سفر پُر  بركت
حسن هاني‌زاده در يادداشتي در «تعادل» از دستاوردهاي سفر پزشكيان به عراق مي‌گويد

سفر پُر بركت

۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۴۴:۴۴
|
کد خبر: ۳۲۰۶۵۳

سفر دكتر مسعود پزشكيان رييس‌جمهور اسلامي ايران به عراق كه نخستين سفر خارجي رييس‌جمهور منتخب ايران است، واجد اهميت بسياري است. از آنجا كه منطقه شاهد بحران نفس‌گيري است كه طي 11ماه گذشته ميان رژيم صهيونيستي و غزه تداوم داشته است، لازم است كشورهاي تاثيرگذار منطقه براي پايان دادن به اين بحران رايزني كنند.

سفر دكتر مسعود پزشكيان رييس‌جمهور اسلامي ايران به عراق كه نخستين سفر خارجي رييس‌جمهور منتخب ايران است، واجد اهميت بسياري است. از آنجا كه منطقه شاهد بحران نفس‌گيري است كه طي 11ماه گذشته ميان رژيم صهيونيستي و غزه تداوم داشته است، لازم است كشورهاي تاثيرگذار منطقه براي پايان دادن به اين بحران رايزني كنند. كشتار وحشيانه مردم غزه توسط صهيونيست‌ها و بي‌توجهي جامعه جهاني به نسل‌كشي عليه مردم غزه، اقتضا مي‌كند كه رييس‌جمهور اسلامي ايران با كشور عراق به عنوان يك كشور اثرگذار اسلامي و عربي براي پايان دادن به مصائب مردم مظلوم غزه رايزني كند.پايان دادن به اين بحران يكي از مهم‌ترين پرونده‌هاي سفر رييس‌جمهور به عراق است. از سوي ديگر مسائل داخلي عراق هم براي ايران داراي اهميت است. با توجه به اينكه در سال آينده ميلادي قرار است نيروهاي امريكايي عراق را ترك كنند طبيعتا اين خروج خلايي را در اين كشور شكل مي‌دهد كه ممكن است باعث شكل‌گيري مشكلاتي براي اين كشور و ساير كشورهاي منطقه شود. گروهك‌هاي تروريستي و تكفيري ممكن است بار ديگر وارد عراق شده و براي مردم اين كشور مشكلاتي ايجاد كنند. ايران آمادگي دارد تا به نيروهاي نظامي و امنيتي عراق براي تقابل با گروهك‌هاي تكفيري و تروريستي كمك كند تا روند به سدت‌گيري حاكميت نظامي و امنيتي اين كشور پس از خروج ايالات متحده به درستي انجام گيرد. 

موضوع ديگر، سفر دكتر پزشكيان به 2منطقه حساس عراق كه يكي سفر به اقليم كردستان عراق است (با شرايط ويژه‌اي كه دارد) همچنين سفر به بصره داراي اهميت است. از آنجا كه مقامات ايران همواره نسبت به حضور گروهك‌هاي تجزیه‌طلب تروريستي در اقليم حساس بوده و خواستار برخورد جدي با آنها بوده، رييس‌جمهور ايران با توجه به اينكه يك توافقنامه نظامي و امنيتي با اين كشور امضا شده، تلاش مي‌كند تا طرف اقليم را متوجه وظايفش در اين زمينه كند. به نظر مي‌رسد اقليم كردستان عراق در اجرايي كردن اين توافقنامه براي كنترل مرزهاي مشترك مشكلاتي دارد، اين امر باعث شده برخي رخدادهاي تلخ امنيتي در شمال غرب ايران رخ دهد و گروهك‌هاي تروريستي و تجزیه‌طلب با ورود به ايران مشكلاتي را ايجاد كنند. بنابراين حفظ مرزهاي مشترك براي عراق و ايران از يك طرف و ايران واقليم از سوي ديگر، بسيار اهميت دارد. 

اين امنيت موجب مي‌شود فضاي تعامل بين ايران و دولت مركزي عراق همچنين ايران با اقليم كردستان افزايش يابد. ضمن اينكه شرايط را براي توسعه مناسبات اقتصادي با طرف‌هاي مختلف فراهم مي‌كند. اما با عبور از اين گزاره‌هاي سياسي و امنيتي، مهم‌ترين موضوع در بطن اين سفر، اقتصاد است. با توجه به اينكه حجم مبادلات اقتصادي ايران و عراق به 12ميليارد دلار در سال بالغ مي‌شود دو كشور اراده كرده‌اند تا اين رقم را به 20ميليارد دلار برسانند. با توجه به اينكه بازارهاي عراق رويكرد مثبتي نسبت به اقلام و كالاهاي ايراني دارند، مي‌توان اين دورنماي اقتصادي را محقق كرد. مساله مهم بعدي لايروبي اروند است. لازم است دو كشور با توجه به تجارب خود نسبت به لايروبي اروندرود و استفاده مشترك از آن توجه كرده و مساعي مشترك براي بهبود شاخص‌هاي زيست محيطي مرتبط با آن داشته باشند. ادامه خط آهن بصره- شلمچه و امتداد آن به طرف سوريه يكي از پروژه‌هاي كلان اقتصادي و ارتباطي در منطقه است كه اگر عملياتي شود، ارتباط زميني مناسبي بين ايران و عراق و سوريه براي انتقال كالاهاي سه كشور شكل مي‌گيرد و ارزش افزوده بسياري براي اين كشورها ايجاد مي‌كند. بنابراين سفر دكتر پزشكيان به بصره براي ديدار با سران عشاير و مردم جنوب عراق، تاثير بسياري بر روحيه مردم عراق كه همواره ارتباط عقيدتي نزديكي با ايران دارند، خواهد داشت. ضمن اينكه دكتر پزشكيان هم 14توافقنامه مهم با دولت عراق به امضا رسانده كه فضاي ارتباطي مثبتي ميان دو كشور و دو ملت ايجاد خواهد كرد.