با بحران  جمعيتي  روبه‌رو   هستيم

با بحران جمعيتي روبه‌رو هستيم

۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۰۳:۴۰:۰۴
|
کد خبر: ۳۲۰۵۱۹

وزير بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشكي با بيان اينكه با بحران جمعيتي روبه‌رو هستيم، گفت: اگر مشكلات جمعيتي را در كانون توجه قرار ندهيم، ايران به پيرترين كشور جهان طي سال‌هاي آينده تبديل مي‌شود.

وزير بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشكي با بيان اينكه با بحران جمعيتي روبه‌رو هستيم، گفت: اگر مشكلات جمعيتي را در كانون توجه قرار ندهيم، ايران به پيرترين كشور جهان طي سال‌هاي آينده تبديل مي‌شود. دكتر محمدرضا ظفرقندي در آيين افتتاحيه «نشست كشوري سلامت مادران و جواني جمعيت» اظهار كرد: موضوع سلامت مادران و جواني جمعيت از اهميت فرواني برخوردار است. ۷۳ ماده قانوني در ارتباط با موضوع جواني جمعيت تدوين شده كه بخش عمده آن بر عهده وزارت بهداشت است. او با بيان اينكه موضوع جمعيت با مسائل متعددي گره‌خورده، افزود: موضوع سلامت مادران و همچنين افزايش جمعيت با مسائل متعددي مانند مسائل اقتصادي، سالمندي، اجتماعي و فرهنگي گره‌خورده است. وزير بهداشت با بيان اينكه نظام بهداشتي كشور به واسطه گستردگي اين حوزه با مسائل مختلفي مواجه است، افزود: حدود ۷۰ درصد از مشكلات نظام سلامت در خارج از نظام سلامت شكل‌ مي‌گيرد. اگر براي حل مشكل به موضوع هم‌افزايي توجه نكنيم، نمي‌توانيم مسائل را حل كنيم . ظفرقندي با بيان اينكه سالانه ۲۰هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست مي‌دهند، گفت: اغلب كساني كه در تصادفات جان خود را از دست مي‌دهند جزو جمعيت جوان هستند. موضوع تصادفات در كانون توجه قرار گرفت و با هم‌افزايي توانستيم ميزان مرگ‌ومير ناشي از تصادف را به ۱۴هزار مورد برسانيم.

اگرچه تعداد مرگ و مير ناشي از تصادفات كاهش يافته بود اما ميزان مرگ و مير ناشي از تصادفات طي ۳ سال گذشته دوباره افزايش يافت و به ۲۰هزار نفر رسيد. وزير بهداشت افزود: براي حل مسائل و مشكلات حوزه تروماها بايد مسائلي مانند ايمني خودروها و جاده‌ها در دستور كار قرار بگيرد. او با بيان اينكه موضوع جمعيت يك موضوع ملي است، اظهار كرد: مجموعه نظام كشور بايد همگي در كنار يكديگر قرار بگيرند و با نگاه سيستماتيك براي حل مسائل جمعيت عمل كنيم. نگاه به موضوع كاهش جمعيت به صورت سيستماتيك بود اما به خوبي مديريت نشد. در برهه‌اي از زمان، تصميم بر اين بود كه سياست كنترل جمعيت اجرا شود اما به خوبي اجرا  نشد. وزير بهداشت با بيان اينكه در حوزه جمعيت دچار چالش هستيم، توضيح داد: تعداد مادران ايراني كم است و به همين ميزان نيز فرزندآوري كاهش مي‌يابد. باز هم تاكيد مي‌كنم موضوع حل مشكلات جمعيت بايد سيستماتيك باشد و تمام مجموعه‌هاي اثرگذار در اين حوزه پاي كار آيند و نقش خود را ايفا كنند. ظفرقندي با بيان اينكه با بيان اينكه با بحران جمعيتي روبه‌رو هستيم، افزود: اگر مشكلات جمعيتي را در كانون توجه قرار ندهيم، ايران به پيرترين كشور جهان طي سال‌هاي آينده تبديل مي‌شود. وزير بهداشت با بيان اينكه حضور زنان در مجامع علمي كشور افزايش يافته است، گفت: اگرچه ميزان حضور زنان در مجامع علمي افزايش يافته اما اين موضوع مي‌تواند با نقش مادري آنها تداخل ايجاد كند و در همين رابطه مردان داراي وظايف متعددي براي حل اين موضوع هستند و بايد به حل آن توجه‌ كنند. ظفرقندي با بيان اينكه مجموعه‌هاي مختلفي مانند رويان در حوزه درمان ناباروري فعاليت مي‌كنند، گفت: درمان ناباروري بايد به صورت سيستماتيك اجرا شود؛ اقدامات مناسبي براي درمان ناباروري در برخي استان‌ها شكل گرفته اما وضعيت درمان ناباروري در برخي استان‌ها نامساعد است. درمان ناباروري بايد به صورت سيستماتيك باشد؛ يعني اينكه بهورزاني كه در روستاها فعاليت مي‌كنند تا سطوح بالا براي درمان ناباروري اقدام كنند.
وزير بهداشت درباره زايمان طبيعي نيز تاكيد كرد: اقدامات بايد به نحوي باشد كه يك مادر به هنگام زايمان طبيعي لحظات خوشايندي را تجربه كند.