نان‌های تیره ارزش غذایی بالاتری دارند؟

نان‌های تیره ارزش غذایی بالاتری دارند؟

۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۲۳:۰۰:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۰۵۶۴

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به اهمیت مصرف نان‌هایی که از آرد کامل و خمیر ترش تهیه شده‌اند، اشاره کرد و گفت: نان‌های تیره به دلیل محتوای بالای سبوس، از ارزش غذایی بیشتری برخوردارند.

زهرا پوراحمد درباره مصرف نان در ایران و سایر کشورها گفت: سرانه مصرف نان در ایران دو تا سه برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

به گزارش ایرنا، وی توضیح داد: سبوس گندم یکی از منابع غنی فیبرهای غذایی نامحلول و ویتامین‌های گروه B، C، E و همچنین مواد معدنی مهمی نظیر آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است. این مواد به بهبود سلامت کمک کرده و نان‌های تیره به دلیل دارا بودن سبوس بیشتر، ارزش غذایی بالاتری دارند.

پوراحمد افزود: در حالی که نان‌های تیره ارزش غذایی بیشتری دارند، ذائقه غذایی مردم معمولاً به نان‌های روشن تمایل بیشتری دارد. او تاکید کرد که استفاده از آرد سفید بدون سبوس می‌تواند باعث افزایش قند خون و در نتیجه افزایش انسولین شود، که به چاقی، کبد چرب، دیابت نوع ۲ و حتی سرطان‌های دستگاه گوارش منجر می‌شود.

وی همچنین به نقش سازمان غذا و دارو در نظارت بر ایمنی و بهداشت کالاهای سلامت محور اشاره کرد و گفت: بازرسی‌های منظم از کارخانجات تولید آرد و نانوایی‌ها انجام می‌شود و محصولات تولیدی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

پوراحمد در پایان مردم را به مصرف نان‌های تیره با آرد کامل و سبوس‌دار، مانند نان سنگک، تشویق کرد و گفت: افزایش آگاهی و تقاضای عمومی می‌تواند تأثیر زیادی در تشویق نانوایی‌ها به پخت نان با آرد کامل داشته باشد.