مصرف ماده غذایی که باعث رشد سریع مو می‌شود

مصرف ماده غذایی که باعث رشد سریع مو می‌شود

۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - ۲۲:۳۰:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۰۶۸۸

پروبیوتیک‌های موجود در ماست و سایر غذا‌های تخمیر شده ممکن است برای سلامت روده شما مفید باشند، اما آیا پروبیوتیک‌ها می‌توانند رشد مو را تقویت کنند؟

بر کسی پوشیده نیست که خوردن غذا‌های غنی از پروتئین یا استفاده از محصولات مراقبت از مو برای مو‌های شما مفید است. به هر حال، اکثریت مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. اما اگر می‌خواهید رشد مو‌های خود را تقویت کنید، باید کاری بیشتر از تکیه بر مصرف پروتئین انجام دهید.

به گزارش سلامت نیوز، خوردن غذا‌های پر از مواد مغذی ضروری و کاهش استرس کار‌هایی است که باید انجام دهید تا مو‌هایی سالم داشته باشید؛ همچنین پروبیوتیک‌ها را به آن لیست اضافه کنید، زیرا ممکن است برای مو‌های شما مفید باشند.

پروبیوتیک‌ها بیشتر به دلیل فوایدشان برای روده شناخته شده اند. اما مطالعات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها ممکن است به تقویت رشد مو نیز کمک کنند!

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها که در ماست و سایر غذا‌های تخمیر شده یافت می‌شوند، میکروارگانیسم‌های زنده هستند. طبق گفته مرکز ملی سلامت ایالات متحده، آن‌ها ممکن است در صورت میل کردن یا مصرف موضعی بر بدن فواید سلامتی ارائه دهند.

آن‌ها معمولاً باکتری یا مخمر هستند و اغلب به عنوان باکتری "خوب" یا "مفید" شناخته می‌شوند. به این دلیل که آن‌ها با غلبه بر باکتری‌های مضر و حمایت از سیستم گوارشی به حفظ تعادل سالم در روده کمک می‌کنند.

به غیر از ماست، پروبیوتیک‌ها همچنین در غذا‌های تخمیر شده مانند کفیر، کلم ترش، کیمچی و همچنین در مکمل‌های غذایی یافت می‌شوند.
چگونه پروبیوتیک‌ها به رشد مو کمک می‌کنند؟

طبق تحقیقات منتشر شده در Cureus، پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش مشکلات گوارشی و بهبود سلامت کلی کمک کرده و همچنین توانایی کمک به رشد سریع مو را دارند.

طی مطالعه‌ای که در مجله Functional Foods in Health and Disease منتشر شد، شرکت کنندگانی که به مدت ۱۲ هفته هر روز دو بار مکمل‌های پروبیوتیک مصرف کردند، اثرات مفیدی بر رشد مو مشاهده کردند.

مزایای بالقوه پروبیوتیک‌ها در بهبود سلامت مو، به ویژه از نظر کنترل شوره سر و رشد مو، در طی مطالعه‌ای که در Heliyon منتشر شد، مورد توجه قرار گرفت.

دکتر جاتین میتال، متخصص زیبایی و پوست می‌گوید: پروبیوتیک‌ها ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلف از رشد مو حمایت کنند، در درجه اول این حمایت با ایجاد محیط داخلی و خارجی سالم که به سلامت مو کمک می‌کند شناخته می‌شود.

۱. متعادل کردن میکروبیوم روده

یک میکروبیوم روده سالم می‌تواند به هضم و جذب مواد مغذی ضروری مانند بیوتین، ویتامین B ۱۲، ویتامین D و مواد معدنی مانند روی و آهن که برای رشد مو بسیار مهم هستند، کمک کند. هنگامی که روده متعادل می‌شود، این مواد مغذی راحت‌تر جذب می‌شوند و به فولیکول‌های مو می‌رسند و از رشد مو قوی‌تر و سریع‌تر حمایت می‌کنند.

۲. کاهش استرس

روده و مغز انسان از طریق محور روده-مغز به هم مرتبط هستند. استرس ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشد، به ویژه در شرایطی مانند آلوپسی آره آتا. پروبیوتیک‌ها می‌توانند به تنظیم محور روده-مغز کمک کنند که ممکن است سطح استرس را کاهش دهد و به نوبه خود، ریزش موی مرتبط با استرس را به حداقل برساند.

۳. افزایش سلامت پوست سر

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش التهاب روی پوست سر کمک کنند که اغلب با شرایطی مانند شوره سر، درماتیت سبورئیک و سایر مشکلات پوست سر که می‌توانند رشد مو را مهار کنند، مرتبط است. یک پوست سر سالم و کمتر ملتهب، محیط بهتری را برای فولیکول‌های مو فراهم می‌کند.

۴. حمایت از سیستم ایمنی

برخی از اشکال ریزش مو، مانند آلوپسی آره‌آتا، با واکنش‌های خودایمنی مرتبط هستند که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند عملکرد کلی سیستم ایمنی را تقویت کنند و به طور بالقوه احتمال چنین واکنش‌های خود ایمنی را کاهش دهند. پروبیوتیک‌ها با حمایت از سیستم ایمنی ممکن است به محافظت از فولیکول‌های مو در برابر آسیب‌های محیطی و استرس اکسیداتیو کمک کنند که می‌تواند مانع رشد مو شود.