بورس در انتظار پاييز

۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۴۷:۰۳
|
کد خبر: ۳۲۰۶۵۴

در حالي به استقبال آخرين هفته معاملاتي شهريور ماه مي‌رويم كه در ماه بعد خبري از تعطيلات سريالي نيست و بازار مي‌تواند در هفته آينده روندي واقعي به خود بگيرد و به نظرم وضعيت كلي بازار در مهر ماه مشخص خواهد شد!

هابیل خاوری

در حالي به استقبال آخرين هفته معاملاتي شهريور ماه مي‌رويم كه در ماه بعد خبري از تعطيلات سريالي نيست و بازار مي‌تواند در هفته آينده روندي واقعي به خود بگيرد و به نظرم وضعيت كلي بازار در مهر ماه مشخص خواهد شد!

ضمنا رييس جديد نيز انتخاب و يكي از ابهامات بازار رفع شد و همه منتظر تصميم رييس جديد در خصوص اولين موضوع مهم بازار يعني دامنه نوسان هستند! كه فعلا تا پايان شهريور محدود خواهد بود و بايد ديد رييس جديد چه تدبيري را در خصوص اولين چالشي كه با آن مواجه است خواهد انديشيد! و آيا موارد حمايتي براي بازار در نظر خواهد گرفت؟
اما نبايد فراموش كنيم كه همچنان بازار درگير ريسك‌هاي سيستماتيك و غيرسيستماتيك فراواني است كه مهم‌ترين موضوعي كه سهامداران به آن وزن زيادي مي‌دهند، انتخابات امريكاست!! قطعا قبول سمت رياست سازمان بورس در اين برهه كاري بسيار سختي است و حكم شمشير دو لبه را دارد، اولين روز كاري رييس جديد فضاي خوبي بر بازار حاكم نبود و شاخص كل در هفته گذشته در آخرين روز معاملاتي منفي بسته شد! البته وظيفه رييس سازمان مثبت يا منفي كردن بازار نيست!
به نظر بايد رييس جديد تغييرات گسترده‌اي را در تيم‌هاي مديريتي بورس‌ها انجام دهد و به نظرم اولين موضوعي كه بايد آن را ساماندهي كند، صندوق‌هايي هستند كه قارچ‌گونه بازار را بيمار كرده‌اند و بساط رانت در اين صندوق‌‌ها بايد سريعا برچيده شود!
عامل ديگر تاثيرگذار بر بازار ‌اين روز‌ها افت بازارهاي جهاني است كه تاثير خود را بر بزرگان و هلدينگ‌ها خواهد گذاشت و احتمالا شاخص كل به اين هفته را نوساني تجربه كند . چند روزي است كه پول در سهام كوچك خوب جولان مي‌دهد و سود‌هاي خوبي را به سهامداران اين نماد‌ها داده است، بازار با سهام بزرگ و شاخص‌ساز است كه روند مي‌گيرد و تا پول‌هاي بزرگ وارد بازي نشوند، نمي‌توان از روند صعودي پرقدرت بازار سخن به ميان آورد و فعلا نمي‌توان از بازار با قاطعيت سخن گفت!
ضمنا چند روزي است كه برخي عاملين ريزش ۹۹ از كشور‌هاي خارجي برگشته‌اند!! و لايو در خصوص تطهير كار‌هاي خود و بازار برگزار مي‌كنند!
يكي از موارد مهمي كه براي آرامش بازار سرمايه و بازگرداندن اعتماد به آن لازم است توسط رييس جديد پيگيري شود، ممنوعيت فعاليت كانال‌ها و پيج‌هاي اينستاگرام و افراد بدون مجوز رسمي است!
فعلا تا اينجاي كار انگيزه بهتر شدن بازار با حضور رييس جديد و اولين روز كاري او باعث شده بود تا موج خوشبيني در بازار وجود داشته باشد، اما از آن طرف ترس‌هاي بازار هنوز پا برجاست!
از طرفي اختلاف نظر عميق و بزرگ بين وزير اقتصاد و رييس كل بانك مركزي كه در دو شكل نرخ بهره و نظام چند نرخي ارز خود وجود دارد كه مشكل اساسي بازار هم همين موضوع است! اينكه اين سكانداران اقتصاد كشور اين‌طور در مسائل اصلي هم‌نظر نيستند، سيگنال خوبي براي بازار ارسال نمي‌شود البته همتي نظرات منطقي‌تر و نزديك به بازار سرمايه را دارد كه نقطه قوت ماجراست، اما در هر صورت آنچه تا به امروز شاهد بوديم تحولات تابلويي است كه نشان مي‌دهد خبري از تغييرات گسترده وعده داده شده اعم از نرخ نيما و نرخ بهره نيست… يا اگر هم تغيير مي‌كند سرعت قابل قبولي ندارد .
پس انتظار نداريم با آمدن رييس جديد بازار سبز سبز سبز شود! روز معاملاتي قبل دقيقا جدال جدي جريان ترس‌ها و ترديدها و خوش‌بيني‌ها بود و صفحه معاملات نيز تا حدودي آن را نشان مي‌داد يك نكته در مورد ريزش جدي نفت و اثرات آن در بازار ذكر كنيم بي‌شك هيچ‌وقت نبوده كه قيمت نفت سقوط كند و حال اقتصاد ما خوب باشد البته بوده است زمان‌هايي كه قيمت نفت سقوط كرد و بازار سرمايه رونق داشته كه نمونه آن در سال ۹۹ و ۹۸ با آقاي همتي رقم خورده است!! ولي آن برهه هدف چيز ديگري بود!
از طرفي اگر اين افت‌ها در بازار‌هاي جهاني ادامه‌دار شود و به تبع آن با افزايش نرخ تسعير ارز جبران نشود قطعا كاهش حاشيه سود شركت‌ها را به همراه داشته و چالش ديگري براي بازار خواهد شد و نكته ديگر اينكه كم‌كم بايد شاهد چرخش برخي جريانات پولي به سمت ساير صنايع مرتبط با اين موضوع نيستند، باشيم و همين حالا نيز ردپاي اين چرخش و گردش پول را در بازار مي‌توان تا حدودي با رونق گروه‌هايي نظير بانك و خودرو شاهد بود.
همه مسوولان مشكلات و دواي اين درد و بازگشت اعتماد را نيز بهتر از هر كسي مي‌دانند و همه مي‌گويند بايد اعتماد به بازار سرمايه برگردد، ولي فعلا فقط حرف درماني بوده است و بس!
 اقتصاد كشور بايد وارد فاز تصميمات عقلاني شود، مسوولان اقتصادي كشور شعار ناترازي بانك‌ها و كاهش نرخ بهره و دفاع از كاهش فاصله نرخ ارز نيما و آزاد را مي‌دهند ولي كاري براي عملياتي شدن آن نكرده‌اند فعلا و صرفا در حد شعار بوده است!!
و توصيه نهايي به رييس جديد سازمان بورس اگر مي‌خواهد به سرنوشت روساي قبلي دچار نشود و به لعن و نفرين سهامداران!!
 فصل بودجه‌ريزي است و با توجه به لابي‌هاي سياسي كه رييس سازمان دارد از همين حالا جلوي برخي اتفاقات منفي را بگيريد تا بعدها كاغذ به دست پشت در وزارتخانه‌ها براي حل كردن مشكل بازار نباشد.