، موضوع توليد تلفن همراه دكمه‌اي تقلبي در ايران كه با برند نوكيا توليد مي‌شد حاشيه‌هاي متعددي را به وجود آورد. با وجود اينكه چنين اقدامي از سوي افكار عمومي با واكنش منفي همراه بود و به نظر مي‌رسيد كه وزارت صمت با آن برخورد خواهد كرد، در اقدامي عجيب، معاون وزير وقت صمت از اقدام انجام شده توسط اين شركت در توليد نوكيا تقلبي به بهانه عجيبي مانند تحريم‌ها دفاع كرد. پس از اين اتفاق شاهد واكنش‌هاي متعددي از سوي افراد مختلف از جمله دو تن از نمايندگان مجلس بوديم كه واكنش‌هاي تندي را به اين مساله نشان دادند. با توجه به جزيياتي كه از سوي شركت فنلاندي منتشر شد، اين شركت از معدود شركت‌هاي خارجي است كه در حال حاضر داراي نمايندگي رسمي در ايران است كه به ارايه محصول و خدمات پس از فروش اين شركت مي‌پردازد. بنابراين مطرح شدن بحث تحريم در حالي كه اين شركت ايران را ترك نكرده بود و با يك نماينده قرارداد رسمي داشت تامل برانگيز بود. سفير كشور فنلاند نيز در واكنش به اين اتفاق در نامه‌هايي به وزارت خارجه و وزارت صمت به اين موضوع اشاره كرد و ضمن ذكر نام شركت بر تقلبي و غير استاندارد بودن آن تاكيد كرد. مساله استاندارد اين تلفن‌هاي همراه تقلبي ابهام جدي بود كه از سوي نمايندگان مجلس نيز مورد تاكيد قرار گرفته بود، چرا كه از نظر زيان‌هاي احتمالي براي انسان و بُعد تاثير امواج، تلفن‌هاي همراه بايد استانداردهاي مشخصي را كسب كرده باشند.

عدم جديت وزارت صمت در برخورد با توليد كالاي تقلبي

گفتني است، پس از اين اتفاقات شاهد مكاتبه سازمان توسعه تجارت با نهادهاي مختلف براي جلوگيري از فعاليت متقلبانه يك شركت در توليد تلفن همراه با نشان نوكيا بوديم با اين حال و با وجود تاكيدات جدي كه در بُعد رسانه‌اي، كارشناسي و حتي قانونگذاران در خصوص اشكالات جدي توليد تلفن همراه با برند تقلبي صورت گرفت، باز هم وزارت صمت هيچ واكنش قابل قبولي از خود نشان نداد. به گزارش تسنيم، بعد از عدم تاييد نوكياي ايراني توسط سازمان توسعه تجارت، در تازه‌ترين تحول رييس اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي، ارتباطي و لوازم جانبي تهران درخصوص توليد گوشي ايراني با برند نوكيا اعلام كرده است، از ديدگاه اتحاديه توليد گوشي با تقلب و جعل عنوان نبايد اتفاق بيفتد، ما از توليد واقعي حمايت مي‌كنيم؛ اينكه توليدكننده‌اي بخواهد به اسم اكبر، اصغر توليد كند، مصداق جعل عنوان است. بايد كالايي توليد شود كه با واقعيت تناسب داشته باشد. ما با اين قضيه و روند موافق نيستيم. اگر قرار است گوشي نوكيا توليد شود، بايد جنسش هم نوكيا باشد، نه اينكه جنس متفرقه چيني را وارد كنند و بگويند به اسم برند نوكيا، توليد داخلي انجام مي‌دهند. گوشي يا قطعات آن را وارد مي‌كنند و به اسم گوشي نوكيا مي‌فروشند، اما در واقع گوشي نوكيا نيست؛ به‌طوري كه ما در اتحاديه چند مورد را بررسي و مشاهده كرديم كه با جنس گوشي نوكياي اصلي متفاوت است. رييس اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي، ارتباطي و لوازم جانبي تهران تصريح كرد: چند شركت در حال توليد گوشي دكمه‌اي هستند و كار خود را درست انجام مي‌دهند، اما ما توليدات يك شركت را بررسي كرديم و مشخص شد كه در يكي، دو تا از مدل‌هايش با آن جنس اصلي كه نوكيا است، تفاوت كيفي دارد.